Seful Brigazii de Politie Rutiera, Marian Motoc, avertizeaza ca traficul in Bucuresti va continua sa fie foarte aglomerat in urmatorii ani.
De ieri, traficul in Capitala s-a transformat dintr-un cosmar intr-un infern.
Deschiderea noului an universitar a incarcat la maximum strazile si asa suprasolicitate.
Mai mult, cu „ajutorul” unui protest al taximetristilor, asociat cu mitocania ce ii caracterizeaza pe unii dintre soferii romani, timp de cateva ore, centrul Bucurestiului a fost paralizat, in principalele intersectii cozile de autoturisme intinzandu-se pe kilometri intregi.
Mai grav este insa faptul ca problemele vor continua cel putin doi ani de-acum inainte. Capitala va fi din ce in ce mai aglomerata, numarul masinilor si cel al soferilor vor creste, iar astfel de blocaje se vor instaura la tot pasul. Un prim avertisment in acest sens a fost lansat, ieri, chiar de seful Brigazii de Politie Rutiera (BPR) a Capitalei, comisarul-sef, Marian Motoc.
Potrivit acestuia, infernul dezlantuit ieri nu face decat sa pregateasca atmosfera care va precede Sarbatorile de Iarna. „Din punctul nostru de vedere, luna octombrie este doar o treapta superioara pe scara valorilor de trafic. Varful aglomeratiei il reprezinta Ajunul Craciunului si al Anului Nou. Atunci apar cele mai mari probleme”, a precizat comisarul.
El a adaugat ca atata vreme cat nu vom avea strazi mai largi, pasaje si parcari suficiente, dar si un transport public la nivelul celui occidental, nu vom avea parte de un trafic mai lejer. „Dar, prin educatie, toleranta si respectarea regulilor de circulatie, ne-am putea lauda macar cu unul civilizat”, a concluzionat seful BPR intr-un interviu acordat EVZ.
SUPRASOLICITARE
„Calvarul in Capitala nu va lua sfarsit prea curand”
EVZ: Cum vedeti circulatia in Bucuresti peste doi ani? Marian Motoc: Fata de alti ani, cand traficul era mai intens la orele diminetii si, apoi, intre orele 16.00 si 18.00, acum avem aglomeratie pe tot parcursul zilei, de la 7.00 la 21.00.
Peste doi ani, traficul in Capitala va fi tot aglomerat, pentru ca nu cred ca vor fi finalizate pana atunci toate pasajele terane si subterane, lucrarile de largire a liniilor de centura, toate parcarile de care Bucurestiul are nevoie.
De exemplu, de la inceputul acestui an, au fost sanctionate 981 de firme care, fie nu au respectat semnalizarea rutiera ori avizele si conditiile impuse de BPR, fie nu au respectat termenele de executie.
Calvarul nostru nu va lua sfarsit prea curand. Intr-adevar, toate arterele mari ar trebui sa fie reabilitate anul acesta si anul viitor. Dar, chiar daca aceste lucrari vor fi finalizate, nu este suficient.
Daca doi ani nu sunt suficienti, atunci de cati ar fi nevoie?Este foarte greu de spus. Pentru asta, este nevoie de un studiu care sa arate tendintele de dezvoltare a Bucurestiului, a traficului din Bucuresti.
Este nevoie de specialisti care sa faca aceste estimari pe baza unor date concrete, pe baza planurilor de dezvoltare, care se afla la Primaria Capitalei.
Intr-adevar, in sprijinul fluidizarii circulatiei va veni sistemul de management al traficului. Acesta prevede monitorizarea unor intersectii din centrul Capitalei si prioritizarea transportului urban de persoane pentru ca acest lucru va duce la o relaxare a traficului.
Astfel, pe de-o parte, estimam ca, anul viitor, vom avea camere video, „dotate” cu cititoare de numar, in toate intersectiile mari din centrul Capitalei. La sfarsitul lui 2008, sistemul se va extinde si spre periferie.
Pe de alta parte, in momentul in care vom avea un transport public de persoane civilizat, cu o fluenta mai facila, ii vom putea convinge pe oameni ca este mai simplu sa foloseasca metroul si RATB-ul si atunci, probabil, nu vor mai folosi toti autoturismele Cu cat a crescut numarul masinilor, in Bucuresti, in ultimii ani?In ultimii 15 ani, avem o crestere de 160-170 la suta, adica, de la 400 de masini, in 1992, la 1.100.000 in 2007. Pe aceeasi retea de drumuri!
