Modelul "Big Issue", preluat de sârbi. Ziar vândut de oamenii fără adăpost
- Adam Popescu
- 6 iulie 2010, 12:27
Publicaţia lunară "Liceulice" a fost lansată ieri la Belgrad şi va fi vândută de tinerii fără adăpost. Veniturile vor fi împărţite între investitori şi vânzători, anunţă AFP.
"Copiii care vând publicaţia vor câştiga bani, dar mai important este că vor experimenta ceva nou, vor căpăta încredere în sine şi vor învăţa ceva util. Ei vor avea sentimentul că fac parte din societate", a spus Miroslav Marinovic, redactorul şef al publicaţiei. În limba sârbă, "liceulice" înseamnă "faţa străzii". Publicaţia va fi vândută de tineri ai străzi cu vârste de peste 15 ani, care se află într-un centru de îngrijirea a copiilor părăsiţi. În Preţul "Liceulice" este de 100 de dinari (aproximativ 4 lei). Primul număr, tipărit în 5.000 de exemplare, va fi distribuit exclusiv în Belgrad. Redactorul şef a adăugat că publicaţia va susţine cauze sociale şi de mediu.
Modelul Big Issue
Liceulice nu este prima publicaţie scrisă de jurnalişti profesionişti şi vândută de oamenii străzii. Cel mai cunoscut este săptămânalul "The Big Issue", fondat în 1991 de John Bird şi Gordon Roddick.
În anul 2001, "The Big Issue" era al treilea cel mai popular ziar britanic, printre tinerii cu vârste cuprinse între 15 şi 24 de ani. După debutul în Marea Britanie, modelul a fost preluat în Australia, Japonia, Africa de Sud, Namibia, Kenya şi Malawi.
De altfel, există şi Reţeaua Internaţională a Ziarelor Străzii. În aceasta figurează 94 de publicaţii, din 36 de ţări. Această reţea găzduieşte şi o foarte populară competiţie sportivă: Cupă Mondială a personelor fără adăpost (Homeless World Cup, competiţie de fotbal).
Tirajul anual al celor 94 de publicaţii este de aproximativ 35 de milioane de exemplare. În Europa, cele mai multe astfel de publicaţii sunt în Germania şi Austria.