In data de 21 martie se va deschide primul magazin IKEA din Romania.
Povestea celui mai mare retailer de mobila din lume a inceput undeva in Suedia, cu mult timp in urma, in satul Elmtaryd, comuna Almhult din Smaland, un tinut aspru al Suediei.
Industria nu era dezvoltata aici, iar agricultura nu se putea face din cauza ca pamantul era plin de pietre. Aici s-a nascut Ingvar Kamprad, fondatorul imensei companii, si tot aici si-a inceput afacerea. A vandut initial obiecte mici, usor de transportat, iar la 17 ani si-a inregistrat propria firma.
Abia in 1948 mobila a devenit parte integranta a gamei IKEA. Dupa ce guvernul social-democrat al Suediei a lansat proiectul "Milioane de Case", in anii ‘50, Kamprad a vazut oportunitatea si a decis sa intre in afaceri cu mobila.
In 1951 a aparut si primul catalog, la fel ca si acum, gratuit. Mobila demontabila a aparut in 1956, cand un angajat a scos picioarele unei mese pentru ca aceasta sa incapa in masina clientului. Ulterior s-a pus accentul pe pachete plate, costuri reduse de transport si preturi mici.
S-a conturat tot atunci ideea de business al companiei, aceea de a oferi mobilier si accesorii functionale, cu un design de calitate si la preturi atat de convenabile incat sa si le permita cat mai multi oameni. "Ideea este sa-i servim pe absolut toti, inclusiv pe oamenii cu bani putini. Trebuie sa mentinem preturile mici", spune continuu Kamprad.
Ofensiva magazinelor IKEA
In 1958 se deschide primul magazin IKEA din lume, la Almhult, in Suedia. Impinsi de curiozitate, oamenii vin in numar mare, iar presa scrie in nenumarate randuri despre marele magazin in care se gaseste mobila la preturi accesibile.
In 1965, muzeul de arta Guggenheim din New York este ales ca sursa de inspiratie pentru magazinul din Stockholm. Si in prezent, acesta este singurul magazin IKEA care are forma rotunda. Primul magazin din afara Scandinaviei se deschide in 1973, la Spreitenbach, in Elvetia.
Pana in 1974, IKEA avea noua magazine, iar in 1984 mobila lor se vindea deja in 52 de puncte din intreaga lume. Cea mai mare crestere a companiei a avut loc insa intre 1994 si 2004, atunci cand numarul magazinelor a crescut de la 114 la 201.
In prezent, IKEA are 237 de magazine pe toate continentele, cu un numar-record de puncte de deschidere in Germania - 38. Numarul vizitatorilor a crescut, de asemenea, de la 52.000, in 1954, la 52.114.000 in 1984 si la peste 504.154.000 in 2006. In acest timp, numarul cataloagelor tiparite in intreaga lume, a ajuns anul trecut la 174.000.000.
Momente grele, afacere de succes In anii ‘60, oamenii nu mai erau atrasi de lemnul de stejar, pe care il considerau scump, greu si demodat. De aceea, IKEA a inceput sa faca mobila din placi aglomerate de lemn, acoperite cu furnir de stejar. PAL-ul era folosit pana atunci doar in constructii, dar pe plansele de desen ale designerilor de mobilier a prins forme nebanuite.
A fost un imens succes, iar ideea a fost preluata rapid si de concurenta. Primii furnizori din afara Peninsulei Scandinave au fost in 1961, din Polonia, iar prima comanda a fost de 20.000 de scaune.
Tot in acei ani, Kamprad incepe sa produca pianine intr-o fabricuta proprie. Aceasta a fost singura afacere in care a dat gres. Pianinele lui, desi ieftine, erau de calitate proasta si nu s-au vandut.
Acela a fost momentul in care si-a propus sa nu mai produca nimic. Toata marfa IKEA este comandata la diversi furnizori din intreaga lume si apoi revanduta prin magazinele sale.
In anii ‘70, pinul devine scump in Suedia, dar magazinele IKEA continua sa ofere mobila de buna calitate, cu un design scandinav si la preturi mici, achizitionand lemnul de pin din Polonia si Cehoslovacia.
In 1974, producerea unui scaun din plastic de un furnizor care, de regula, produce galeti, este prima idee cu adevarat inovatoare a designerilor IKEA. Din anii ‘80 si pana in prezent, gamele de mobilier IKEA sunt cele mai cunoscute si mai folosite din lume. Unul dintre "eroi" (asa cum se numesc cele mai vandute piese de mobilier sau accesorii) este bibioteca Billy.
Din 1978 pana in 2005 ea s-a vandut in mai mult de 35 de milioane de exemplare, ceea ce o face cel mai bine vandut corp de biblioteca din toate timpurile.
Unele dintre cele mai renumite produse sunt cele pentru copii, cu un design absolut inconfundabil. Pentru cele mai importante fiinte din lume, in 1997 se lanseaza IKEA pentru copii, o gama de produse dezvoltata special pentru cei mici, iar succesul a fost mult peste asteptari.
BIOGRAFIE
> Ingvar Kamprad face comert de cand era foarte mic. Atat de mic incat isi transporta "marfa" in tricicleta. La acea vreme era vorba despre fructe de padure si cutii de chibrituri. Le cumpara din comuna si le vindea oamenilor din satul sau, adaugand foarte putin la pret.
De la chibrituri a trecut la peste, decoratiuni pentru bradul de Craciun si apoi seminte. Cand a terminat studiile, la 17 ani, tatal sau l-a recompensat cu o suma de bani, iar el i-a folosit pentru a-si inregistra prima firma. Tatal sau nu a fost de acord, asa ca minorul Ingvar a avut nevoie de semnatura unui unchi.
> Faptul ca este dislexic (lipsa capacitatii de a descifra semnele) l-a facut inca de la inceput sa denumeasca toate produsele in cuvinte suedeze deoarece are dificultati in a retine coduri formate din mai multe cifre.
> Ingvar Kamprad va implini la sfarsitul lunii viitoare 81 de ani, dar se intereseaza inca indeaproape de soarta companiei. Desi este cotat drept al patrulea bogatas al lumii in topul Forbes, cu o avere de 28 de miliarde de dolari, conduce aceeasi masina de 15