Dosarul "Scânteia", în aşteptarea vinovaţilor

Dosarul "Scânteia", în aşteptarea vinovaţilor

Patronii firmei de transport rutier implicate în accidentul produs pe 14 august 2009, soldat cu 14 morţi, vor fi trimişi în judecată abia luna viitoare.

La aproape un an de la tragedia de la Scânteia, judeţul Iaşi, când 13 oameni au murit pe loc după ce microbuzul în care se aflau a fost spulberat de un tren, vinovaţii nu au fost încă trimişi în judecată, iar firma căreia îi aparţinea autovehiculul desfăşoară în continuare activităţi de transport.

Procurorii ieşeni estimează că ancheta va fi gata undeva la începutul lunii august. "Dosarul va fi finalizat cât de curând", a promis Iulian Ispir, procurorul general al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Iaşi.

În timp ce rudele victimelor se pregătesc de pomenirea morţilor, patronii firmei Valcris Trans SRL, care deţinea "microbuzul morţii", îşi văd în continuare de afaceri, iar cursele de maxi-taxi pe ruta Iaşi-Scânteia se desfăşoară şi acum la limita legii.

Firma de transport în culpă

Pe 14 august 2009, 13 pasageri dintr-un microbuz al firmei Valcris Trans SRL au murit la trecerea cu calea ferată de la Scânteia. Motivul: şoferul Răzvan Apostu (26 de ani) a ignorat semnalele acustice, a vrut să traverseze calea ferată, microbuzul fiind lovit de un tren accelerat şi târât câteva sute de metri.

Anchetele efectuate de procurori, Autoritatea Rutieră Română Iaşi şi de Inspectoratul Teritorial de Muncă Iaşi au readus în prim-plan neregulile comise de patronii firmelor de transport rutier de persoane.

Astfel, anchetatorii au descoperit că şoferul Răzvan Apostu muncea la negru, nu avea avizul medical şi psihologic şi că firma Valcris Trans SRL obţinuse în mod fraudulos licenţa de transport şi nici nu avea licenţă de traseu pe ruta Iaşi-Scânteia.

Imediat după accident, firma a primit mai multe amenzi şi i-a fost ridicată şi licenţa de transport, iar şoferului Răzvan Apostu i s-a întocmit dosar, însă acesta a decedat la spital.

Cei doi patroni ai firmei Valcris Trans, Ionel Dumitriu (care mai deţinea o firmă de transport rutier în judeţul Iaşi - Izvoraş SRL) şi Constantin Scântei au fost acuzaţi de nerespectarea regimului de transport rutier, fals intelectual, uz de fals şi vătămare corporală din culpă.

Ei au susţinut în faţa procurorilor că şoferul Răzvan Apostu le-ar fi cerut microbuzul pentru a-l testa în vederea achiziţionării şi că a transportat călători fără ştirea lor. Declaraţii contrazise însă de dovezile descoperite de către anchetatori, care au stabilit că Apostu lucra pentru firmă la negru. Patronii au fost obligaţi să le achite rudelor şoferului decedat toate drepturile salariale.

Microbuzului i s-a oprit motorul pe şine

În anchetă, procurorii ieşeni au cerut expertiza tehnică a microbuzului şi o reconstituire a accidentului. Pe 14 august, Apostu a ieşit pe traseu la ora 6.00, iar cu puţin timp înainte de ora 14.00, când a avut loc accidentul, i-a curs sânge din nas.

Potrivit expertizei tehnice, microbuzul staţiona pe şine în momentul impactului cu trenul Varianta anchetatorilor e susţinută şi de martori. Primarul comunei Scânteia, Florin Săcăleanu, a declarat: "Un şofer care venea din sens opus microbuzului spune că Apostu a intrat pe roşu, s-a panicat când a văzut trenul, i s-a oprit motorul, a vrut să repornească maşina şi i s-a oprit din nou".

Potrivit martorilor, şoferul a ieşit singur din maşină, cu banii încasaţi în mână. Unul dintre cei doi supravieţuitori ai accidentului a afirmat de altfel că şoferul număra banii în momentul în care a ignorat semnalele de la trecerea cu calea ferată.

IONEL DUMITRIU

Patron la două firme suspendate

Pe 23 iunie, Ionel Dumitriu, unul dintre cei doi patroni ai firmei Valcris Trans, a divorţat, la cererea soţiei, după aproape zece ani de căsătorie. În urma divorţului, Carolina Dumitriu a primit un teren arabil de 600 de metri pătraţi şi firma SC Izvoraş SRL (care face curse şi pe ruta Iaşi-Scânteia), cea mai profitabilă dintre cele patru societăţi de transport persoane deţinute de soţii Dumitriu.

