
Calin Fusu, directorul Neogen, a creat unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata pornind de la zero si invatand pe drum.
La 32 de ani, Calin Fusu, actionarul majoritar si directorul general al Neogen, este unul dintre numele grele pe internetul romanesc. Abia s-a intors din concediu - cateva zile la munte si snowboarding, si, desi era duminica, si-a gasit de munca. Se gandeste la planurile pentru 2007. In mare ar fi „focus, bani si eficienta”, anunta Fusu. Neogen este unul dintre cele mai mari site-uri de pe internetul romanesc. Are peste 100.000 de vizitatori in fiecare zi.
Insa, mai cunoscute decat neogen.ro sunt site-urile BestJobs.ro (de anunturi de munca) si Noi2.ro (de matrimoniale), incorporate acum sub umbrela portalului „Neogen”.
Firma este un exemplu bun despre cum se poate construi o afacere de succes de oameni care sunt dispusi sa invete. „In 2000, lucram la o societate de investitii imobiliare. Cautam programatori sa fac un site pentru firma respectiva. Au venit trei baieti si m-au convins ca in loc de site sa ne facem o firma impreuna”, isi aminteste Fusu. Recunoaste ca la vremea respectiva nu stia prea multe despre internet. Decat ca nascuse mai multi milionari in America.
Principiul dupa care s-a ghidat: mereu sa invete, ori din ce au facut altii, ori din propriile greseli, si sa vina cu ceva nou pentru a tine treaz interesul clientilor.
In prezent, Neogen functioneaza ca o masinarie imensa. In spatele site-urilor (de imobiliare, de joburi, de administrat publicitatea) se afla 75 de angajati - programatori, reprezentanti de vanzari si client-service, dar si platforma informatica din spatele site-urilor. Aceasta permite ca, la orice moment, sefii de echipa si directorul general sa stie ce fac angajatii: la ce lucreaza programatorii, cu cine vorbesc cei de la vanzari. Mai mult, pentru fiecare client exista un istoric al comenzilor, dar si al discutiilor purtate.
Inceput greu
In primii ani de functionare, firma era unul dintre miile IMM-uri de nisa si mai nimeni nu-i dadea sanse mari de reusita. Modelul de afaceri se bazeaza pe bani platiti pentru servicii internet or, la vremea aceea, numarul internautilor romani era de ordinul sutelor de mii, iar despre plati on-line nici nu se putea vorbi.
Sansele erau cu atat mai mici cu cat competitorii Neogen nu traiau doar din internet. Netbridge, celalalt mare jucator de pe internetul romanesc, are in spate un fond de investitii american - NCH. Cele doua firme au avut modele de dezvoltare diferite: in timp ce Netbridge a lansat zeci de site-uri, multe de nisa, Neogen s-a concentrat pe cateva site-uri care sa atraga sute de mii de vizitatori. Veniturile firmei vin fie din publicitatea vanduta pe site-uri, fie din sumele incasate de la firme, in principal cele care posteaza anunturi de angajare.
Acum, incasarile se numara in sute de mii de euro. Suficient cat firma sa iasa „la cumparaturi” in regiune: a achizitionat mai multe site-uri din Bulgaria si din Serbia. In cazul celei din urma, Fusu povesteste ca nu s-a vazut niciodata cu vanzatorul, negocierile derulandu-se prin e-mail. Recent, Neogen si-a deschis o filiala in Republica Moldova. Fusu vrea sa externalizeze acolo activitatea de programare, pe langa biroul din Targu-Mures.
Management prin schimbari
Directorul Neogen povesteste ca majoritatea programatorilor se afla la Targu-Mures si la Chisinau. Acolo, salariile sunt mai mici decat in Bucuresti. Totusi, exista informaticieni buni care au refuzat ofertele concurentilor ani la rand. Pe de-o parte, pentru ca le place ca munca lor sa fie vizibila - si aici cei 600.000 de vizitatori saptamanali joaca un rol esential. Pe de alta parte, Fusu le ofera perspective: „Salariile sunt reevaluate la fiecare sase luni.
Maririle nu sunt in suma fixa, ci in functie de performantele din perioada anterioara”. In ceea ce priveste cariera, angajatii schimba destul de des departamentul, ceea ce inseamna ca pot sa descopere domeniul care li se potriveste cel mai bine, iar firma castiga de pe urma ideilor proaspete pe care le poate aduce un om nou. „Avem urmatoarea regula: fiecare om este transferat periodic in alt departament sau, mai curand, departamentele se schimba astfel incat oamenii sa ajunga sa faca activitati destul de diverse in cadrul firmei. Asta ii pazeste de plictiseala si fiecare poate descoperi la ce este mai bun, ce ii place sa faca”, povesteste Fusu.
Alt obicei tipic pentru Neogen: de fiecare data cand un angajat citeste un articol sau o carte „virtuala” interesanta trimite linkul catre ceilalti salariati. „Oamenii veniti din firme mari din Romania sunt socati de volumul de informatii pe care-l primesc in primele luni”, spune Fusu. Iar angajatii mai vechi stiu cam tot ce misca pe internet atat pe piata locala, cat si la nivel international.
Inovatii pe internet
In cei aproape sapte ani de la lansare, Neogen a incercat sa-si atraga clienti oferind cate ceva nou. Cele mai recente inovatii, care ar trebui sa castige din ce in ce mai mult teren pe internetul romanesc, sunt introducerea reclamelor on-line la care se plateste doar pe efect (pe click), dar si a reclamelor video pe internet. Acestea ar putea reprezenta primul pas prin care new media ataca piata televiziunilor. Modelul vechi de afaceri in ceea ce priveste publicitatea on-line prevedea plata de fiecare data cand era afisat un banner, chiar daca utilizatorul nici nu-si arunca ochii pe el.
Daca, la inceput, Neogen a pornit cu un site de imobiliare, ulterior, la acesta s-au adaugat mai multe portaluri: cel de joburi - „vaca de muls” a Neogen, cel de matrimoniale, de oferte auto sau turistice. Mai nou, firma vrea sa se impuna si pe segmentul de social networking, care a fost botezat web 2.0. A lansat servicii de blog, albume foto, dar si posibilitatea de a construi o retea de „cunostinte”.
CV
Calin Fusu
Varsta: 32 de ani Starea civila: Necasatorit
Studii
Doctorat pe piata de capital 1995 Academia de Studii Economice, Facultatea de Relatii Economice Internationale
Experienta
1996-2000 Diferite filiale ale NCH: de la brokeraj la o filiala in Chisinau si apoi la Targu-Mures, unde trebuia sa se ocupe de valorificarea imobilelor achizitionate de NCH
2000 - pana in prezent Neogen
OPINII
Modelul de manager ideal: Jack Welch, fostul CEO al General Electric
Cea mai buna carte de afaceri: „Blue Ocean Strategy” - prezinta 150 de miscari strategice din ultima suta de ani
Despre managerii din Romania: „Pana de curand, credeam ca un manager bun de companie petroliera este un manager bun si la o gradinita, dar imi dau seama ca activitatea prelungita intr-un anumit domeniu ii creeaza niste structuri la care renunta apoi cu greutate”.