MIHAI COSMA: „Requiem“ pentru un artist

MIHAI COSMA: „Requiem“ pentru un artist

Filarmonica bucureşteană a pregătit pentru săptămâna trecută o capodoperă care de mult nu mai răsunase la Ateneu: „Requiemul“ de Giuseppe Verdi.

Ideea compunerii acestei lucrări a încolţit în mintea marelui maestru italian la moartea lui Gioacchino Rossini, când a propus unui grup de compozitori ca fiecare dintre ei să scrie câte o parte a missei funebre, proiect nematerializat însă. Cinci ani mai târziu a încetat din viaţă Alessandro Manzoni, poet pe care Verdi la admirat foarte mult, ocazie cu care compozitorul s-a hotărât să creeze un „Requiem“, interpretat în primă audiţie la comemorarea unui an de la decesul lui Manzoni.

Cu toate că nu a fost destinată prezentării concertante ori scenice, lucrarea a devenit cu timpul o prezenţă constantă în repertoriul internaţional, graţie calităţilor muzicale excepţionale, a forţei emoţionale, a măiestriei în folosirea vocilor, având un succes comparabil cu operele marelui creator italian. Oaspetele invitat de filarmonica bucureş- teană pentru a dirija această capodoperă a fost Misha Katz, dirijor francez născut în fosta URSS, un interpret cu alură paganiniană, cu pletele în vânt şi cu un dinamism năucitor al mişcărilor pe podium. Din fericire, teatralitatea exacerbată nu are efecte negative asupra interpretării sau a comunicării cu orchestra, iar publicul pare a fi fermecat de această manieră neconvenţională de a dirija.

Dedicarea de către dirijor a acestui „Requiem“ profesorului său Mstislav Rostropovici a fost un gest emoţionant, întrucâtva similar gestului lui Verdi însuşi. Soliştii bine aleşi (soprana Sorina Munteanu, mezzosoprana Gabriela Popescu, tenorul Călin Brătescu şi basul Gheorghe Crăsnaru) au reuşit să realizeze o interpretare de bună calitate, secundaţi la acelaşi nivel artistic de Corul Filarmonicii, pregătit de Iosif Ion Prunner. A fost un concert de mare succes, derulat în faţa unei săli arhipline, în care s-a stat în picioare şi pe scări, care a demonstrat că, atunci când toţi parametrii unei producţii artistice sunt corespunzător echilibraţi, rezultatul nu poate fi decât sinonim cu reuşita.

Ne puteți urmări și pe Google News