Fondatorul mărcii Patagonia, miliardarul Yvonn Chouinar, a renunțat la toată averea sa! A donat 3 miliarde $ unei fundații care se luptă cu încălzirea globală

Fondatorul mărcii Patagonia, miliardarul Yvonn Chouinar, a renunțat la toată averea sa! A donat 3 miliarde $ unei fundații care se luptă cu încălzirea globală

La o jumătate de secol de la fondarea producătorului de îmbrăcăminte outdoor Patagonia, Yvon Chouinard, excentricul alpinist care a devenit un miliardar cu o abordare neconvențională a capitalismului, a renunțat la companie. Patagonia va continua să funcționeze ca o corporație privată, cu scop lucrativ, cu sediul în Ventura, California, care vinde în fiecare an jachete, șepci și pantaloni de schi în valoare de peste 1 miliard de dolari. Dar familia Chouinard, care a controlat Patagonia până luna trecută, nu mai deține compania.

În loc să vândă compania sau să o scoată la bursă, Yvon Chouinard, soția sa și cei doi copii adulți au transferat proprietatea Patagonia, evaluată la aproximativ 3 miliarde de dolari, către un fond special conceput și o organizație non-profit. Acestea au fost create pentru a păstra independența companiei și pentru a se asigura că toate profiturile sale - aproximativ 100 de milioane de dolari pe an - sunt folosite pentru a combate schimbările climatice și pentru a proteja terenurile neexploatate din întreaga lume.

Mișcarea neobișnuită vine într-un moment în care miliardarii și corporațiile sunt din ce în ce mai atent supravegheate, a căror retorică despre cum să facă lumea mai bună este adesea umbrită de contribuțiile lor la problemele pe care pretind că vor să le rezolve. În același timp, renunțarea lui Chouinard la averea familiei este în concordanță cu disprețul său față de normele de afaceri și cu dragostea sa de o viață pentru mediu.

"Să sperăm că acest lucru va influența o nouă formă de capitalism care să nu se încheie cu câțiva oameni bogați și o grămadă de oameni săraci", a declarat Yvon Chouinard, în vârstă de 83 de ani, într-un interviu exclusiv pentru New York Times. "Vom da cât mai mulți bani oamenilor care lucrează în mod activ la salvarea acestei planete."

Ne puteți urmări și pe Google News

Procesul de transfer a început anul acesta

În august 2002, familia a transferat irevocabil toate acțiunile cu drept de vot ale companiei, echivalentul a 2% din totalul acțiunilor, într-o entitate nou înființată, cunoscută sub numele de Patagonia Purpose Trust. Fundația, care va fi supravegheată de membri ai familiei și de cei mai apropiați consilieri ai acestora, are rolul de a se asigura că Patagonia își respectă angajamentul de a conduce o afacere responsabilă din punct de vedere social și de a-și dona profiturile. Deoarece soții Chouinard și-au donat acțiunile unei fundații, familia va plăti aproximativ 17,5 milioane de dolari în impozite pentru acest cadou, scrie NYT.

Familia Chouinard a donat apoi celelalte 98% din Patagonia, acțiunile comune ale acesteia, unei organizații non-profit nou înființate, numită Holdfast Collective, care va fi acum beneficiarul tuturor profiturilor companiei și va folosi fondurile pentru a combate încălzirea globală. Deoarece Holdfast Collective este o organizație care îi permite să facă contribuții politice nelimitate, familia nu a primit niciun beneficiu fiscal pentru donația sa.

Nu au obținut nici un beneficiu fiscal

"A existat un cost semnificativ pentru a face acest lucru, dar a fost un cost pe care au fost dispuși să îl suporte pentru a se asigura că această companie rămâne fidelă principiilor lor", a declarat Dan Mosley, partener la BDT & Co. O bancă comercială care lucrează cu persoane ultra-bogate, inclusiv Warren Buffett, și care a ajutat Patagonia să conceapă noua structură. "Și nu au obținut o deducere caritabilă pentru asta. Nu există niciun fel de beneficiu fiscal aici".

Barre Seid, un donator republican, este singurul alt exemplu din memoria recentă al unui proprietar de afaceri bogat care și-a donat compania pentru cauze filantropice și politice. Dar Barre Seid a adoptat o abordare diferită, donând 100% din compania sa de electronice unei organizații non-profit, obținând un profit fiscal personal enorm, în timp ce a făcut un cadou de 1,6 miliarde de dolari pentru a finanța cauze conservatoare, inclusiv eforturile de a opri acțiunile privind schimbările climatice.