CAMPANII. Daniel Buzdugan şi Mihai Morar "instaurează dictatura buneidispoziţii" la concurenţă cu Cârcotaşii, care "au învins dictatura umorului de proastă calitate".
Două campanii publicitare lansate simultan şi asemănătoare din punct de vedere al conceptului au declanşat „războiul“ între cele mai importante două echipe de „comici“ ai FM-ului românesc: Buzdugan şi Morar, pe de-o parte, şi echipa Cârcotaşilor.
Câteva afişe pentru campania de lansare a noului post de radio Zu, expuse prin staţiile de metrou, încing spiritele în lumea radiourilor româneşti. Prima serie de postere îi reprezintă pe Mihai Morar şi Daniel Buzdugan, cu mustaţă à la Hitler şi cu o banderolă neagră, pe care, în locul zvasticii, se află un emoticon de tip Smiley. Sloganul afişului este: „Morar şi Buzdugan instaurează dictatura bunei dispoziţii“. Postul de radio se va lansa de luni, pe 89 FM, în Bucureşti.
În replică, realizatorii de la Kiss FM, Şerban Huidu, Mihai Găinuşă şi Dezbrăcatu’, au realizat o altă imagine, inspirată de celebra fotografie a celor trei lideri mondiali în timpul Conferinţei de la Yalta, din 1945. Sloganul acestei noi imagini este „Noi am învins dictatura umorului de proastă calitate“. În imaginea retuşată, Dezbrăcatu’ se află în poziţia lui Churchill, Găinuşă în cea a lui Roosevelt, iar Şerban Huidu îl înlocuieşte pe Stalin.
„Şi Chaplin l-a jucat pe Hitler“
Contactat de EVZ pentru a replica „replicii“, Mihai Morar spune că, pur şi simplu, nu îl interesează reacţia Cârcotaşilor. În ce priveşte substratul controversat al reclamei, care ar putea fi considerată o deriziune la adresa dictaturii hitleriste şi a principalelor sale consecinţ e - cel de-al Doilea Război Mondial şi Holocaustul -, Morar consideră că nu este nicio problemă: „Şi Chaplin l-a jucat pe Hitler, chiar şi actori de origine iudaică“.
Mai multe are de declarat colegul său de farse, Daniel Buzdugan: „Este o reclamă inspirată de filmul «Dictatorul». Nu puteam să luăm alţi dictatori, fiindcă a avut şi Radio Guerrilla dictatori, nu mai ţin minte acum care. Noi şi agenţia de publicitate care a realizat reclama suntem acoperiţi. Am discutat cu avocaţi, am discutat cu oameni de cultură, s-a făcut un studiu mai întâi. Nu ne-am apucat să sărim în sus ca nişte copii râzgâiaţi“.
O campanie „pe muchie“
Buzdugan este convins şi acum, după ce au apărut reacţiile care dovedesc că reclama este controversată, că au făcut bine ce au făcut: „E-adevărat că este pe muchie, dar este o glumă, nimeni nu-şi imaginează acum că vine vreo dictatură peste noi. Cred că oricine poate percepe umorul. Dacă am face lucruri normale, ne-am căuta altă meserie“, spune el.
„Este o parodie“
Agenţia de publicitate care a imaginat conceptul reclamei şi a organizat şedinţa foto în care celor doi li s-au pus mustăcioare şi au fost îmbrăcaţi în costumele cu banderolă se numeşte Friends Advertising şi a fost înfiinţată, la începutul anului 2003, de doi... prieteni, Bojan Spasic şi Sorin Trâncă.
Parte din echipa care a creat reclama, Sorin Trâncă a acceptat să-şi expună punctul de vedere: „Clientul şi-a dorit o idee foarte puternică, cu care să pună în faţa publicului un produs în care credea cu tărie: cel mai tare cuplu de radio din România. Sunt mândru că ideea pe care noi am produs-o naşte controversele la care faceţi referire. Trăiesc cu speranţa că cei angrenaţi în eventuale comentarii şi replici vor avea suficiente resurse intelectuale şi de emoţie pentru a observa că la mijloc este o parodie“.
„Se agaţă de campania noastră de succes“
În ceea ce priveşte replica celor de la Kiss FM, care i-a ajuns deja la cunoştinţă, Buzdugan e hotărât să taie în carne vie şi îşi acuză adversarii de „frustrări“ şi de „împroş- care de mizerii“.
„Este foarte bine, în ce ne priveşte. Atunci când cineva aruncă cu mizerii, îşi alege să dea în cineva foarte tare. De câţiva ani de când ne războim cu ei, emisiunea noastră de la Radio 21 (unde au lucrat până acum Morar şi Buzdugan - n.r.) a urcat constant, ajungând pe locul I, iar a lor, de la Kiss FM, a coborât din ce în ce. Acum, se agaţă de campania noastră de succes, sperând să iasă în evidenţă, poate-poate îi mai bagă în seamă cineva“. Daniel Buzdugan manifestă o siguranţă de sine demnă de invidiat: „Cu toate mizeriile care ni s-au făcut, noi ajunsesem, la Radio 21, să avem cea mai mare audienţă“. Adversarilor săi de la Kiss, „farsorul“ are să le spună un singur lucru: „Nu vrem să răspundem la mizerii cu mizerii. Nu ne interesează mizeriile şi frustrările unor oameni care nu mai au audienţă şi sunt în cădere liberă“.
Liderul Cârcotaşilor, Şerban Huidu, comentează acuzaţiile sarcastice ale lui Buzdugan astfel: „Reclama lor nu m-a făcut deloc să râd, dimpotrivă“. În încheiere, Huidu spune că „le dorim multe «succesuri » colegilor noştri. O să ne întâlnim şi peste 2-3 ani şi se va vedea atunci dacă într-adevăr cuplul Morar-Buzdugan a ridicat Radio 21 sau acolo e vorba de o întreagă echipă care a lucrat până acum pentru cuplul Morar-Buzdugan“.
SCHIMB DE REPLICI
Daniel Buzdugan
S-a făcut reclamă şi cu Ceauşescu, la ciocolată cu rom, şi nu a mai protestat nimeni. Dacă făceam ceva cu sex explicit, iarăşi ne săreaţi în cap. Şerban Huidu
Poţi să faci audienţă cu diverse mijloace. Din fericire, încă avem foarte mulţi oameni care ne ascultă şi care ne privesc. Reclama lor nu m-a făcut deloc să râd, dimpotrivă.