Evenimentul Zilei > Politica > „Eu vreau să protejez oamenii săraci. Ei spun: Viktor Orbán”: Kelemen Hunor, interviu exploziv despre guvernul PNL-PSD-UDMR
„Eu vreau să protejez oamenii săraci. Ei spun: Viktor Orbán”: Kelemen Hunor, interviu exploziv despre guvernul PNL-PSD-UDMR

„Eu vreau să protejez oamenii săraci. Ei spun: Viktor Orbán”: Kelemen Hunor, interviu exploziv despre guvernul PNL-PSD-UDMR

„Vom avea o perioadă mai grea în această coaliție decât am avut înainte”, a declarat Kelemen Hunor într-un interviu oferit, recent, presei maghiare. Social-democrații au fost mai „dificili” decât useriștii și susțin impozitarea progresivă. UDMR vrea, pe de altă parte, taxarea multinaționalelor, însă în loc să se tragă concluzia că partidul dorește protejarea cetățenilor săraci, imediat este invocat premierul Ungariei, Viktor Orban, a precizat Kelemen Hunor, făcând referire și la o posibilă colaborare între miniștrii de la București și cei maghiari.

Kelemen Hunor a vorbit într-un interviu oferit unei publicații maghiare despre viitorul noului Guvern condus de alianța PNL-PSD-UDMR, aspirațiile partidelor care conduc România, modificarea Constituției, precum și despre o eventuală colaborare între oficialii de la București și cei de la Budapesta.

„Când vorbesc despre impunerea de taxe de lux companiilor multinaționale, pe cifra de afaceri, aceștia nu trag concluzia că vreau să protejez oamenii săraci, cu venituri mici și cer solidaritate celor care au făcut profituri mari pe seama consumului contribuabililor români de zeci de ani, ci spun: Viktor Orbán”, a declarat Kelemen Hunor, pentru Kronika. Redăm, în continuare, interviul integral oferit de liderul UDMR.

Ce spune Kelemen Hunor despre modificarea Constituției

– Merită să luăm aceste planuri puțin mai în serios?

– În România, un guvern a rezistat mult mai mult de un an în ultimii nouă ani. Pe baza acestui fapt, este foarte greu de spus că această coaliție plănuiește ceva timp de șapte ani. Pe de altă parte, mai devreme sau mai târziu trebuie să ieșim din acest cerc vicios. În decembrie anul trecut, am sperat că coaliția PNL-USR-UDMR va putea ieși din acest cerc. Acum, din nou, sper că o mare coaliție poate aduce stabilitate țării. Totuși, șapte ani este prea mult în România.

Sunt optimist, reînviem speranța în fiecare zi. Peste un an și jumătate, când prim-ministrul urmează să fie înlocuit conform acordului, va fi clar dacă există suficientă încredere între parteneri.

Partidele românești acordă în general o mare importanță sondajelor de opinie, monitorizându-le constant și adaptându-și deciziile la acestea. Există o oarecare raționalitate în asta, dar un politician nu poate lua decizii bazate exclusiv pe sondaje. Menționez asta pentru că, de exemplu, dacă social-democrații, după câteva luni la guvernare, văd că creșterea popularității în opoziție se oprește, ei pot fi destinați schimbării. Acesta este, de asemenea, un risc. Totuși, dacă modificarea constituțională va reuși, dacă există o creștere a încrederii între parteneri, nu exclud posibilitatea de a pune bazele unei continuări după alegerile din 2024 ca primă opțiune. Planul pe termen lung ar însemna și continuarea și implementarea Planului Saligny, un program de protecție a familiei conceput pentru cel puțin zece ani.

Dezbaterea bugetului – mai „puternică” cu PSD decât cu USR

– Prin ce se deosebește această coaliție de cea anterioară?

– Sunt schimbări substanțiale, dar nu sunt ideologice. Ambele formațiuni mari aparțin partidelor mainstream, nu vor o revoluție permanentă, relații dezordonate. În opoziție, totuși, există două partide care susțin transformarea radicală din motive diferite. Cealaltă mare diferență este că cele trei formațiuni politice care alcătuiesc actuala coaliție reprezintă peste 99 la sută din municipii: toți președinții de consilii județene și majoritatea primarilor.