Ionel Dumitriu a primit 50% din Valcris Trans SRL, societate suspendată în 2009, 100% din Dio-Trans SRL, societate suspendată în 2009, şi 50% din Rain-Com SRL, din comuna Ipatele.

"Cei doi consideră că nu e benefic să apară în presă cu declaraţii. Situaţia nu e roz pentru ei, el este plecat de acasă de mai multe luni. Au divorţat pentru că aveau probleme reale, nu aveau aşa o avere încât să se certe pentru împărţeală", susţine avocata Camelia Bădeliţă.

În aceste condiţii, dacă societatea de asigurări Groupama va decide, după achitatea daunelor părţilor civile în dosarul "Scânteia", să-şi recupereze banii de la Ionel Dumitriu acest lucru ar putea fi greu de realizat. REPORTAJ PE RUTA "MICROBUZULUI MORŢII"

Curse una după alta, cu pauze de doar cinci minute

Şoferii firmei Izvoraş SRL, deţinută până luna trecută de Ionel Dumitriu, patronul "microbuzului morţii", fac curse la foc continuu pe ruta Iaşi-Scânteia.

Iar de la începutul anului şi până acum, Autoritatea Rutieră Română a amendat firma de patru ori pentru nerespectarea staţiilor şi a orarului de transport şi pentru lipsa documentelor de circulaţie în original.

Iulie 2010, Gara Iaşi. Staţia de plecare este în faţa unui bar din apropierea Gării Iaşi. Dispecerul firmei îi "mână" pe şoferi într-o nouă cursă de îndată ce ajung în staţie.

"E cursa spre Scânteia, acuma pleacă, urcaţivă!", porunceşte dispecerul, în timp ce numără din ochi pasagerii. Şoferul taie repede biletele şi porneşte la drum, iar după nici cinci minute se apucă să numere banii. Se grăbeşte, iar la o trecere de pietoni nu acordă prioritate unui pieton angajat în traversare. La semafor mai numără banii o dată.

"Hai repede!"

Odată ieşit din oraş, şoferul pare mai relaxat, dar calcă mai apăsat acceleraţia şi intră pe contrasens în curbe, ca să ocolească gropile. Maşina se zguduie din toate articulaţiile. Navetiştii din microbuz nu fac nazuri şi încearcă să tragă câte un pui de somn.

Un pasager însoţit de un puşti îi cere şoferului să oprească înainte de trecerea la nivel cu calea ferată de la Scânteia. Şoferul strâmbă din nas în timp ce pasagerii se chinuiesc să-şi dea jos toate sarsanalele. "Mai ai multe de coborât? Hai repede!", spune şoferul pe un ton răstit.

La trecerea la nivel, şoferul are privirea aţintită înainte şi nici nu-ţi dai seama dacă s-a asigurat sau nu. Deşi a plecat din Iaşi la 9.30 şi a ajuns la Scânteia la 10.40, şoferul îşi acordă doar cinci minute de pauză, după care pleacă într-o nouă cursă, spre Iaşi.

"Îşi bat joc de noi"

"Şoferii sunt într-o goană permanentă după bani, parcă îi aleargă cineva, te duc cu maşina aia prin toate gropile, parcă eşti un sac de cartofi. Am sunat într-o zi la 112 să-i reclam şi mi s-a spus să mă duc să fac plângere la poliţie, la Scânteia. Cei care au legea în mână îşi bat joc de noi. De ce mai există atâtea instituţii de control, ARR, ITM, poliţie, dacă tot noi trebuie să îi tragem de mânecă, să reclamăm? Dacă aş avea o putere, pe toţi cei vinovaţi pentru accident i-aş supune aceleeaşi dureri pe care am avut-o eu", spune furios Emil Burangic, tatăl uneia dintre victimele accidentului din 2009.

"Lumea din comună nu a uitat, nu o să uite niciodată accidentul. Toţi parcă sunt mai atenţi la trecerea la nivel cu calea ferată, se uită dacă e alb sau roşu, dacă vine vreun tren", susţine Alina, o localnică din Scânteia.

De altfel, monumentul ridicat în memoria victimelor chiar lângă trecerea cu calea ferată le reaminteşte tuturor de tragedia din vara anului trecut.

Ne puteți urmări și pe Google News