Daniel Funeriu desființează mitul liceelor bune. Criteriul după care ar trebui evaluate școlile

Daniel Funeriu desființează mitul liceelor bune. Criteriul după care ar trebui evaluate școlileLiceeni. Sursa Foto: Arhiva EVZ

Daniel Funeriu, fostul ministru al Educației, desființează mitul așa ziselor „licee bune”. Potrivit explicațiilor sale, o analiză riguroasă ar trebui să se bazeze pe performanța pe care o fac profesorii. Aceasta în vreme ce, conform criteriilor actuale, „licee bune” sunt acelea unde învață elevi foarte buni.

Daniel Funeriu este de părere că actualele criterii după care sunt clasificate „liceele bune” nu sunt cele mai potrivite. În opinia sa, o analiză riguroasă și obiectivă ar presupune evaluarea performanțelor profesorilor care predau. Altfel, un liceu nu poate fi considerat performant în condițiile în care primește doar elevi foarte buni.

Daniel Funeriu despre liceele bune

Fostul ministru al Educației a făcut propria analiză a criteriilor după care se stabilesc liceele performante din România. În opinia sa, o școală în care intră elevi cu rezultate foarte bune nu poate fi considerată, neapărat, performantă. Aceasta deoarece, spune Daniel Funeriu, orice liceu foarte slab poate deveni performant dacă aici sunt înscriși câteva sute de elevi foarte buni.

„Să disecăm puțin mitul «liceelor bune»: un liceu este «bun» atunci când are elevi «buni». Altfel spus dacă cei mai buni 100 de elevi din țară ar umple toți 4 clase a IX-a a câte 25 de elevi la cel mai «prost» liceu din țară, să-i spunem «Liceul Iohannescu», acel liceu ar lua multe premii la olimpiade naționale și internaționale”, a explicat Funeriu.

Or, acest lucru nu poate fi conclundent într-o evaluare obiectivă. Un liceu bun ar trebui să fie cel în care profesorii sunt performanți și ajută elevii slabi să obțină rezultate bune.

„Așadar, dacă vrem să vorbim riguros, trebuie să spunem despre un liceu nu că este «bun», ci că este un «liceu la care intră elevi buni». Acum că am clarificat această chestiune, să mergem mai departe: cât de «bun» e un liceu la care se intră cu medie minimă 9.90 și se iese cu medie la bac 9.50? Unii ar spune că e foarte prost, pentru că luând copii de minim 9.90 i-a transformat în copii de medie 9.50...”, a continuat fostul ministru.

Demonstrația propusă de fostul ministru

Daniel Funeriu trage concluzia că „liceele bune” sunt considerate astfel deoarece aici intră elevi buni. Iar acest lucru nu lămurește dacă și profesorii sunt la fel de performanți sau doar profită de pe urma unor copii care ar face performanță oriunde.

„Iată așadar că dacă suntem riguroși ajugem la concluzia inevitabilă că ceea ce știm sigur despre «liceele bune» este că la ele intră elevi buni. Ceea ce nu e sigur deloc este răspunsul la întrebarea «cât de buni sunt profesorii din acele licee?». Nu știm nici răspunsul la întrebarea «oare nu puteau fi și mai buni la ieșire decât sunt?»”, a mai spus Daniel Funeriu.

Daniel Funeriu ridică o altă întrebare

În acest context, fostul ministru al Învățământului din guvernul Boc pune o altă întrebare ce ar trebui, de asemenea, să dea de gândit responsabililor din Educație. El vorbește despre influența pe care o are, asupra elevilor buni, concurența cu ceilalți colegi. Este vorba despre spiritul de competiție care duce la obținerea unor rezultate mai bune în educație.

„Ceea ce nimeni nu spune este efectul copiilor «buni» asupra altor copii «buni»: eu am fost tot timpul super-stimulat de alții foarte buni, pentru că ne-am strâns la un loc, atât la olimpiade cât și la loturile naționale și liceele la care am fost (Pontonniers la Strasbourg și Filologie-Istorie (chimie-biologie) în Timișoara”, a concluzionat Funeriu.

Ciolacu cere criterii de performanță în școli

Și premierul Marcel Ciolacu a avut o atitudine similară cu cea a lui Daniel Funeriu, solicitând ca salariile profesorilor să fie stabilite în funcție de criterii de performanță. În ședința de Guvern, a solicitat ministrului Educației, Ligia Deca, să elaboreze un proiect de reglementare care să cuprindă criterii de performanță.

Acesta vor fi aplicate la stabilirea salariilor profesorilor.