Angajatii din constructii, dar si din alte domenii precum agricultura sau transportul public urban ar putea avea, incepand cu anul viitor, programe de lucru fragmentate pe timpul verii, din cauza incalzirii globale.
Aceasta ar insemna, de exemplu, ca muncitorii din ramurile vizate sa lucreze intre orele 7.00 si 11.00, sa ia o pauza pana la ora 16.00, dupa care sa-si continue activitatea.
Potrivit lui Laurentiu Plosceanu, copresedintele Aliantei Confederatiilor Patronale din Romania, „din cauza incalzirii globale, programul de opt ore pe zi nu mai poate fi aplicat in toate sectoarele de activitate, mai ales pe timpul verii, cand am vazut cu totii ce temperaturi s-au inregistrat”. In acest context, reprezentantii patronilor vorbesc chiar despre o modificare a Codului Muncii.
De fapt, Codul Muncii permite flexibilizarea programului de lucru in cadrul saptamanii. Conform articolului 115 din lege, „angajatorul poate stabili programe individualizate de munca, cu acordul sau la solicitarea salariatului in cauza”. Conditia este ca aceasta posibilitate sa fie prevazuta in contractele colective de munca sau in regulamentele interne. O alta cerinta este ca salariatul sa nu lucreze mai mult de 48 de ore pe saptamana, inclusiv cele opt ore suplimentare prevazute de lege.
O alternativa la aceasta posibilitate este ca anumite categorii profesionale sa lucreze noaptea ca sa evite riscurile pe care le implica temperaturile foarte ridicate si care afecteaza capacitatea de munca a salariatilor si nivelul productiei, sustine Plosceanu.
Reprezentantul patronatelor mai considera ca ambuteiajele care se formeaza dimineata pe strazile oraselor si care sunt o sursa de incalzire a atmosferei trebuie eliminate prin modificarea programului de lucru. Potrivit acestuia, companiile si institutiile ar trebui sa-si stabileasca inceputul zilei de munca la ore diferite, intre 7.00 si 10.00, in functie de specificul activitatii.
Studiile arata ca blocajele in trafic ii costa pe bucuresteni aproximativ o jumatate de milion de euro pe zi cheltuiti pe benzina. La nivelul intregii tari aceasta cifra se ridica la doua milioane de euro, ne-a declarat Laurentiu Plosceanu.