Evenimentul Zilei > Actualitate > Cum să testezi corect o maşină înaintea cumpărării
Cum să testezi corect o maşină înaintea cumpărării

Cum să testezi corect o maşină înaintea cumpărării

Nu numai discounturile trebuie să vă tenteze în această perioadă. Profitaţi de „disperarea” dealerilor ca să aflaţi adevărul despre modelul pe care aţi pus ochii.

Drive-testul este unul dintre cele mai importante aspecte care trebuie avute în vedere înaintea cumpărării unei maşini noi. În mod obligatoriu, achiziţia trebuie făcută numai după ce autoturismul a fost condus un timp rezonabil pe drumurile publice.

Pentru că vorbim despre o investiţie care poate depăşi venitul anual şi care va deveni mijlocul de transport al familiei pentru o perioadă considerabilă, se cuvine ca drive-testul să dureze mai mult decât probarea unor pantaloni sau a unei rochii – articole cu preţ infinit mai mic – şi să ţină seama de câteva reguli de bază.

Momentul şi durata

E important ca testul să se facă atunci când circulaţia e mai lejeră. Nu veţi putea evalua calităţile (limitele) maşinii dacă sunteţi prinşi într-un ambuteiaj.
 
Puteţi opta pentru ziua de sâmbătă, spre prânz, când cei care şi-au făcut planuri de weekend în afara oraşului sunt de mult pe drum. Nu vă lăsaţi înduplecaţi de recomandările dealerului de a readuce maşina la showroom după zece minute. Ideal ar fi să petreceţi la volan măcar o oră.
 
Alegerea traseului

Duceţi maşina pe cât mai multe tipuri de drumuri. Pe străzile mai „rupte” din oraş, pe autostradă, pe drumuri naţionale sinuoase. Traseul urban trebuie să vă lămurească dacă modelul ales are un gabarit cu care să vă simţiţi confortabil, cu alte cuvinte, dacă vă puteţi strecura fără dificultate prin trafic şi dacă parcarea nu ridică probleme majore.

Pe autostradă, veţi studia ţinuta de drum a maşinii la viteze ridicate, demarajul şi reprizele (timpul necesar pentru accelerarea de la o viteză la alta – ex.: 80-120 km/h), dar şi confortul acustic. Drumurile virajate oferă cadrul ideal pentru aprecierea direcţiei, a frânelor (inclusiv a efectului de fading – capacitatea de decelerare a vehiculului scade după ce frânele au fost solicitate intens mai mult timp).

Manevrabilitatea şi performanţele

Nu vă sfiiţi să conduceţi maşina aşa cum obişnuiţi, ba chiar să „exageraţi” puţin. Verificaţi dacă ţinuta de drum la viteze ridicate şi pe viraje e mulţumitoare, dacă volanul e asistat corect, dacă transmisia lucrează armonios (iar cursele schimbătorul de viteze sunt precise). E vital să cunoaşteti dacă maşina accelerează suficient de rapid (şi ar putea să evite po tenţiale situaţii critice) şi dacă mai are resurse de putere la viteze mari.

Un alt element critic este felul în care opriţi maşina. Anunţaţi-l pe agentul de vânzări înainte de a frâna şi călcaţi ferm pedala din mijloc (stânga, dacă maşina are transmisie automată). Nu numai distanţa necesară până la oprirea completă trebuie evaluată, ci şi ţinuta autoturismului în acest răstimp.
 
Habitaclul

Verificaţi dacă reglajele scaunului şi ale volanului sunt ample şi vă permit găsirea celei mai comode poziţii. Dacă maşina va mai fi condusă şi de o altă persoană, e absolut necesar să ia parte la test din acelaşi motiv. Nu scăpaţi din vedere că scaunele trebuie să fie comode pentru perioade considerabile de timp, altfel, orice călătorie de durată se va transforma într-un adevărat calvar.

Accesul la comenzi trebuie să fie cât mai facil, iar prezenţa spaţiilor de depozitare utile nu trebuie neglijată. Un alt punct important este vizibilitatea de jur-împrejur. Dacă veţi transporta mai multe persoane, asiguraţi-vă că în spate se poate sta comod şi că portbagajul e încăpător.

Dialogul cu vânzătorul

Încearcaţi să vă concentraţi asupra comportamentului maşinii, a felului în care vă simţiţi la volan şi a ergonomiei comenzilor principale. Limitaţi conversaţia cu agentul din dreapta. Puneţi întrebări de fiecare dată când simţiţi nevoia şi asiguraţi-vă că primiţi răspunsuri punctuale şi nu un discurs-şablon.

FIŢI ATENŢI!

Trei lucruri de care e bine să ţineţi cont


FĂRĂ COMPROMISURI. Reglajele scaunului şi ale volanului trebuie să permită găsirea celei mai comode poziţii


ERGONOMIE. Un bord „prietenos” are butoane mari, puţine, bine ordonate şi meniuri de operare intuitive care să-i permită şoferului să-l folosească fără să-i fie distrasă atenţia de la condus


UTILITATE ÎNAINTE DE TOATE. La prea multe maşini, cotiera este un element mai mult decorativ, din cauza unui amplasament prost