Pe lumină, ca tehnocrații. Guvernul Cioloș a modificat prin OUG, în octombrie 2016, un articol din Codul de Procedură Penală
- Alecu Racoviceanu
- 17 februarie 2017, 00:00
Până acum, se spunea că Guvernul tehnocrat a modificat articole din Coduri doar prin OUG din 18 mai 2016
Pe 26 octombrie 2016, Guvernul condus la acea dată de Dacian Cioloș a emis o Or donanță de Urgență care aduce modificări atât Codului de Procedură Penală, cât și Legii 304/2004, de organizare judiciară.
În această perioadă, în care emiterea de ordonanțe de către Guvern pe tema Justiției este aspru - și pe bună dreptate – criticată, s-a spus că Guvernul tehnocrat a emis un singur astfel de act normativ, cel din 18 mai 2016, prin care erau modificate mai multe zeci de articole din Coduri.
Curtea Constituțională
Astăzi vă prezint un al doilea act normativ al aceluiași Cabinet prin care se aduc modificări articolului 434, din Codul de Procedură Penală.
Ca și în cazul actului adoptat pe 18 mai, motivarea emiterii ordonanței din 26 octombrie este o decizie a Curții Constituționale a României (CCR), care implica o corecție legislativă. Excepția de neconstituționalitate fusese ridicată de avocatul Adrian Penciu, judecat în dosarul fostului șef al arbitrilor, Vasile Avram. Excepția privea articolul 434, din CPP, și consta, în mare, în aceea că persoanele al căror apel la o decizie penală se judecă la Înalta Curte nu beneficiază de dreptul la un recurs în casație.
Pe 12 iulie 2016, CCR constată că dreptul celor judecați în apel la ÎCCJ este încălcat și declară articolul 434 neconstituțional. Aici trebuie spus că „beneficiarii” acestei schimbări sunt persoanele ale căror dosare se judecă la curți de apel sau la instanța supremă, adică avocați, deputați, senatori și alte VIP-uri. Dar, ca să fiu corect, informațiile despre OUG sunt pe siteul Guvernului, unde apar și date despre motivare, deci nu e făcută „noaptea, ca hoții”, dar e făcută.
Recursul în casație
Pe 26 octombrie, printre multe alte decizii, Guvernul adoptă OUG. Citez acum din fundamentarea OUG: „După publicarea în Monitorul Oficial nr. 841/2016 a Deciziei nr. 540/2016, calea de atac extraordinară a recursului în casație nu mai putea fi exercitată efectiv, ca urmare a suspendării de drept și, ulterior, a încetării efectelor juridice ale art. 434 alin. (1) C.P.P., și, pe cale de consecință, a inexistenței unei reglementări privind hotărârile judecătorești care pot fi atacate cu recurs în casație. În plus, prin raportare la Decizia nr. 540/2016, în absența unei intervenții legislative exprese, nu existau reglementări privind completul căruia îi revine competența de a judeca un recurs în casație împotriva unei decizii pronunțate de Înalta Curte de Casație și Justiție, ca instanță de apel, și nici în ceea ce privește compunerea respectivului complet”. Ce se întâmplase? Ce ați auzit de zeci de ori ca explicații ale persoanelor publice în ultimele săptămâni, de când e pe val scandalul ordonanțelor în Justiție: au trecut 45 de zile, articolul de lege a devenit nefuncțional și un segment al activității era blocat. Doar că ordonanța din 26 octombrie 2016 avea nevoie de un aviz al CSM, fiind vorba de o modificare a activității judecătorilor (completele de recurs în casație), și nici nu știu să se fi făcut vreun demers la Parlament pentru ca articolul să fie cenzurat prin vot, deși, evident, acest lucru ar fi durat. Trebuie spus și că OUG în cauză a fost dată mult – peste o lună – după ce decizia CCR își făcuse efectul, adică articolul din CPP a devenit nefuncțional. Adică, dacă tot au rezolvat prin OUG, de ce nu au făcut-o în termenul de 45.