Marius Ghilezan, consultant independent: "Campania pe net este ternă și nu va aduce lumea la vot"

Marius Ghilezan, consultant independent: "Campania pe net este ternă și nu va aduce lumea la vot"

INTERVIUL ZILEI. Suntem încă în copilăria comunicării în mediul virtual, susţine specialistul.

O campanie electorală a anului 2012 nu poate exclude Internetul şi reţelele sociale. Consultantul independent Marius Ghilezan analizează felul în care decurge aceasta în mediul virtual românesc. EVZ: Care este rolul New Media în campania electorală? Marius Ghilezan: Internetul şi instrumentele sale personalizează candidatul. Avantajul faţă de un ziar este interactivitatea: dai răspuns imediat. Şi la promovarea mesajului Internetul e foarte bun, dar trebuie ţinut cont că, dacă mesajul nu are efect de cartuş, nu se rostogoleşte. Oamenii primesc cam 1000 de mesaje pe zi prin mijloace convenţionale şi neconvenţionale, e greu să ţină minte o promisiune. Ea trebuie să coincidă cu universul de aşteptare al omului. La Cluj, candidatul PNL promite că va face totul. Eu nu vreau totul, vreau doar o factură civilizată. Ca să îţi impui mesajul în mediul virtual, trebuie nu doar să fii creativ, ci să relaţionezi. Candidatul să stea de vorbă în mediul online mai mult de o oră pe zi, să intre la chatroom, să discute live, să răspundă pe Facebook sau Twitter şi să le folosească drept mijloace de convingere, nu de propagandă. Cum vi se pare campania actuală în mediul virtual? Nu este cum m-aş fi aşteptat. Noi suntem încă în copilăria comunicării, toată lumea vrea să fie la costum, toţi stau ca la modelling şi de aia se va prezenta la vot 20-25% din electorat. Totul e tern, promisiunile sunt prea generale, toată lumea face totul. Nu asistăm la o campanie persuasivă, la o dezbatere de idei şi atunci lumea o să stea acasă. Trebuie să se înţeleagă că nimeni nu votează afişe sau un link sharuit pe net. Când deschid Internetul mi-e frică să nu-mi sară Romanescu în cap, dar tot nu ştiu cine e şi ce vrea. Trebuie să existe un cârlig care să te facă să dai click. Candidaţilor mei le recomand să aibă jocuri, dar şi glumiţe despre sine, concursuri care au rolul de a-i face plăcuţi. Omul politic trebuie să înţeleagă că simbolurile sunt mai bine receptate de oameni. Eu încă din campania din 2004 am susţinut să se folosească măcar 10% din buget pe online, pe mesaje, pe jocuri. Dacă vă mai aduceţi aminte, Traian Băsescu a fost singurul care a înţeles rolul acestor jocuri, să împrietenească publicul cu candidatul. Obama a câştigat alegerile pe reţelele sociale, dar la noi nimeni nu are răbdare să înţeleagă că mesajele lui Obama nu erau directe. Era un joc, caută broasca verde, şi în spatele broaştei era mesajul de campanie. În 2001, Bush a câştigat alegerile datorită BlackBerry. Sunt poveşti care pot influenţa, cum zic tinerii, eşti cool. Cum combaţi o calomnie în acest mediu virtual? Viteza de răspândire este extraordinară, dar în România reţelele virtuale sunt încă folosite ca jucării. Lumea nu le ia în serios. Un ziar trebuie să aducă probe pentru ceea ce scrie, pe Twitter se poate răspândi orice. E mai puţin credibil. Şi lumea, în general, înţelege, nu dă retwitt la orice calomnie. De exemplu, la un moment dat s-a pus pe un site un presupus dosar de Securitate al lui Crin Antonescu. Nu a fost preluat pentru că nu era credibil, nu era ca şi cum l-ar fi publicat un ziar. Sigur, onlineul fără offline nu are valoare. Internetul e foarte bun pentru creşterea notorietăţii, dar comunicarea de la om la om nu va muri niciodată. "În România, reţelele virtuale sunt încă folosite ca jucării. Lumea nu le ia în serios." Marius Ghilezan "Postacii", muncă fără efect Categoria comentatorilor plătiţi, aşa numiţii "postaci", desfăşoară o activitate fără impact. "Este un consum de energie, taberele îşi arată muşchii, dar nu înseamnă că echipa respectivă va fi cea care va învinge pe teren", spune Ghilezan. Acesta îşi aminteşte că, în perioada 2005-2009, comentatorii se încadrau în trei categorii: cei frustraţi, serviciile şi postacii de partid. "Am găsit uneori informaţii mai importante în postări decât în articole", îşi aminteşte el. "Acum s-a redus la postaci, care nu dau informaţii, ci doar comentarii. Lumea îşi dă seama că sunt oameni de partid". CARTE DE VIZITĂ

MARIUS GHILEZAN

  • A studiat jurnalismul şi psihologia.
  • A fost ziarist la România liberă, Evenimentul zilei şi Cotidianul.
  • Între 2004 şi 2008 a îndeplinit funcţia de consilier pentru strategii guvernamentale.
  • A scris "Manual de campanie electorală – elemente de New Media".

Ne puteți urmări și pe Google News