În ciuda scăderii puternice a pieţei SH, maşinile din parcurile de leasing rămân la preţuri piperate, deşi comercianţii recunosc că nu au oferte.
Firmele de leasing care recuperează maşinile de la cei ce nu au mai putut plăti ratele ţin la preţ. Pe piaţa second-hand, preţurile au luat-o la vale, înregistrând minime istorice. Cu toate acestea, companiile de leasing au rămas cu preţurile la nivelul din 2008.
Motivul e simplu: preţul reprezintă banii pe care trebuie să-i recupereze firmele, iar tot ce se scade reprezintă o pierdere. O astfel de reducere s-ar putea îndrepta împotriva fostului proprietar. Potrivit majorităţii contractelor de leasing, dacă s-ar face o reducere, diferenţa ar fi plătită de fostul proprietar.
Mai exact, dacă cineva nu mai poate achita 5.000 de euro din maşina sa, iar compania de leasing o scoate la vânzare cu 3.000 de euro, diferenţa de 2.000 de euro ar trebui să fie plătită de fostul proprietar, fiind considerată o pierdere. Însă firmele de leasing nu ar mai risca să aştepte bani de la un client care oricum a renunţat la maşină pentru că nu mai avea bani, şi preferă să menţină acelaşi preţ.
În 2010, 10.000 de maşini recuperate
Printre ofertele de maşini recuperate nu am găsit nicio reducere sau vreo promoţie. „În ultima perioadă am recuperat în jur de 20 de maşini de la cei care nu au reuşit să mai plătească leasingul. Sigur, există o creştere în perioada aceasta, înainte de criză se întorceau la noi una-două maşini. Preţul ar scădea, ca şi până acum, după o reevaluare la trei-patru luni”, ne-a declarat un reprezentant al firmei de leasing AT Trading.
Potrivit expertului Răzvan Diaconescu, directorul general al Impuls Leasing, firmele de leasing vor avea pe stoc anul acesta între 10.000 şi 15.000 de maşini recuperate. Reprezentanţii firmelor de leasing spun că au vânzări. „Toate maşinile pe care le recuperăm sunt predate către partenerii noştri de la Ţiriac Auto Rulate, ei le vând. Se vând foarte multe”, ne-a declarat Marian Antal, reprezentant al Departamentului Vânzări Auto, însă fără să precizeze vreo cifră. Odată cu venirea crizei economice, piaţa de leasing a intrat în cea mai neagră perioadă din existenţa sa în România.
Valoarea bunurilor finanţate a scăzut în 2009 cu 72% comparativ cu anul anterior, iar restanţele au crescut dramatic, ajungând la 33% din totalul finanţărilor. Astfel, dacă în 2007 valoarea autovehiculelor finanţate se ridica la 3,36 de miliarde de euro, în 2009 a ajuns la 830 de milioane de euro.