S-a schimbat, dar a rămas acelaşi. Povestea celui mai bine vândut model de import continuă prin lansarea unei noi generaţii, pe care am avut ocazia să o testăm în premieră în Turcia.
Cu trei ani înaintea apariţiei Daciei Logan, Renault a lansat o berlină de mici dimensiuni care avea să-i cucerească pe români, Clio Symbol. Versiunea cu portbagaj (în trei volume) dezvoltată pe platforma tehnică a hatchbackului de clasă B de la Renault - care, mai târziu, avea să se numească simplu Symbol - s-a impus, în esenţă, datorită unui portbagaj mare şi a unui preţ mic.
Desigur, clienţii autohtoni au identificat şi alte calităţi, suficient de multe pentru a face din sedanul nu tocmai seducător fabricat în Turcia un hit incontestabil - cel mai bine vândut model de import în România.
De la 7.990 de euro cu TVA
După o carieră de aproape opt ani, vechiul Symbol a intrat in istorie, locul său fiind luat de o nouă generaţie comercializată din această lună şi în România, cu un preţ de plecare de 7.990 de euro inclusiv TVA.
Modelul, dezvoltat pe aceeaşi platformă de Clio II, ca şi predecesorul său, este disponibil în trei versiuni de echipare, Authentique, Expression şi Privilege, iar gama de motorizări oferă două versiuni pe benzină (1.2 - 75 CP, 1.4 - 98 CP) şi două diesel (1.5 dCi - 65 CP, 1.5 dCi - 85 CP).
Echiparea Authentique - de bază - este destinată celor mai puţin puternice motorizări (benzină şi diesel), versiunea Expression poate fi comandată cu toate cele patru propulsoare, în timp ce varianta Privilege vine doar cu motoarele de 85 şi 98 de cai-putere. Dintre cele 12 culori de caroserie, 9 sunt metalizate. Renault oferă o garanţie de trei ani sau 100.000 kilometri pentru noul model.
Bine dotat în echiparea de top
Echiparea de bază (Authentique) se remarcă doar prin prezenţa ABS-ului (alături de airbagul frontal destinat şoferului şi volanul reglabil pe înălţime).
Varianta de top - Privilege - oferă o listă mai consistentă de dotări. ABS, două airbaguri frontale, aer condiţionat, computer de bord, geamuri faţă-spate cu acţionare electrică, închidere centralizată cu telecomandă, oglinzi retrovizoare reglabile electric, proiectoare ceaţă, radio-CD (MP3), scaun şofer reglabil pe înălţime, servodirecţie, scut motor, tetiere faţă şi volan (în piele) ajustabile pe înălţime, jante din aliaj de 14 inchi.
Indiferent de echipare, portbagajul asigură un volum imens de încărcare pentru această clasă - 506 litri.
Linii mai curate, materiale mai bune
Am avut ocazia să testăm în premieră noul Symbol, zilele trecute, în Turcia. Prima impresie - legată de aspectul exterior - confirmă declaraţiile constructorului legate de evoluţia stilistică a maşinii. Apariţia unui al treilea geam lateral aproape că anulează impresia că portbagajul sedanului a fost „sudat“ pe un schelet de hatch.
Aceeaşi situaţie se regăseşte şi la interior, acolo unde materialele folosite sunt ceva mai plăcute, iar îmbinările mai atent realizate. Poziţia la volan a rămas înaltă, iar pe locurile din spate pot sta confortabil doar doi adulţi (sau trei copii). Vizibilitatea este mulţumitoare în toate direcţiile, iar spaţiile de depozitare sunt numeroase şi utile.
Dieselul, peste benzină
Renault ne-a pus la dispoziţie versiunea de 1.2 litri pe benzină şi varianta de 85 de cai-putere a propulsorului 1.5 dCi, ambele dotate cu o cutie de viteze manuală, mai precisă, cu cinci rapoarte. La drum lung, cel mai mic motor şi-a arătat rapid limitele, iar consumul mediu indicat de computerul de bord s-a situat la un nivel nemulţumitor - 8,2 l/100 km.
Mult mai bine au stat lucrurile când sub capotă s-a aflat destoinicul dCi de 85 CP. Deşi cu doar zece cai-putere în plus, motorul s-a dovedit, datorită cuplului maxim aproape dublu, un companion plăcut, capabil de reprize consistente, mai silenţios şi mai frugal (6,3 l/100 km) decât micul „benzinar“.
Setări „orăşeneşti“
Direcţia exagerat de asistată împreună cu suspensiile moi (două atuuri în traficul urban), dar şi cu drumurile turceşti care erau foarte vălurite au făcut ca ţinuta de drum la viteze ridicate (110 km/h) să nu inspire prea multă încredere.
La rândul său, ABS-ul s-a grăbit să-şi semnaleze prezenţa aproape la fiecare decelerare mai serioasă, parcă dorind să sublinieze faptul că acum se numără printre dotările standard ale maşinii.
Concluzia este una singură: Symbolul s-a schimbat în bine, dar a rămas în esenţă acelaşi.
ÎN LIMITA AŞTEPTATĂ. Spaţiu pentru patru adulţi