Fir încins la telefonul ce rezolvă dramele copiilor

Fir încins la telefonul ce rezolvă dramele copiilor

În trei ani, numărul abuzurilor semnalate la Telefonul copiilor aproape că s-a dublat. De la înfiinţarea serviciului, s-au primit 1,7 milioane de apeluri.

Linia specială dedicată problemelor copiilor funcţi o nează de zece ani, iar de la înfiinţare şi până astăzi telefonul a sunat de 1,7 milioane de ori. În 35.000 de cazuri, care s-au dovedit a fi dificile, a fost nevoie de intervenţia autorităţilor. Cei mai mulţi dintre cei care sună (72%) o fac pentru că au nevoie de comunicare cu părinţii, dar aceştia fie nu sunt disponibili, fie nu ştiu să se apropie de copiii lor.

"Nu vor multe de la părinţi, doar să meargă în parc împreună, să facă teme cu ei, să îi ia de la şcoală", spune Cătălina Florea, director executiv al Asociaţiei Telefonul Copilului. "Copiii sună şi ne întreabă cum să se apropie de părinţii lor, pentru că au impresia că de câte ori le cer atenţie îi deranjează".

Tristeţea şi singurătatea sunt alte motive pentru a căuta înţelegere şi companie la celălalt capăt al firului pentru 38% dintre copiii şi adolescenţii care apelează la Telefonul copiilor.

Alţi 32% se plâng de problemele apărute în urma divorţului părinţilor, iar 19% cer sfaturi pentru necazurile lor sentimentale.

Mama în străinătate, fiica abuzată sexual de concubin

În fiecare an, creşte alarmant numărul apelurilor care semnalează abuzuri: molestare fizică, abuz emoţional ori sexual.

"Abuzurile sexuale sunt reclamate de multe ori de adolescente, în unele cazuri fiind vorba de fete care au rămas în grija concubinului mamei, în timp ce aceasta este plecată la muncă în străinătate", exemplifică reprezentanta Telefonului copilului.

Aproape toate situaţiile semnalate la 116 111 sunt delicate. Unele se soluţionează prin consiliere psihologică, altele prin consiliere juridică (solicitată mai mult de părinţi), iar altele prin intervenţia autorităţilor.

În funcţie de particularităţile cazului, se cere ajutorul celor de la direcţiile pentru protecţia copilului, poliţie, inspectorat şcolar, etc.

Fiecare caz este monitorizat, iar 74,50% dintre apelanţi revin cu un telefon pentru a povesti ce li s-a mai întâmplat ori ca să ceară sprijin pentru alte probleme.

Îi ţin la telefon până dispare pericolul

Unele dintre cazurile cel mai greu de gestionat prin telefon sunt tentativele de suicid. "În cel mai recent caz de acest tip, a fost foarte greu să îl ţinem la telefon până în momentul în care a ajuns cineva la el şi a reuşit să-l oprească. În cazurile acestea, ei sună de la telefoane publice şi ne este foarte greu să îi localizăm", spune Cătălina Florea.

Ar vrea şi nu ar vrea să îşi înceapă viaţa sexuală

Aproape 19% dintre cei care sună la 116 111 au probleme sentimentale şi vor sfatul unei persoane mature. Fetele sunt cele care cer sprijin mai des, iar principala lor problemă este începerea vieţii sexuale.

"Când sună, caută de fapt o a doua părere: el cere, ea nu ar vrea, dar îi este teamă că, dacă nu cedează, îl va pierde", expune scenariul clasic reprezentanta asociaţiei.

În cazurile acestea, tinerele sunt consiliate, însă nu li se spune niciodată ce să facă. "Decizia le aparţine în totalitate, psihologul le ajută să conştientizeze situaţia şi să înţeleagă la ce se expun", precizează Cătălina Florea.

"Alo, îmi place vocea ta, vreau să te invit în oraş"

Nu toată lumea care sună la Telefonul copilului are probleme. Unii se plictisesc, alţii vor să se amuze ori să converseze pur şi simplu cu cineva dispus să le dea atenţie.

Un puşti de patru ani, cel mai mic dintre apelanţi, a sunat din curiozitate, a pus câteva întrebări, a vorbit despre el şi a închis.

Alţii, puşi pe şotii, sună să povestească ce au făcut la şcoală, le complimentează pe fetele de la celălat capăt al firului şi le invită în oraş.

Apeluri multe din Moldova şi din Sectorul 5

Pe durata celor zece ani, cele mai multe apeluri au venit din Iaşi, Constanţa, Bacău, Vaslui, Galaţi, Teleorman, Bucureşti (Sector 5), Ilfov. 48,72% dintre apelanţi sunt din mediul rural, iar 38,31% de la oraş (restul au refuzat să ofere această informaţie).

În ceea ce priveşte vârsta, cei mai mulţi au 13-15 ani (34,31%) şi 10-12 ani (32,53%).

Durata medie a unui apel este de 10-20 de minute, prelungindu- se în cazurile dificile.

Linia 116 111 este oferită gratuit de Romtelecom, funcţionează şapte zile din şapte, între orele 08.00-24.00. "Abuzurile sexuale sunt reclamate de adolescente, multe rămase în grija concubinului mamei, care e la muncă în străinătate." CĂTĂLINA FLOREA director executiv"Telefonul copilului"

DRAMĂ

"Părinţii au murit, vreau să stau cu mătuşa"

Unul dintre cele mai dificile cazuri semnalate la Telefonul copilului s-a petrecut în urmă cu trei ani, când părinţii a doi fraţi minori au murit într-un accident de maşină. Fetiţa, care avea zece ani, era în maşină la momentul accidentului, şi a rămas cu traume fizice, la nivelul feţei, şi psihice.

Atât bunica celor doi copii, cât şi o mătuşă, îşi doreau să îi crească pe fraţi, iar când fetiţa a sunat la Telefonul copilului cazul era deja în instanţă, însă se amâna luarea unei decizii.

Ea a povestit la telefon prin ce a trecut şi le-a spus specialiştilor că îşi doreşte să fie crescută de mătuşă, alături de fratele ei de un an şi jumătate. În cele din urmă, cei doi au fost încredinţaţi mătuşii, care mai avea doi copii. Fetiţa a intrat într-un program de consiliere psihologică al Asociaţiei Telefonul Copilului, de care beneficiază şi astăzi. Citiţi şi:

  • Apelurile la "Telefonul copilului", de patru ori mai multe faţă de anul trecut
  • Telefonul copilului: "Alo, am 11 ani şi viaţa mea nu mai are sens"

Ne puteți urmări și pe Google News