Limuzinele tarilor si ale liderilor sovietici, expuse pentru public.
De la limuzina Rolls-Royce a lui Lenin si pana la costisitoarea masina blindata Zil a lui Boris Eltan, toate limuzinele tarilor, liderilor sovietici si presedintilor rusi au iesit din parcul auto al Kremlinului pentru a fi expuse publicului. Prestigioasele automobile au fost reunite pentru prima oara, cu ocazia implinirii a 100 de ani de la infiintarea garajului tarist, devenit in 1921, la ordinul lui Lenin, „garaj special”.
Cele 30 de masini incarcate de istorie au fost lustruite cu grija de agentii garajului special, unitate care tine direct de serviciile de protectie ale presedintelui Vladimir Putin. Proprietati ale Kremlinului, dar si ale colectionarilor particulari, „bijuteriile” sunt expuse pentru cateva zile in cadrul salonului de masini de epoca de la Moscova.
Istorie in limuzine
Colectionaul rus Vladimir Kireiev mangaie delicat masca de radiator a unei stralucitoare berline ZIS-115. „Era modelul preferat al lui Stalin, o masina blindata copiata dupa modelele Packard si Buick ale epocii”, explica Kireiev.
In 1979, odata cu invazia trupelor sovietice in Afganistan, modelul ZIS-115 a cunoscut o a doua tinerete. „Liderii locali afgani prosovietici ne cereau masini blindate, dar nu se mai fabricau, asa ca Moscova le-a trimis pe acestea in muntii Afganistanului. Nu aveau nici macar instalatie de incalzire”, isi aminteste el.
Semn al vremii si al campaniei de destalinizare dorita de noul secretar general al partidului comunist sovietic, masina ZIS a „uzinei Stalin” a devenit in 1956 ZIL, pentru „uzina Lihacev”, dupa numele directorului uzinei. Ulterior, inginerii „biroului de studii numarul 6”, o uzina supravegheata in permanenta de KGB, a conceput ZIL 114, „matrita tuturor berlinelor destinate liderilor sovietici”. Mare iubitor de masini, Leonid Brejnev si-a comandat o Volga cu osii suprainaltate pentru a rula pe terenul accidentat.
„Generalul” asteapta noi modele ZIL
Pentru prima oara, autoritatile ruse au expus ZIL-41072, supranumita „Scorpionul”, folosita exclusiv de serviciile speciale care-l protejau pe Boris Eltan. Este vorba despre o adevarata masinarie de razboi care permite prin simpla apasare a unui buton ca, in trei secunde, geamurile si capota sa fie catapultate pentru ca garzile sa poata trage cu mitralierele asupra eventualilor agresori.
Patronul „garajului”, care se prezinta simplu „general”, regreta faptul ca Vladimir Putin se deplaseaza la bordul unei limuzine Mercedes. „Biroul de studii de la ZIL nu mai concepe noi modele din 1986, asa ca suntem nevoiti sa cumparam ce e mai bun pe piata. Dar ne gandim sa remediem acest lucru”, incheie enigmatic „generalul”.
Vedeta expozitiei
Limuzina ZIL 111 B, utilizata in aprilie 1961 pentru parada pe strazile Moscovei a cosmonautului Iuri Gagarin. „Era verde-albastrui, precum culoarea uniformelor militare ale epocii, pentru ca ansamblul sa fie armonios”, povesteste un mecanic al garajelor Kremlinului.