Regasim in „Calomnii mitologice” (volum aparut la Editura Historia si pe care autorul nu a mai apucat sa-l revada) felul complex si derutant al lui Octavian Paler de a gandi.
Raporturile in care el asaza elementele realului sunt mai mereu surprinzatoare. Cand crezi ca ai pus degetul pe un punct nodal, constati ca schema explicativa abia inchegata se destrama. Cu o gandire etajata si o mobilitate speculativa remarcabila, scriitorul evita sistematic „captivitatea” intr-un anumit punct de vedere. Firul este despicat in patru, lucrurile sunt intoarse pe toate partile, cliseele sunt numite ca atare.
Epoca actuala, a „neobarbarilor” imbracati la patru ace, nu i-a fost pe plac lui Octavian Paler - si destule calificative apasate vin sa sustina respingerea postmodernitatii. Antichitatea si mitologia ei ar reprezenta, prin urmare, terenul ideal de amplasare a investitiilor afective, o lume, un timp si un Olimp in care scriitorul s-ar putea usor regasi. Cu toate acestea, insertia nu e deloc una previzibila. Mai intai ca nu despre o calomniere a „nimicurilor mitologice” este vorba aici (reclamand o resuscitare din partea autorului), ci despre calomnii puse in circulatie de chiar acea lume nedesprinsa cu totul de orizontul ei mitic.
Zeii cu un comportament atat de omenesc si aezii care le-au cantat ispravile au pe constiinta cateva cazuri flagrante de abuz, prin care (cum am spune noi astazi) a fost grav afectata imaginea publica a unor personaje. Cel mai calomniat ramane bietul Narcis, caruia Octavian Paler ii ia o lunga, elaborata aparare. Ii urmeaza Procust, care este mai degraba - in demonstratia sclipitoare a conferentiarului - un „profesor de estetica” decat un talhar de drumul mare. Dupa un arc de timp medieval, e randul mitologizatului Don Juan sa beneficieze de pledoaria eseistului.
De la ulita din Lisa la oracolul din Delfi, memoria biografica si culturala a lui Octavian Paler inregistreaza secvente deja cunoscute; unele, extrem de familiare lectorului avizat. Si totusi continuam sa-l cautam si, literalmente, sa-l devoram pe acest scriitor inconfundabil, desavarsit profesor de istorie si estetica aplicata.