EDITORIALUL EVZ CHIȘINĂU. Fanteziile lui Dughin și anticivilizația euroasiatică
- Mihail Țurcanu
- 18 iunie 2014, 00:07
Ideologia dezvoltată de către propagandiștii lui Vladimir Putin, și în primul rând de către deja celebrul Alexandr Dughin, are la bază principii mai vechi, apărute încă în secolul XIX, dar nesistematizate complet atunci, dat fiind brusca înlocuire a lor cu marxism-leninismul.
Ce a făcut Dughin, printre altele și profesor universitar și autorul mai multor lucrări din care s-a și inspirat politica Kremlinului, a fost să extragă elemente atât din ideologia imperială țaristă, cât și din cea comunistă, dar dăndu-i o fațadă profund ortodoxă și pro-asiatică. Astfel s-a conturat o ”civilizație” pe cât de stranie, pe atât imposibilă.
Aceasta are ca ca puncte de reper panortodoxismul și ortodoxismul fundamentalist, profund antioccidental și panslavist. Desigur, neavând vreo legătură cu creștinismul ortodox, în condițiile deschiderii puternice a Patriarhiei Ecumenice din Constantinopol pentru reunificarea Bisericii, acest ultraortodoxsim seamănă mai mult un talibanism bolșevic religios, ori cu un bolșevism pseudo-creștin. Patriarhia Rusă demult dorește să ia locul celei Ecumenice, încă în spiritul călugărului Filotei, care declara că Moscova este ”A Treia Romă” iar o a patra nu va mai fi, și că Rusia (adică Moscovia) este unica adevărată ortodoxie rămasă în lume. De aici a izvorât și teoria ”Civilizației Ortodoxe”, redenumită astăzi ”Euroasiatică”. Esența acesteia constă însă nu în canoanele bisericești, ci în ”canoanele” naționalismului rus, periodic panslavist, și profund antieuropean.
O asemenea civilizație nu poate exista în principiu. Imperiul Rus pre-bolșevic se vedea pe sine categoric parte a Europei, avea o elită complet franțuzită, și cu o dinastie germană începând cu Ecaterina II. Moscova nu ar putea fi centrul lumii ortodoxe deoarece acest centru încă din Evul Mediu este Constantinopolul-Noua Romă. Acesta însă demult nu mai influențează restul bisericile autocefale, care în mod deschis refuză să respecte măcar recomandările Patriarhiei Ecumenice, nemaivorbind că se află sub ocupația Turciei necreștine. Principiile pe care se bazează acest ”ortodoxism” dughinist, nu sunt altceva decât ura, și nu doar față de Europa, Roma și tot ce este mai la vest de Carpați, ci și față de celelate popoare ortodoxe care nu acceptă supremația totală a Rusiei. Nu prea se aseamănă acestea unor principii ortodoxe și creștine în general, în schimb se încadrează perfect fundamentalismul islamic. Depășindu-l chiar și pe Rasputin, cunoscutul mistic care din umbră a dirijat un timp politica împăratului Nicolae II, Dughin a reușit chiar să nazifice această ideologie, prin agresivitatea putrenică cu care o promovează.
Componenta asiatică rămâne a fi destul de enigmatică, dat fiind cultura categoric europeană a Rusiei, și lipsa practic totală a vreunui element civilizațional oriental. Nu există nicio țară asiatică ortodoxă, la fel precum și nici islamul ori budsimul nu au dat nimic culturii ruse vreodată. Faptul că Siberia cuprinde cea mai mare parte a teritoriului Federației Ruse, în care se mai includ și unele popoare musulmane cucerite de turci, nu o transformă în țară asiatică. Siberia a fost populată de comunități arhaice primitive, nereprezntative civilizațiilor asiatice.
Și de la ortodoxarea tuturor nerușilor până la rusificarea tuturor ortodocșilor nu a fost decât un pas. Nu ar fi straniu ca degrabă ei să declare că Iisus Christos s-a născut la Moscova, Pilat din Pont a fost un fascist ucrainean, iar Constantin cel Mare țar rus. Asta în condițiile când mai demult însuși Vladimir Putin declara că ”Rusia este o parte a culturii europene”. ”Cercetările” efectuate de Dughin mai tărziu au ”demonstrat” se pare contrariul, și brusc Rusia a încetat a mai avea ceva în comun cu civilizația europeană. Brusc a devenit profund euroasiatică. Iar ateismul științific sovietic a fost înlocuit cu prozelitismul pseudo-ortodox al Kemlinului. Cum spuneau latinii:” Cave canem!”(Păzește-te de câine!).