(…) Anterior, revoluția perpetuă, schimbare reprezentată de USR, nu viza neapărat așteptările majorității societății, ci mai mult nucleul dur al alegătorilor USR. Agenda politică se va schimba și ea, vor fi multe măsuri pe care niciun membru al coaliției nu le va pune la îndoială pentru că poate integra în ele interesele comunităților pe care le reprezintă. Cu toate acestea, dezbaterea asupra bugetului va fi mai puternică decât a fost cu USR pentru că social-democrații sunt în favoarea impozitării progresive, în timp ce cealaltă parte nu este receptivă la aceasta.

– Ministerul Familiei este cu siguranță o noutate. În legătură cu măsurile planificate de protecție a familiei, au fost deja publicate câteva comentarii de presă românească, care scriu despre urmărirea politicii lui Viktor Orbán, cu semn negativ, așa cum ne-am obișnuit. Ce întreprinde acest minister și este posibilă o consultare interguvernamentală maghiară-română pe probleme de protecție a familiei?

„Eu vreau să protejez oamenii săraci. Ei spun: Viktor Orbán”

– Referitor la reacțiile de altfel nu foarte multe românești, pot spune că orice aș sugera, un singur lucru le vine în minte unor onorabili publiciști: și anume Viktor Orbán, iliberalismul, Ungaria. Dacă recomandăm Ministerul Afacerilor Familiei și Sprijinului Familiei, ei nu scriu analize ale declinului demografic al României, inclusiv ale comunității maghiare, și ale soluțiilor care pot fi găsite pentru aceasta, dar imediat vine în minte Viktor Orbán.

Când vorbesc despre impunerea de taxe de lux companiilor multinaționale, pe cifra de afaceri, aceștia nu trag concluzia că vreau să protejez oamenii săraci, cu venituri mici și cer solidaritate celor care au făcut profituri mari din consumurile contribuabililor români de zeci de ani, dar ei spun: Viktor Orbán.

Kelemen Hunor, despre o eventuală colaborare între miniștrii de la București și Budapesta

Există ministere de familie în mai multe state din Europa, în Ungaria există un singur ministru fără portofoliu, dar nu există nicio îndoială că guvernul ungar are o politică foarte puternică de protecție a familiei. O politică similară este reprezentată de Irlanda, Danemarca și alte șase sau șapte state membre ale UE în care problema socială a fost recunoscută în timp. Există multe răspunsuri diferite la această problemă atunci când vine vorba de subvenții: pentru a ajuta familiile tinere cu anulări de impozite, subvenții rambursabile, scheme de împrumuturi. Prin urmare, propunerile noastre sunt similare cu cele introduse în alte țări. Ministrul a acceptat propunerile noastre una câte una și am încredere că va pune în practică politicile publice relevante și o vom ajuta cu asta.

Cu siguranță vor fi multe consultări, nu pot da un răspuns chiar acum cu privire la cu cine se va consulta în mod specific Gabriela Firea pe aceste probleme. Dacă îmi cere sfatul, cu siguranță îi voi sugera să se întâlnească cu Katalin Novák, ministrul fără portofoliu al guvernului ungar pentru familii. De asemenea, va sugerez sa vizitați, sa câștigați experiența in orice stat care a dus o politica serioasa de sprijin familial in ultimii ani, ce model ați folosit. Dar decizia în această chestiune îi revine, desigur, ministrului.

„Vom avea o perioadă mai grea în această coaliție”

Vom avea la fel de mult spațiu de manevră în lunile următoare. Nu va fi puțin, deoarece cele două mari partide au într-adevăr majoritatea matematică, dar avem nevoie de noi pentru stabilitate. Acest lucru a fost evidențiat și de ambele părți majore în cadrul negocierilor.

Vom avea o perioadă mai grea în această coaliție decât am avut înainte. PSD a fost un partener de coaliție mai dificil decât USR, care avea puțină experiență guvernamentală, dar social-democrații nu încearcă de obicei să agraveze dezacordurile, ci caută soluții.

Vedem starea actuală a PNL, interesul lor vital pentru o guvernare de succes, pentru că dacă aceasta eșuează, ei vor fi primii care se prăbușesc. UDMR a demonstrat în ultimele luni că reprezintă o soluție pentru conflicte. Nu sunt îngrijorat de menținerea ponderii noastre politice, dar va fi nevoie de mult mai multă reconciliere a intereselor.

 

Informaţiile publicate de evz.ro pot fi preluate de alte publicaţii online doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.