Sa nu uitam ca, pana acum, retelei stradale i-au fost aduse foarte putine modificari. Spre exemplu, am fost foarte fericiti atunci cand au fost „rupte” trotuarele si au fost construite parcari. Cum se va circula la iarna in Bucuresti? Va fi la fel ca si acum: un trafic aglomerat. Dar e foarte adevarat ca, in orice zi cu ploaie, cu gheata, cu zapada, circulatia in Bucuresti este data peste cap mai mult decat in orice zi normala.
Daca ne uitam pe strada, vedem ca exista niste mutatii ale traficului. Vara, in perioada de vacante se vede o relaxare a traficului - este, de fapt, singura perioada in care nu mai avem probleme atat de mari. Dar, vedeti ce se intampla acum?
Cum a venit luna septembrie, strazile s-au aglomerat. De la 1 octombrie, odata cu deschiderea anului universitar, valorile de trafic au crescut si mai mult. Si apoi, urmeaza perioada infernala a Sarbatorilor de Iarna, cand apar cele mai mari probleme.
In conditiile actuale, care este cea mai incalcata regula de circulatie? Opririle neregulamentare sau nerespectarea centrului liber al intersectiilor - o cauza subsidiara a aglomeratiei din Bucuresti si a ambuteiajelor.
O alta mare problema pentru noi o reprezinta consumul de alcool, dar si depasirea coloanelor oprite la semafor. De fapt, cred ca, intr-un top al celor mai periculoase abateri, aceasta din urma s-ar situa pe primul loc.
Cati politisti aveti in subordine? In momentul de fata, avem 780 de agenti si ofiteri. Acum 15 ani, BPR avea insa 1.200 de oameni. Ideea este ca Politia Rutiera nu se rezuma doar la dirijarea traficului. Sa nu uitam ca exista toate dosarele penale legate de accidente, la care se adauga birourile de contraventii.
O mare parte dintre agenti sunt angrenati in aceste probleme. Ma intreb ce ajuta mai mult? Un politist care dirijeaza traficul si nu opreste un conducator auto care a depasit coloana pentru ca ar insemna sa blocheze intersectia ori un politist care se afla in strada doar pentru a sanctiona fiecare abatere?
IN TOP
Motociclistii, primii la accidente
In ultima perioada, cele mai mari probleme le ridica insa in trafic conducatorii de vehicule pe doua roti (motociclete, scutere sau mopede), care, cel putin in Capitala, ar putea ocupa usor primele locuri intr-un top al cauzelor accidentelor rutiere.
„Problema este ca numarul accidentelor in care sunt implicati motociclistii sau mopedistii este foarte mare, mai ales daca tinem cont de faptul ca aceste vehicule reprezinta sub 2% din totalul celor inmatriculate in Bucuresti”, a precizat seful BPR. Potrivit acestuia, politistii au inceput o ampla campanie prin care spera sa reduca numarul evenimentelor rutiere de acest gen (dupa ce, de la inceputul acestui an, 13 tineri si-au pierdut viata, iar alti 485 au fost raniti).
Lucrarile de asfaltare, numarul prea mare de masini si neglijenta soferilor provoaca infern in trafic
Sfarsitul concediilor, interminabilele lucrari de asfaltare si inceputul de an universitar au sufocat traficul bucurestean. Dupa un prim val de aglomeratie, pe 15 septembrie, odata cu sosirea elevilor, a venit randul studentilor sa „incurce” traficul din Capitala.
Circulatia a revenit „la normal” si s-a dedat la vechile obiceiuri: injuraturi la volan, semafoare fortate, soferi agresivi, pietoni neatenti, politisti agresati verbal si o viteza medie de trafic de 12 km/ora in zona Unirii.
Piata Universitatii, ora 13.00. Soferii blestema, semaforul arata verde, dar masinile nu mai inainteaza de minute bune. „Misca, ba, ce dracu stai acolo!?”, se aude dintr-o masina luxoasa.
Colac peste pupaza, in intreaga nebunie, un taximetrist a ocupat prima banda, dinspre Regina Elisabeta spre Calea Victoriei, si asteapta venirea clientului. Un politist trece prin zona, dar pare sa nu bage in seama disperarea soferilor.
„Aceeasi nebunie ca si anul trecut”, spune deznadajduit un student. „Odata cu toamna parca innebuneste orasul”, suna remarca acestuia si trece regulamentar strada, dupa ce-si primeste „botezul” din partea unui sofer care a incercat sa „forteze” semaforul. Piata Unirii, ora 13.30. Daca nu esti atent risti sa te calce masina chiar si pe trotuar.
