La zece luni de când traficul feroviar între Sibiu şi Braşov este blocat din cauza unui pod afectat de ape, reprezentanţii CFR încă dau din umeri când sunt întrebaţi despre repararea podului.
Conducerea CFR nici nu ştie când va obţine banii necesari, dar promite că va redeschide circulaţia feroviară, în mod cert, până în toamna anului viitor.
Podul deplasat de ape este situat între localităţile sibiene Scoreiu şi Arpaşu de Jos. În noaptea de 12 spre 13 iulie 2009, „una din cele două pile ale podului a fost subspălată de apele umflate de ploi şi s-a înclinat”. Aşa sună explicaţia tehnică. Urmarea: podul construit în anul 1940 a fost închis.
3.000 de navetişti afectaţi
Imediat după închiderea podului, autorităţile locale au aproximat că sunt afectaţi de această decizie aproximativ 3.000 de navetişti. Timp de o lună, între cele două staţii CFR despărţite de un pod rupt, compania feroviară a pus la dispoziţie mai multe autobuze care să transbordeze călătorii. Pe tăcute, însă, autobuzele au fost scoase, lăsând călătorii de drum lung să coboare din tren, până la DN 1, pentru clasicul „ia-mă, nene”.
„Trenurile merg fie până la Scoreiu, fie până la Arpaşu. Între, nu ştiu cu ce puteţi merge”, spun angajatele de la ghişeele CFR din Sibiu. Din Arpaşu până în Scoreiu sunt şapte kilometri.
„Avem o groază de nave tişti în sat, care merg la Sibiu, la Cisnădie şi la Tălmaciu. De anul trecut, de când nu mai e tren, trebuie să ne strângem câte patru-cinci la o maşină şi să plătim benzina la comun”, spune Mariana Dragoş, din Arpaşu de Jos.
„Eu folosesc trenul pentru a ajunge de la Sibiu la Ploieşti, la părinţi. Înainte de ruperea podului, făceam cinci ore până acasă. Acum, dacă ocolesc prin Sighişoara, rabd opt ore pe drum. Am descoperit de curând şi ruta Vâlcea - Bucureşti, unde drumul e mai scurt, de 6 ore şi 45 de minute”, spune Maria Zbir.
CFR: nu ne dă nimeni bani
Victoraş Bucureanu, directorul general adjunct tehnic din cadrul Companiei naţionale CFR SA, spune că instituţia pe care o reprezintă nu are bani pentru repararea podului. Prin urmare, a apelat la fonduri guvernamentale, „având în vedere caracterul de calamitate naturală”.
„Deoarece până la această dată nu a fost elaborată hotărârea de guvern şi nu s-a primit din partea Ministerului confirmarea pentru asigurarea sursei de finanţare, nu s-a putut iniţia procedura de achiziţie a serviciului de proiectare şi a lucrărilor de reparaţie a podului”, spune într-un răspuns scris Bucureanu.
Data probabilă pentru redeschiderea circulaţiei: toamna lui 2011
Fără fonduri proprii sau de la guvern, reprezentanţii CFR susţin că nu au, deocamdată, altceva de făcut decât să efectueze „operaţii de revizie pentru depistarea unor eventuale deplasări care ar putea pune în pericol întreaga structură a podului în cauză”.
Bucureanu susţine că, pentru a urgenta finalizarea consolidărilor necesare CFR va scoate la licitaţie, într-un singur pachet, expertiza tehnică, proiectarea şi execuţia lucrărilor, acestea din urmă fiind aproximate la zece luni, fără perioada de iarnă.
„Traficul feroviar pe ruta Sibiu - Braşov va putea fi reluat la sfârşitul trimestrului trei 2011”, mai dă Bucureanu asigurări, sperând ca, totuşi, în cursul acestui an, să pice banii de reparaţii. Deşi, fără expertiza tehnică şi proiect, nu poate spune de câţi bani e nevoie.