Greva de solidaritate de opt ore a angajaţilor metroului din Capitală, organizată azi, ar putea fi preambulul blocării pe termen nelimitat a circulaţiei trenurilor din subteran.
Sindicaliştii de la metrou sunt decişi să blocheze pe termen nedeterminat circulaţia trenurilor, în orele de trafic intens, dacă executivul va decide să taie salariile şi în companiile de stat, inclusiv la Metrorex. Cu alte cuvinte, greva de opt ore de azi ar putea fi doar începutul coşmarului pentru bucureştenii obligaţi să circule doar la suprafaţă, cu autobuze, maşini personale sau taxiuri.
„Mâine (azi - n.r.) avem grevă de solidaritate, dar rămânem pe poziţie din punctul de vedere al grevei generale, dacă ni se reduc salariile. (...) În momentul în care actul normativ cu tăierile de vine oficial, este denunţat unilateral contractul colectiv de muncă şi avem baza legală pentru a declanşa greva pe termen nelimitat”, a explicat liderul Uniunii Sindicatelor Libere Metrou, Ion Rădoi. El a precizat azi că acest lucru s-ar putea întâmpla "pe la jumătatea lunii iunie".
Declaraţia acestuia a venit ca răspuns la anunţul făcut, ieri-dimineaţă, de ministrul muncii, Mihai Şeitan, potrivit căruia, mâine, executivul ar urma „să ia în discuţie un act normativ privind reducerea salariilor şi în companiile de stat”.
E drept însă că afirmaţia lui Şeitan a fost „îndulcită” apoi de colegul său, Sebastian Vlădescu, care a precizat că lefurile angajaţilor din aceste companii nu vor fi reduse cu 25%.
Grevă între 4.00 şi 12.00
Până la o decizie ce ar implica însă greva generală, protestul de solidaritate al angajaţilor Metrorex coordonaţi de Ion Rădoi va pune pe liber trenurile, azi, între orele 4.00 şi 12.00.
Protestul se va încheia mai devreme cu patru ore decât era stabilit pentru a nu da peste cap concertul caritabil organizat de Fundaţia „Salvaţi-vă Îngerii”.
Cele opt ore de grevă nu vor cauza pierderi companiei Metrorex, după cum a arătat Rădoi, având în vedere faptul că aceasta „nu mai plăteşte subvenţia pentru călători şi nici angajaţii în orele de grevă”.
Afirmaţiile acestuia au fost confirmate şi de directorul Metrorex, Gheorghe Udrişte. „Având în vedere că nu nu se consumă energie şi nu se plătesc salariile, per total, pierderile s-ar apropia de zero”, a conchis Udrişte.
200.000 de bucureşteni „abonaţi” la metrou vor folosi în această dimineaţă transportul de suprafaţă LA DOUĂ CAPETE
Protestele angajaţilor de la metrou stau sub semnul politicului
Cel care coordonează acţiunile angajaţilor Metrorex, liderul Uniunii Sindicatelor Libere Metrou (USLM), Ion Rădoi, este de mulţi ani şi membru PSD. Ba chiar preşedinte executiv al filialei PSD Giurgiu, aflată până de curând „sub aripa” lui Marian Vanghelie.
Calitatea de politician i-a adus, de altfel, lui Rădoi şi două mandate în Parlamentul României, unul de deputat şi altul de senator, între anii 2000 şi 2008.
În cei opt ani în calitatea sa de ales al neamului, Rădoi a avut 16 luări de cuvânt, trei declaraţii politice, 12 propuneri legislative, a adresat două întrebări şi interpelări şi a participat la 11 moţiuni, după cum arată pagina oficială de internet a parlamentului.
De la politică, la afaceri cu compania angajatoare
Pe lângă politică, liderul sindical a cochetat şi cu afacerile, derulate chiar cu Metrorex, compania unde lucrează angajaţii pe care-i reprezintă. Astfel, firma „de casă” a Uniunii Sindicatelor Libere de la Metrou, Sindomet Servcom SRL, a obţinut an de an de la compania de stat mai multe contracte pentru diferite servicii.
Concret, toate spaţiile din subteran, adică trenurile de metrou, scările rulante, porţile de acces şi chiar gurile de aerisire, se folosesc pentru afişaj publicitar. Iar trei sferturi din sumele încasate intră în conturile firmei angajaţilor şi nu în cele ale companiei de stat.
Mai mult, sindicaliştii se bucură şi de contractele de închiriere a spaţiilor comerciale din subteranul Capitalei. Asta, deşi Metrorex are nevoie de subvenţie de la stat pentru a putea funcţiona.
Cât priveşte activitatea de publicitate de la metrou, majoritatea spaţiilor, adică 6.000 de metri pătraţi, sunt puse la dispoziţia firmei Sindomet, în baza unui contract de asociere cu Metrorex, încheiat cu aproape trei ani în urmă şi valabil pentru o perioadă de 12 ani.
Sindicatul ia 75% din bani
Însă, în primii doi ani de contract, adică până în august 2009, partea care revine Metrorex a fost de numai 25%, iar restul de 75% au ajuns în conturile sindicatului. În următorii doi ani, beneficiul Metrorex ar trebui să crească la 31%, dacă „prin mijloacele de publicitate se promovează imaginea companiei”, se arată în contractul dintre Sindomet şi Metrorex, obţinut şi publicat de EVZ de curând.
Potrivit datelor de la Finanţe, firma sindicatului a obţinut anul trecut un profit net de 593.160 de lei, la venituri de 3,35 milioane de lei, în creştere cu 18,3% faţă de 2008. Iar mare parte din veniturile firmei provin dintr-un alt contract încheiat tot cu Metrorex, de închiriere a spaţiilor comerciale, din care compania de stat se alege tot cu 25% din venituri.
„Când actul normativ cu tăierile salariale devine oficial, putem declanşa greva generală.“ ION RĂDOI, preşedintele Uniunii Sindicatelor Libere Metrou
UN PAS ÎNAPOI
Protest cu efect redus la RATB
Toate liniile RATB vor fi „acoperite”, azi, deşi o parte dintre şoferii societăţii de stat (adică, cei afiliaţi sindicatului condus de Ion Rădoi) au anunţat că aleg greva de solidaritate. Mai exact, toate autobuzele şi troleibuzele din „dotarea” regiei vor fi pe traseu.
În plus, numărul de autobuze va fi suplimentat cu 20% în zonele de servite de metrou şi, tot cu autobuze, vor fi înlocuite şi tramvaiele ai căror vatmani au ales gre va (19, 40, 56 vor fi înlocuite cu au tobuzele 619, 640 şi 656; pe linia tramvaiului 5 va funcţiona cea de autobuze 605, iar pe liniile 8 şi 44, autobuzele 608 şi 644).