De la gura de metrou si pana la Hanul lui Manuc, faci slalom printre autovehicule, iar statia de autobuz parca a disparut. „Unde mai parchezi domnule ca nu mai are unde sa traga autobuzul!”, striga enervat un bucurestean la un sofer care a blocat jumatate din scoarul rezervat pentru mijloacele RATB. Autobuzul ajunge in cele din urma, dar blocheaza o banda de mers. In spate incepe runda de claxoane.
Piata Romana, ora 15.30. De la magazinul Cocor si pana in Romana, cardurile de masini isi taraie cauciucurile amortite printre politistii de la Rutiera, postati in centrul intersectiilor.
„Nu mai bine era inainte?!. O duminica circulai, una stateai acasa. La cum creste numarul de masini, ar trebui ca Politia Rutiera sa modifice strategia asta comunista si s-o implementeze si in timpul saptamanii”, spune serios un barbat, Valeriu, care isi aminteste ca, in tineretea lui, sa vezi zece masini asteptand la o intersectie era mare minune. „Pai, in ‘89 nu era lejer, se circula foarte bine”, isi aminteste pensionarul.
Astfel de imagini nu mai sunt o noutate pentru locuitorii Capitalei. Intr-un oras in care numarul de autovehicule creste peste noapte, realitatea nici nu poate arata altfel. Un studiu realizat de Economist Intelligence Unit si dat publicitatii anul trecut arata ca, in Bucuresti, in ultimii 16 ani, parcul auto a crescut de aproape sase ori.
Daca in 1990 erau inregistrate 200.000 de autovehicule, in prezent, peste un milion si jumatate de masini circula pe strazile Capitalei, viteza medie de trafic in zona Pietei Unirii scazand la doar 12 km/ora de la o medie de 15 km/ora in perioada 2000-2004. (Andrei Ciurcanu)
BLOCAJ DEGEABA
Taximetristii, confiscati de Vanghelie
Cam 300 de taximetristi au blocat ieri, pentru 45 de minute, centrul Capitalei, contribuind din plin la haosul din traficul bucurestean. Noua Lege a taximetriei e aplicata, spun ei, in interesul firmelor, si nu al soferilor.
Mitingul a fost confiscat insa de primarul sectorului 5, Marian Vanghelie, care le-a strigat taximetristilor adunati in Piata Constitutiei exact ce voiau ei sa auda: „Nu e miting politic, e miting al disperarii vizavi de ce se intampla”, „sa ne delimitam de ce se intampla la Primaria Capitalei”, si „autorizatiile va revin voua, dumneavoastra adica!”.
Vanghelie le-a promis taximetristilor ca se va implica in rezolvarea revendicarilor lor, desi cheia nu sta la el, ci la primarul Adriean Videanu sau la prefectul Capitalei. Taximetristii sunt suparati ca municipalitatea a acordat deja toate licentele de taxi firmelor, iar ei, ca detinatori de masini, sunt in pericol sa-si piarda painea.
Ei i-au cerut ieri prefectului Catalin Deaconescu sa suspende lista de licente publicata pe site-ul primariei, pana la aparitia normelor legii. Adriean Videanu a declarat, la randu-i, ca primaria a aplicat legea „in spiritul si litera ei”, singura speranta a taximetristilor, din punctul sau de vedere, ramanand normele metodologice care stau sa apara. Mitingul taximetristilor s-a incheiat fara incidente, dar si fara rezultat, deocamdata. (Dollores Benezic)
IN SUBTERAN
Imbulzeala la metrou Imbulzeala si in garniturile de metrou. Desi conducerea Metrorex a anuntat suplimentarea magistralelor cu noi garnituri, ieri, trenurile au avut intarzieri ca in zilele obisnuite, intervalul de asteptare fiind sapte minute. La ora 11.30, in statia Piata Unirii, directia de mers IMGB-Pipera, trenul era supraaglomerat, multi dintre calatori preferand sa coboare si sa astepte urmatoarea garnitura.
„Nu mai puteam respira, va spun, e cumplit. Bine ca am iesit”, a rasuflat usurata o femeie. Multi dintre calatori s-au aratat nemultumiti ca Metrorex nu-si respecta promisiunile. „Sa arate cand vine urmatorul tren, nu cat timp a trecut de cand a plecat ultimul. Ca la nebuni”, s-a enervat un bucurestean.