Până de curând, logodna, ca prim pas în vederea întemeierii unei familii era oficializată în mod tradiţionalist, de obicei în cadrul unei cine la care participau părinţii celor doi tineri, unde se discutau în special detaliile nunţii.
Tot în spiritul păstrării tradiţiei, logodnicii rămâneau să locuiască alături de părinţi până în ziua căsătoriei. Acum, vremurile s-au schimbat şi, odată cu ele, mentalităţile şi legile. În zilele noastre, logodna se confundă cu căsătoria de probă sau concubinajul care, pe lângă faptul că nu mai sunt considerate o abatere de la normele sociale, este şi încurajată în scopul asigurării trăiniciei relaţiei. LEGEA STATULUI Astfel, se ajunge tot mai des la situaţia în care cupluri de tineri trăiesc ”fără forme legale” mai mulţi ani şi chiar au copii împreună, dar, din diferite considerente, nu se pot hotărî să îşi legitimeze relaţia.
Acesta este şi motivul pentru care s-a impus adoptarea unor norme legislative care să prevadă atât introducerea oficială a logodnei în Codul Civil, cât şi să ofere o bază legală acestei forme de convieţuire.
Codul Civil stipulează, încă în fază de proiect, că logodna poate fi încheiată în aceleaşi condiţii ca şi căsătoria, iar dovedirea acestui acord între tineri se face ”cu orice mijloc de probă”, orice persoană dispusă să depună mărturie că cei doi au fost logodiţi o anumită perioadă.
Singura diferenţă între încheierea logodnei şi cea a căsătoriei ar fi că, în cazul celei dintâi, nu va fi nevoie nici de avizul medical, şi nici de autorizarea din partea organului administrativ. În plus, ”încheierea căsătoriei nu este condiţionată de încheierea logodnei”, iar logodna nu trebuie considerată ”o precondiţie a căsătoriei”. Deci, oricare dintre tineri se poate răzgândi asupra încheierii unei eventuale căsătorii, fără a fi obligat să suporte rigorile legii. Partajul, între logodnă şi concubinaj Cea mai controversată parte a capitolului ”Logodna” din proiectul Codul Civil este aceea care face referire la împărţirea bunurilor după ”ruperea” logodnei, sau, în termenul deja consacrat, la ”partaj”:
- ”În cazul ruperii logodnei, sunt supuse restituirii darurile pe care logodnicii le-au primit în considerarea logodnei sau, pe durata acesteia, în vederea căsătoriei, cu excepţia darurilor obişnuite”.
Întrebată care sunt aceste daruri, avocatul Alina Ciocănea Hristescu s-a arătat reticentă cu privire la eficienţa acestui punct.
”În cazul în care se ajunge la o astfel de situaţie, vorbim despre concubinaj, nu logodnă”.
Infidelitatea-cauza ruperii abuzive a logodnei Cum logodna şi-a pierdut caracteristica de acord verbal încheiat în vederea unei viitoare căsătorii, devenind un act cu temei legal, au apărut şi răspunderi ale părţilor în care se ajunge la ruperea nejustificată sau abuzivă a acesteia.
- Logodnicul care rupe logodna în mod abuziv poate fi obligat la despăgubiri pentru cheltuielile făcute sau contractate în vederea căsătoriei, întrucât au fost potrivite cu împrejurările, precum şi pentru orice alte prejudicii cauzate.
- Poate fi obligat la despăgubiri în condiţiile alin.(1) şi logodnicul care, în mod culpabil, l-a determinat pe celălalt să rupă logodna.
A dovedi că logodna a fost ruptă abuziv este o altă situaţie delicată. Astfel, ”ruperea logodnei în mod abuziv” face referire, în primul rând, la infidelitate. În acest caz, se consideră că infidelul s-a folosit de partener, iar, în cazul în care aceasta poate fi devedită în instanţă, răspunderea pentru ruperea logodnei îi revine infidelului. Acesta este obligat să restituie toate bunurile obţinute în perioada logodnei.
LEGEA BISERICII Deşi a fost prima care a recunoscut în mod oficial logodna, Biserica are anumite ”legi” care sunt chiar mai drastice decât cele laice. Din punct de vedere al dogmelor creştineşti, logodna este o formă de ”înrudire morală” care, în cazul în care cei doi tineri nu se înţeleg şi se despart, iar, după un timp fiecare îşi alege o altă jumătate cu care doreşte să se căsătorească, se pot lovi de refuzul preotului de a oficia slujba cununiei.
Astfel, ”Biserica socoteşte ca a doua căsătorie, orice căsătorie pe care o încheie orice persoană care mai înainte fusese logodită bisericeşte cu altă persoană decât aceea cu care se căsătoreşte”.
Stricteţea legii creştine îi vizează acut pe candidaţii la preoţie, care nu pot fi hirotonisiţi dacă au fost logodiţi bisericeşte cu o persoană şi apoi s-au căsătorit cu o altă persoană.
LEGEA TALIONULUI
Două exemple sunt suficiente pentru a demonstra că lumea vedetelor funcţionează, şi în acest caz, după propriile legi. Cristina Spătar şi Mirco Maschio. S-au iubit mult, el doar pe Cristina, despre ea gurile rele, inclusiv cea a lui Mirco, spun că a păcătuit şi cu prietenii acestuia. Italianul a prezentat-o pe cântăreaţă părinţilor, a dus-o la el acasă, i-a înfipt un inel cu diamant în deget şi a investit o avere în remodelarea nurilor acesteia.
Cu puţin timp înainte de data căsătoriei, ”buba” s-a spart şi Mirco a hotărât să-şi ia jucăriile înapoi. Şi, pentru că nu a putut să recupereze şi efectele operaţiilor estetice, s-a răzbunat pe fosta logodnică cu declaraţii de presă, noi cuceriri făcute din cercul de apropiaţi al acesteia şi cu avertismente dure trimise soţului Cristinei.
Aşadar, la ei nu a funcţionat nici legea Bisericii nici cea statului, fiecare găsind de cuviinţă să-şi facă dreptate şi să-şi recupereze bunurile în manieră proprie. Gabriela Irimia (Cheeky Girls) şi parlamentarul britanic Lembit Opik. La început, nimeni nu înţelegea relaţia celor doi. Apoi, toată lumea a văzut că proverbul românesc ”cine se-aseamănă se-adună” este valabil încă o dată. După anunţarea logodnei, s-au despărţit. Opik a acuzat-o pe Gabriela de frivolitate, ea, împreună cu mama, i-au reproşat lipsa de sensibilitate (mai degrabă calmul şi luciditatea englezească).
"Nu avea idee că Lembit o să o ceară de soţie. Şi nici noi. A încercat să-i explice faptul ca 99 % dintre români sunt ortodocşi şi consideră nepotrivită o logodna imediat după moartea unei persoane apropiate. Gabriela era fericită de propunerea lui, dar se temea foarte tare că va fi criticată în România, unde ele sunt considerate adevărate staruri, fiind mult mai cunoscute decât aici", declara atunci mama gemenelor.
În urma despărţirii, Gabriela a fost nevoită să înapoieze, cu cântec, inelul de logodnă şi alte daruri primite de la Opik.
Dacă nu vrei să treci pe la Tribunal să împarţi cu, până acum, jumătatea ta cadourile primite ”pentru casă” sau tot ce aţi achiziţionat împreună, ai grijă cu cine te logodeşti!