Artistul Ion Cucu a facut peste 20.000 de fotografii ale scriitorilor timp de 50 de ani. FOTO
De aproape cincizeci de ani, Ion Cucu traverseaza lumea noastra literara, cautand si gasind chipuri de scriitori din toate generatiile si scolile. Se poate spune ca el a crescut odata cu acesti scriitori contemporani, prinzandu-le maturizarea biologica si artistica in oglinda.
Niciunul dintre autorii care insufletesc volumul I din „O istorie literara a privirii” (Editura Charmides, Bistrita) nu pare ca se afla in fata unui fotograf si pozeaza. Ipostazele in care sunt surprinsi, fara a le stirbi nimbul de creatori, respira intotdeauna un aer firesc-omenesc.
Dintr-un gest, aparent, oarecare, fara nicio semnificatie, Ion Cucu stie sa obtina o expresivitate extraordinara, captand o plasticitate inaccesibila ochiului comun.
Un Pantheon de hartie
Ioan Alexandru, care este plasat pe coperta volumului, e surprins intr-o rastignire luminoasa, cu mainile intinse si degetele raschirate, cu ochii in sus, pentru a retine fulgii de zapada.
E aici un adevarat tablou, care s-ar putea intitula Prima ninsoare si in care un poet religios ca Ioan Alexandru devine protagonistul ideal. In alte instantanee, realizate de asemenea in alb-negru si intr-o lumina naturala, acest pictor de portrete scriitoricesti obtine, de asemenea, un acord fin intre genul literar si individualitatea umana care-l ilustreaza.
Astfel, poetii sunt prinsi intr-un plan vertical, fara balast, in secvente de evaziune devenita posibila. Geo Bogza aplecandu-se, ca un flamingo elegant, catre Ana Blandiana sau tanarul Mircea Dinescu, privind timid-obraznic catre un viitor glorios, devin, din fotografii de poeti, profiluri ale Poeziei insesi.
In schimb, prozatorii, de la Marin Preda la George Balaita si de la Nicolae Breban la Fanus Neagu, au calcatura masiva si privirea grea. Cum bine observa Alex Stefanescu in prefata volumului, cultura modifica trasaturile taranesti ale multor chipuri, le innobileaza.
Fara a fi lasati la urma, criticii, adica Eugen Simion si Nicolae Manolescu, Gabriel Dimisianu si Matei Calinescu, sunt imortalizati citind (deformatie profesionala) ori discutand in aparteuri strategice...
Accentul volumului cade pe lumea literara anterevolutionara, cuprinzand si figuri ilustre din generatia razboiului si mai inainte (Geo Bogza, Virgil Teodorescu, Gellu Naum, Geo Dumitrescu), generatia ‘60 luandu-si partea leului.
Mii de fotografii „Saptezecistii” apar, de regula, in planuri secunde, respectuoase, iar „optzecistii” (Mircea Cartarescu, Mircea Nedelciu) sunt putin reprezentati. Cristian Popescu si Mihail Galatanu incheie sirul, ca reprezentanti ai generatiei ‘90.
Sunt curios daca, in volumul urmator, Ion Cucu va aduce in prim-plan mai multi scriitori tineri. Daca pentru el acest gest ar fi unul de completare, pentru ei ar reprezenta o consacrare.
Cu 20.000 de imagini realizate pana in prezent, autorul devine un campion al portretului fotografic, nu numai greu de egalat, dar care zdrobeste, cu un zambet ingaduitor, orice concurenta.
Cine i-ar putea calca pe urme? Cine ar face, aproape jumatate de secol, unul si acelasi lucru, sa se tina cu aparatul de fotografiat dupa acesti oameni dificili si retractili, orgoliosi care sunt scriitorii? Ion Cucu a facut-o, insotindu-i ca o umbra fidela, pentru a-i strange, acum, intr-un exceptional Pantheon de hartie.
Intr-o arhiva, ne pregatim pentru intalnirea cu praful, cu mucegaiul, cu Istoria ingalbenita si friabila. Arhiva lui Ion Cucu are semnul contrar, al tineretii inalterabile. Literatura romana contemporana ii datoreaza enorm.
PASIUNE
Foto-reportaj Ion Cucu, nascut in 1937, debuteaza in 1960 cu foto-reportaje in „Scanteia tineretului”; din 1975, lucreaza pentru „Luceafarul”, iar din 1990 pentru „Romania literara”. Ilustreaza lucrari de specialitate.
Albumul a fost finantat de Ministerul Culturii cu 40.000 de lei, iar directorul Gavril Tarmure al Editurii Charmides a sustinut acest proiect, tiparindu-l in 1.500 de exemplare. Ionut Dragan, un tanar de 22 de ani, student la UNATC, este discipolul lui Ion Cucu si ii calca pe urme in arta fotografiei alb-negru.