CCR: Constituția lui Antonescu are 26 de articole neconstituționale. Parlamentarii, trimiși din nou la ÎCCJ

CCR: Constituția lui Antonescu are 26 de articole neconstituționale. Parlamentarii, trimiși din nou la ÎCCJ

Şedinţa Curţii Constituţionale pentru analiza proiectului de revizuire a Constituţiei s-a încheiat, astăzi, în jurul orei 15.00, judecătorii Curţii găsind 26 de elemente de neconstitutionalitate. Printre acestea, prevederea care ăi scotea pe parlamentari de sub jurisdicția ÎCCJ și îi trimitea la instanțele comune și prevederea care obliga orice cetățean să se înființeze în fața unei comisii parlamentare dacă era convocat.

De asemenea, este neconstituțional articolul care prevede că președintele este obligat să numească prim-ministrul din rândul partidului sau alianței care a obținut cele mai multe mandate în urma alegerilor parlamentare. Președintele CCR, Augustin Zegrean, a  declarat:

  • S-a încheiat după 25 de ore de discuții. Vom comunica președinților celor două Camere rezultatul deliberărilor.
  • Aveți acolo toate textele la care am găsit probleme. La unele am propus eliminarea, la altele am făcut recomandări de modificare sau de corelare a textelor.
  • Este o decizie, în două săptămâni sper să o motivăm, va fi o decizie mare, de vreo 100 de pagini. Sper ca Parlamentul să țină seama de ce am spus noi aici. Vom verifica din nou legea după ce trece prin Parlament, vom verifica dacă au respectat recomandările Curții sau nu.
  • Se riscă să apară o Constituție cu texte defecte, la care la un articol se spune că președintele face ceva, iar la un altul că premierul face lucrul acela. Sper că vorbim cu oameni civilizați și cu mintea la purtător, care să țină cont de aceste recomandări.

Printre articolele găsite neconstituționale, cu unanimitate de voturi, sunt:

  • completarea art.3 din Constituţie cu un nou alineat, alin.(31), referitor la posibilitatea recunoaşterii de zone tradiţionale ca subdiviziuni administrative ale regiunilor;
  • completarea art.6 din Constituţie cu un nou alineat, alin.(11), privitor la instituirea posibilităţii reprezentanţilor legali ai minorităţilor naţionale de a înfiinţa, potrivit statutului minorităţilor naţionale adoptat prin lege, organe proprii de decizie şi executive;
  • completarea art.12 din Constituţie cu un nou alineat, alin.(41), referitor la utilizarea simbolurilor proprii ale minorităţilor naţionale;
  • completarea adusă art.23 din Constituţie cu un nou alineat, alin.(131), referitor la folosirea probelor obţinute în mod ilegal (conform căruia acestea pot gi folosite numai în apărarea acuzatului);
  • modificarea aduse art.26 alin.(2) din Constituţie, referitor la eliminarea sintagmei "bunele moravuri";
  • modificarea adusă art.28 din Constituţie, referitor la secretul corespondenţei;
  • completarea adusă art.32 alin.(8) din Constituţie, referitor la definirea autonomiei universitare;
  • completarea art.37 din Constituţie cu un nou alineat, alin.(21), referitor la condiţia domiciliului în România cu cel puţin 6 luni înainte de data alegerilor pentru Senat, Camera Deputaţilor sau pentru funcţia de Preşedinte al României;
  • eliminarea actualei teze a doua a art.44 alin.(1) din Constituţie, referitor la condiţiile şi limitele dreptului de proprietate;
  • completarea art.64, cu un nou aliniat, alin.(41), referitor la obligaţia persoanelor de drept public, persoanelor juridice private şi persoanelor fizice de a se prezenta, direct sau prin reprezentant legal, după caz, în faţa unei comisii parlamentare;
  • completarea art.70 alin.(2) lit.e) referitoare la încetarea calităţii de deputat sau de senator la data demisiei din partidul politic sau formaţiunea politică din partea căreia a fost ales sau la data înscrierii acestuia într-un alt partid sau într-o altă formaţiune politică;
  • eliminarea tezelor a doua şi a treia ale alin.(2) al art.72 referitoare la competenţa Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie de urmărire şi trimitere în judecată, respectiv la competenţa de judecată a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie cu privire la senatori şi deputaţi;
  • modificarea adusă art.103 alin.(1) şi (3) din Constituţie, precum şi a completării art.103 din Constituţie cu trei noi alineate, alin.(31)-(33), referitoare la modalitatea de desemnare de către Preşedintele României a candidatului la funcţia de prim-ministru;
  • modificarea părţii introductive şi a lit.b) ale alineatului (2) al articolului 133, referitoare la creşterea numărului membrilor Consiliului Superior al Magistraturii reprezentanţi ai societăţii civile;
  • abrogării lit.l) a art.146 din Constituţie în măsura în care aceasta nu este însoţită de constituţionalizarea, în mod corespunzător, a atribuţiilor Curţii Constituţionale de control al legii de revizuire a Constituţiei adoptată de Parlament şi, respectiv, de control al constituţionalităţii hotărârilor plenului Camerei Deputaţilor, a hotărârilor plenului Senatului şi a hotărârilor plenului celor două Camere reunite ale Parlamentului care afectează valori, reguli şi principii constituţionale sau, după caz, organizarea şi funcţionarea autorităţilor şi instituţiilor de rang constituţional.

Proiectul de revizuire a Constituției a fost înregistrat pe 7 februarie la CCR, iar Curtea trebuie să se pronunțe până pe 17 februarie asupra respectării dispozițiilor constituționale privind modificarea Legii fundamentale. Potrivit legii, înainte de sesizarea Parlamentului pentru inițierea procedurii legislative de revizuire a Constituției, proiectul de lege sau propunerea legislativă, însoțit/ă de avizul Consiliului Legislativ, se depune la Curtea Constituțională, care este obligată ca în termen de 10 zile să se pronunțe asupra respectării dispozițiilor constituționale.

Ne puteți urmări și pe Google News