UPDATE 2 – Comania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a confirmat, în exclusivitate pentru EvZ, reziliera contractului pentru lotul cu probleme din Autostrada Lugoj-Deva.


UPDATE – CNAIR A REZILIAT CONTRACTUL LOTULUI 3 AL AUTOSTRĂZII A1 LUGOJ-DEVA, anunță, pe Facebook, Asociația Pro Infrastructură.

Iată anunțul, integral:

„La 16 zile de când tronsonul de 21 km aflat la un procent fizic de 99% putea fi dat în trafic, ministrul Cuc și executanții lui din CNAIR au persistat în șantajarea constructorului și obligarea acestuia de a accepta o extindere a garanției tuturor lucrărilor de la 4 la 10 ani, neluând în calcul în niciun moment deschiderea autostrăzii.

Imaginați-vă rezilierea unui contract al unei case unde mai trebuie pus un bec. Pentru profesioniștii din domeniul infrastructurii de transport așa ceva este de neimaginat. Probabil vorbim de o premieră la nivel mondial.

Nodul Holdea (parte a altui contract cu același antreprenor) NU este reziliat, iar unul dintre cele două ecoducte construite NU a fost inclus și nici plătit în cel reziliat astăzi.

În concluzie, INAUGURAREA CELOR 21 DE KM DEVINE INCERTĂ. Singurul lucru sigur este că statul român VA PIERDE DEFINITIV GARANȚIA DE 4 ANI și că VOM AVEA MULȚI ANI DE PROCESE în urma cărora riscăm să plătim tot noi, contribuabilii români, daune financiare de zeci de milioane constructorului.”


Terasamentul a început să cedeze pe zona de circa 21 de kilometri din lotul 4 al Autostrdăzii Lugoj-Deva, iar asfaltul a devenit vălurit. Acest lucru este vizibil deja cu ochiul liber, pentru oricine ajunge în zonă.

Dar, mai mult decât atât, potrivit expertizei realizate de CESTRIN pe acest lot din Autostrada Lugoj-Deva, sub asfalt se află un „strat vegetal mâlos”, adică nicidecum materialele ferme necesare unui terasament pentru o cale de circulație de mare viteză.

Probleme în cascadă, autostradă în valuri. Și închisă, încă

După cum EvZ a arătat în repetate rânduri, problemele la această porțiune din Lotul 4 sunt cu duiumul. În primul rând, straturile de asfalt sunt mai subțiri decât în proiectul aprobat de CNAIR.

În raportul de preinspecție este trecut faptul că cele trei straturi de asfalt au grosimi necorespunzătoare. ”A fost adus geo radarul de la CESTRIM, laboratorul central al CNAIR, și s-au efectuat 21 de măsurători. În 19 dintre aceste măsurători au fost descoperite neconformități legate de grosimea stratului de asfalt. Legislația în vigoare nu mai permite toleranțe în minus la grosimea stratului de asfalt”, a declarat un oficial al CNAIR.

Mai exact, în proiect se prevede că grosimea stratului de bază este de opt centimetri, al celui de uzură de șase centimetri și al celui de uzură de patru centimetri. ”Grosimea diferă la toate cele trei straturi și este doar în minus. În medie, cam 1.5 centimetri în minus. S-a dispus remedierea acestei probleme dar este greu de făcut în zece zile acest lucru. Nu au când să frezeze și să se apuce de reasfaltare. Atunci, singura soluție posibilă este să facem o determinare financiară a cantităților de asfalt care lipsesc și care au fost plătite de CNAIR. Constructorul va fi chemat la negocieri iar suma care rezultă va fi scăzută din contract”, a explicat oficialul CNAIR, în exclusivitate pentru EvZ.

Un ministru „îngăduitor” și nereguli la vârful CNAIR

Dar, cu toate că lucrările au fost făcute prost, iar ministrul Transporturilor Răzvan Cuc s-a lăudat că au fost impuse penalități către constructortul lotului, asocierea S.C. Teloxim Con S.R.L. -COMSA S.A. – Aldesa Construcciones S.A.- Arcadis Eurometudes S.A., acest lucru nu s-a întâmplat.

După cum a dezvăluit EvZ în urmă cu două zile, adevărul despre această factură, este unul simplu: suma de bani nu a fost executată niciodată, din motive lesne de înțeles. „Când trebuiau executate cele două facturi, fostele conduceri ale CNAIR se opuneau categoric. Tot timpul veneau cu motivul că nu putem supăra constructorul și că există riscul ca acesta să plece de pe șantier. Și uite așa, facturile de aproximativ 17 milioane de euro nu au fost executate”, a mai spus oficialul CNAIR.

Alte probleme la autostradă

O filmare realizată recent și publicată duminică de EvZ, realizată pe lotul de autostradă Lugoj-Deva, pentru care Ministerul Transporturilor se ceartă cu constructorul, arată dimensiunea reală a problemelor din infrastructura României. Deși premierul Viorica Dăncilă se străduie să ne arate că lucrurile încep să se întâmple, iar Lotul 3 de autostradă Lugoj-Deva trebuia să se deschidă sâmbătă, după tot felul de amânări și ultimatumuri, acest lucru nu s-a întâmplat, pentru că sunt probleme grave.

Concret, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, și-a luat angajamentul de a inaugura acest tronson prin minciuni și acțiuni pompieristice. A folosit CNAIR pentru a declanșa artificial un conflict cu constructorii spanioli ai lotului 3 de pe autostrada Lugoj-Deva. După asta, Răzvan Cuc s-a dus la fața locului și i-a amenințat pe constructori că dacă în 10 zile nu repară lucrurile, că să poată deschide el autostrada, furiile sale se vor cobori din cer și îi vor nimici.

Este doar o chestiune de imagine, pentru care ministrul Cuc e dispus să sacrifice chiar siguranța celor care la un moment dat ar circula pe acest lot. Pentru că Răzvan Cuc, atât de intolerant în ultimele zile cu problemele de calitate în constructie, vrea să se spună că datorită lui toate neregulile au fost rezolvate. și bineînțeles, să dea drumul la circulație, riscând viața tuturor celor care vor tranzita pe lotul 3 de autostradă Lugoj-Deva.

Te-ar putea interesa și: