HORIA GHIBUŢIU: Scurtătura românească spre moarte

HORIA GHIBUŢIU: Scurtătura românească spre moarte

Cronica neagră a şoselei, realizată ieri de Consiliul European pentru Securitatea Transporturilor (ETSC), include o menţiune de care eram convinşi fără să ni se bage statisticile pe sub nas: România se află printre statele Uniunii Europene cu cea mai mare rată a accidentelor rutiere mortale.

Mai mult, ţara noastră şi vecina de la sud de Dunăre sunt singurele state care şi-au trecut în cont, anul trecut, o creştere a numărului de accidente rutiere mortale - la procente, cu 25%, îi devansăm şi pe bulgari.

Practic, avem, în medie, 150 de morţi la un milion de persoane, adică triplu faţă de cele mai sigure ţări de pe continent, cum ar fi Suedia, Olanda şi Marea Britanie, unde se înregistrează mai puţin de 50 de morţi la milionul de cetăţeni.

Probabil că ştiţi toate aceste date de la televizor, de pe net sau chiar din ziarul nostru, care va dedica subiectului spaţii consistente şi pe parcursul ediţiei de azi a „Evenimentelor zilei”, emisiunea transmisă zilnic de B1, de la ora 14.00, din redacţia noastră.

Vom analiza, alături de specialişti, cauzele multiple ale acestei statistici care pune o oglindă în faţa României. Şi ce putem vedea în această oglindă? Drumuri mizerabile, autostrăzi care nicăieri în altă parte din Uniunea Europeană nu ar fi denumite astfel, o sumbră moştenire a sistemului comunist coroborată cu preţul pe care trebuie să-l plătim tranziţiei (miniştri incompetenţi sau tributari grupurilor de interese, drumari cu dorul lelii etc.).

La loc de frunte între cauzele care umplu în fiecare dimineaţă sticla televizorului cu neobositele echipe de descarcerare stau şi fabricile de permise. Pe tot cuprinsul patriei, se dă carnetul într-o veselie chiar oricui: demnitari habarnişti, fotbalişti prea ocupaţi cu agăţatul vedetelor TV prin cluburi pentru a buchisi Codul Rutier, baroni locali de mâna a paişpea, florărese, ciobani - să fim înţeleşi, doar celor mai neinstruiţi din aceste categorii!

Tot în partea superioară a motivelor pentru care în România se moare pe şosele cred că se situează şi alcoolul. Chiar pot arăta orice statisticile, adevărul este că destui români nu pot fi dezvăţaţi să se suie băuţi la volan nici cu mama amenzilor aflate în vigoare.

Aici, clar, şi legea, şi aplicarea ei sunt prea blânde! Adăugaţi şi vitezomanii care nu sunt sănătoşi fără s-o calce „la blană” pe autostradă, şi ne vom referi mai ales la cei care şi-au tras maşini „periculoase”. Îi prinde radarul, rămân fără carnet o perioadă, d-aia nu mai pot ei, că oricum au şofer la dispoziţia muşchiului lor. D

ar principala scurtătură către moarte o face nesimţirea românească, stimaţi compatrioţi. Obrazul gros, miserupismul! M-a purtat viaţa prin toată Europa, dar atâta nesimţire câtă există în România la volan chiar că n-am văzut nicăieri (e drept, n-am ajuns în Albania sau Republica Moldova, ca să ne simţim şi noi bine prin comparaţie).

Nesimţirea are efecte fatale şi ştiţi de unde pleacă? De la claxonatul isteric, de la dispreţul faţă de toţi ceilalţi parteneri de trafic socotiţi inamici, de la depăşitul coloanei doar pentru că poate ceilalţi n-au treabă şi nu se grăbesc. Şi de la lipsa de educaţie. Din cauza căreia în România se moare şi se va mai muri pe şosele chiar dacă ne trezim peste noapte cu autostrăzi nemţeşti şi autorităţi aşijderea!

Citiţi şi: Şoselele româneşti, printre cele mai periculoase din UE

Ne puteți urmări și pe Google News