Producătorul german a retuşat, în acest an, modelul său cu cea mai mare priză la public în România fără să schimbe mare lucru. Ceea ce, oricât de paradoxal ar suna, n-a fost tocmai o idee rea.
Opel a revizuit gama Corsa după "principiul" lui Farfuridi. Pentru conformitate, este vorba de prima parte a celebrei ziceri, cea în care personajul lui Caragiale susţine: "să se revizuiască, primesc, dar să nu se schimbe nimica".
Clientul obişnuit, care ar cuprinde rapid cu privirea noul subcompact Opel Corsa, ar putea identifica o singură schimbare consistentă, în comparaţie cu modelul pre-facelift: în partea frontală, al cărei design a cunoscut o primenire vizibilă.
Spre oricare altă zonă s-ar uita, la exterior sau în cabină, ar avea reale dificultăţi în a descoperi modificări de substanţă. Şi pe bună dreptate. Principalele noutăţi aduse de relansata gamă Corsa sunt ascunse ochiului.
Inginerii Opel au fost mult mai activi decât artiştii centrului de stil, venind cu intervenţii notabile la nivelul grupurilor propulsoare şi de fineţe în zona şasiului şi a sistemului de direcţie.
Rezultatul? Unul cât de poate de familiar. Corsa a rămas printre modelele care pot fi recomandate cu încredere celor care îşi caută o maşină de clasă B.
Cântărind realist modul de lucru ales de Opel pentru acest proiect vom constata că producătorul german nici nu avea prea multe opţiuni. Sau, mai degrabă, nu-şi permitea să aibă.
O veche vorbă din lumea sportului spune că echipa câştigătoare nu se schimbă. Team-ul învingător nu este însă răsplătit şi cu o scutire de la programul de antrenamente. Cu alte cuvinte, se aşteaptă de la el să menţină standardul consacrat şi, în mod ideal, să ajungă la o formă chiar mai bună.
La fel ca în 2010, Corsa a rămas cel mai bine vândut model Opel în România. Cu aproximaţie, fiecare al treilea autoturism comercializat de dealerii locali ai mărcii, în prima jumătate a anului, a aparţinut aces tei game. Exact cum au stat lucrurile şi în cele două sprezece luni anterioare.
Cu o consecvenţă de data aceasta mai puţin salutară, Corsa a ratat de puţin podiumul clasei sale (pe segmentul autoturismelor de import) şi anul trecut, şi în primul semestru din 2011. Trebuie spus, totuşi, că, de fiecare dată, primul loc i-a revenit berlinei Renault Symbol, o maşină cu care se poate face taximetrie.
Am condus, zilele trecute, cea mai puternică versiune dotată cu un motor alimentat pe benzină (cu excepţia vârfului de gamă - OPC) şi am putut remarca atât elasticitatea utilă în traficul urban a unităţii de 1.4 litri, dar şi sonoritatea acesteia, la peste 100 km/h - în afara localităţilor. Mai mult ca sigur că o a şasea treaptă ar fi ajutat inclusiv la obţinerea unui consum inferior.
Mult mai nefericită este absenţa ESP-ului. Dacă transmisia 5+1 n-a ajuns la stadiul de vestigiu imposibil de regăsit şi pe alte modele, lipsa sistemului electronic de menţinere a stabilităţii din echiparea standard ne-a dezamăgit.
Revenind la consum, cifrele obţinute, fără a ne propune vreo clipă să facem economie, pe o caniculă exemplară şi într-un trafic mai degrabă întors din vacanţă, trebuie considerate normale.
Oricine ar trata acest aspect cu atenţia, totuşi, cuvenită şi după ce motorul ar scăpa de tracul debutului n-ar trebui să întâmpine reale probleme în obţinerea unui rezultat mai bun.
Un capitol la care Corsa a făcut progresele aşteptate este confortul la rulare. Chiar dacă nu manifestă pretenţii sportive, maşina are o ţinută sigură la drum lung şi o abilitate peste medie atunci când trebuie să filtreze imperfecţiunile din carosabil - cu habitaclul ferit de zgomote parazite.
Găsirea unei poziţii la volan a rămas o chestiune de opţiune între "sus" şi "foarte sus", dar acest posibil neajuns (pentru unii) va fi apreciat de pasagerii aşezaţi pe banchetă, cărora li se oferă, astfel, mai mult loc pentru picioare.
Un detaliu banal, dar cu posibile implicaţii nedorite, nerezolvat încă de toţi producătorii auto, s-ar putea să-i bucure pe cei mai puţin vigilenţi. Farurile Corsei se sting automat, odată cu oprirea motorului, indiferent de poziţia butonul dedicat.
Şi încă o chestiune de nuanţă: hayonul nu trebuie trântit cu vrednicie pentru a se închide (o manevră mai puţin elegantă şi lesniciosă, mai ales dacă mâinile sunt ocupate cu plasele de cumpărături), ci doar coborât până la un anumit nivel, de unde se descurcă singur.
TEST EVZ Opel Corsa 1.4 Enjoy
Lungime/lăţime/înălţime: 3,99/1,73/1,48 metri Ampatament/masă proprie: 2,51 m/1.190 kg Capacitate rezervor/portbagaj: 45/285 l Număr de locuri/uşi: 2+3/5 Motor: benzină, 1.398 cmc, 100 CP, 130 Nm, 134 g/km Transmisie: 2x4 (faţă), 5+1 M Performanţe: 11,9 s (0-100 km/h), 180 km/h (viteză maximă) Consum oficial mixt: 5,7 l/100 km Consum în test: 6,6 l/100 km (minim), 12,1 l/100 km (maxim) Dotări (selecţie): airbaguri frontale, ABS, radio-CD - MP3, şapte difuzoare, mufă aux-in (opţional, 515 euro), aer condiţionat (opţional, 955 euro), geamuri faţă şi oglinzi acţionate electric, tempomat, închidere centralizată, kit reparare cauciuc Preţ de listă cu TVA: 12.745 euro Modele concurente: Volkswagen Polo 1.4-85 CP Confortline (aer condiţionat, radio-CD, ESP - în standard) - 13.805 euro Chevrolet Aveo LT 1.4-100 CP (aer condiţionat, radio-CD, ESP, şase airbaguri) - 12.050 de euro Ford Fiesta 1.4-96 CP Trend (aer condiţionat, radio-CD - în standard) - 13.050 de euro. ÎNTRE GTC ŞI GPL Colecţia toamnă-iarnă de la Opel merge pe patru noutăţi Cele mai interesante exponate Opel pentru Salonul auto de la Frankfurt de luna viitoare vor fi coupe-ul compact Astra GTC, noua generaţie a monovolumului Zafira (denumită "Tourer") - ambele premiere mondiale. Deja cunoscutul model Ampera, primul autoturism electric cu autonomie suplimentară asigurată de un motor termic, îşi va face şi el apariţia. Alături de cele trei, va mai fi prezentă şi versiunea cu in stalaţie GPL a gamei Opel Corsa.