Evenimentul Zilei > Actualitate > Cum arată și ce conține manualul de sport de clasa a V-a
Cum arată și ce conține manualul de sport de clasa a V-a

Cum arată și ce conține manualul de sport de clasa a V-a

Deranjat de criticile care îi sunt aduse după ce a anunțat că elevii vor avea și manual de sport, ministrul Liviu Marian Pop a decis, totuși, publicarea manualului de educație fizică. Ulterior, însă, și-a șters contul de Facebook. În esență, cartea este o culegere de definiții, scheme de exerciții fi zice utile profesorilor dar conține și probleme de rezolvat în scris.

Săptămâna trecută, vineri, ministrul Educației Liviu Marian Pop a postat pe pagina sa de Facebook următorul mesaj: „Da, elevii din clasa a 5-a vor avea manual și la disciplina educație fizică. Unul dintre manualele aprobate poate fi consultat (…). În 7 august finalizăm licitația pentru manualele la care s-au depus contestații. Trist este faptul că editurile nu au depus oferte pentru toate disciplinele. Caut soluții și pentru aceste situații. P.S. Înainte de a emite păreri, lecturați puțin manualul. Multumesc pentru înțelegere”. Mesajul era, de fapt, o revoltă a sa vizavi de vocile care-i atrăgeau atenția că fix asta lipsea din învățământ, un manual de sport. Provocați, ne-am apucat să-l lecturăm. Iată ce am descoperit!

Manualul de educație fizică, care are șase capitole, îi are ca autori pe Laurențiu Oprea, Vera Ana Pîslaru, Marilena Geanina Calistru, Dorin Stoican și Vicol Eduard Nicușor Șuță, toți profesori de sport la gimnaziu, după cum spun sursele noastre.

Mingea de fotbal și fluturașul de badminton

Capitolul I se referă la „Organizarea activităților motrice” (aliniere, pornire și oprire din mers, întoarceri, etc.), Capitolul II la „Dezvoltarea fizică armonioasă” (pozițiile de bază ale corpului, deficiențe, exerciții pentru respirație, etc.), Capitolul III este despre „Capacitatea motrică”(mersul, alergarea, săritura, etc.), iar Capitolul IV descrie „Disciplinele sportive” (disciplinele sportive: atletismul, gimnastica, fotbal, dar și torbal și goalbal). În Capitolul V copiii vor studia despre „Igienă și protecție individuală”, iar în ultimul, Capitolul VI, despre „Comportamente și atitudini”.

Textul este construit ca o poveste pentru copii, despre două personaje: Laur și Laura. Laur este o minge de fotbal împodoită cu o coroniță de lauri, în tip ce Laura este un fluturaș de Badminton, sport care, culmea, nu este prezentat în manual!

Să nu uităm că acest manual va avea și o variantă electronică, pentru că presupune și vizionarea unor filme, dar și rezolvarea unor exerciții.

Ești scutit, dar e musai să participi!

Din „Cuvântul înainte”, li se pretinde elevilor „pentru a putea începe călătoria asigură-te că ai predat profesorului tău adeverința medicală în care scrie „apt pentru efort fizic” sau „clinic sănătos”.

Același „Cuvânt înainte”, cuprinde și îndemnuri care pot fi considerate o încălcare a recomandării doctorului, pentru copiii care sunt scutiți de sport. „Dacă se întâmplă să fii scutit medical pentru o oră sau pentru o perioadă mai lungă de timp, prietenii tăi îți mărturisesc că trebuie să participi la activitățile sportive, profesorul putând să-ți repartizeze sarcini administrative (să aribitrezi, să înregistrezi rezultatele, să ții scorul, etc.)”, se arată în secțiune.

Proces verbal, la clasa a V-a

Potrivit documentului, în prima oră de sport profesorul trebuie să le predea elevilor o seamă de reguli: ce echipament trebuie să poarte, cum se folosesc instalațiile sportive, reguli de comportament și de igienă, pașii care trebuie făcuți în cazul unui accident sau dacă micuțului i se face rău, dar și o seamă de aspecte organizatorice. Li se detaliază elevilor și probele de control prin care vor fi evaluați.

La finalul primei lecții, după ce a ascultat toată polologhia, fiecare elev va fi pus să semneze un proces verbal, care atestă că a fost informat și se angajează să respecte cele prezentate de profesor.

Evaluarea finală

În esență, toate capitolele cuprind o seamă de exerciții libere. Unele sunt simple și pot fi execute cu cartea în mână. Altele, însă, presupun scheme în sală sau pe teren, care trebuie atent dirijate. Or, asta o poate face doar un profesor. Pe margine, aproape pe ficare pagină din manual, sunt casete de tipul „Știați că” și extrase din „Dicționar” pentru tot felul de cuvinte. La finalul fiecăruia capitol există câte o secțiune „Recapitulare și evaluare”. Aceasta cuprinde exerciții de făcut rapid în sală, dar și unele la care este necesar să răspunzi în scris. La finalul anului, copiii vor susține și o evaluare finală, un test cu 12 întrebări.

Publicat in categoriile: Actualitate
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News
Accesează: