"Legendele palatului", o nouă telenovelă coreeană, "Three Kingdoms/Trei Imperii", un serial istoric chinezesc, "Gost" sau "Bărbierul din Siberia" sunt titlurile producţiilor pe care Televiziunea Română urmează să le includă în grila de programe.

La etajul al 12-lea al clădirii din Dorobanţi, într-un birou mic, la care ajungi prin holuri întortocheate, îşi are biroul Cristian Tabără, directorul Departamentului Film al televiziunii publice. CD-urile cu seriale, filme sau documentare ce urmează să fie vizionate acoperă toată masa.

"Deşi a trecut un an de când am venit aici, sunt încă pus pe fapte. La început, toţi mă avertizau că îmi voi pierde optimismul şi mă voi blaza. Mă bucur că nu m-am schimbat", spune directorul Departamentului Film al SRTV.

Tocmai s-a întors de la DISCOP, târgul de film de la Budapesta, şi e destul de dezamăgit. "Criza ne afectează pe toţi. Am văzut multe producţii, dar nu grozave. Şi cum TVR trebuie să difuzeze 60% producţii europene, nu pot spune că sunt încântat. Documentare sunt însă mult mai bune", zice Tabără.

Experienţa PRO – foarte utilă în negocieri

A trecut deja un an de când fostul prezentator al ştirilor PRO TV a devenit directorul Departamentului Film al televiziunii publice. Nu am ratat prilejul de a discuta despre producţiile ce vor împrospăta grila, dar şi despre ce-şi doreşte să se schimbe în televiziunea publică.

Experienţa PRO i-a fost utilă fostului realizator şi prezentator al emisiunilor "Parte de carte" şi "Te vezi la Ştirile Pro TV" pentru că a învăţat să se lupte. "În ceea ce fac acum trebuie să te impui, să obţii titluri bune la preţ rezonabil. Este adevărat că aici am învăţat toate detaliile jobului, dar incisivitatea necesară negocierii am învăţat-o acolo", explică Cristi Tabără. "Papillon" la TVR Pe biroul directorului s-au strâns multe CD-uri cu filme şi documentare propuse de selecţionerii de la canale, iar pe unele este trecută menţiunea "foarte bun". Un documentar german despre neanderthalieni, lansat abia de câteva săptămâni, la care filmările au mers în paralel cu munca cercetătorilor, dar şi propuneri de colaborare.

"Ni s-a propus coproducţia unui documentar, «Our supernatural neighbours» alături de televiziunea sârbă, despre monştrii din folclor. Avem şi multe producţii TV Chanel Russia, cu documentare foarte reuşite despre război, dar şi despre criza actuală. TV Chanel Russia ne-a propus şi o telenovelă care prezintă viaţa oamenilor din taiga", povesteşte Cristian Tabără.

Pe lista filmelor ce urmează să fie incluse în grilă îşi aşteaptă rândul "Gost" (1990), "Papillon" (1973), "Gostfork Park" sau "Bărbierul din Siberia" (1998) al lui Nikita Mihalkov, dar şi controversatul "Paranormal activity" (2007).

Continuă şi noi serii din "Dr. House" sau "Gray’s Anatomy", cărora li se va adăuga serialul istoric chinezesc "Three Kingdoms/Trei Imperii", în 95 de episoade. MIPTV, compania producătoare, a cheltuit un buget uriaş pentru una dintre cele mai mari producţii HD turnate în China. "Filmul e realizat în maniera lui "Troia", dar mie mi s-a părut mai bun", spune Cristian Tabără.

INTERVIU

"În TVR sunt mulţi oameni blazaţi sau căzuţi în cinism"

EVZ: Ce vi se pare că nu merge bine în televiziunea publică?
Cristian Tabără
: Sunt mulţi oameni blazaţi sau căzuţi în cinism. Mă bucur că după un an în acest post nu mi-am pierdut optimismul. Mă deranjează şi discuţiile despre banii care ar intra, cică, în conturile SRTV şi cu care noi nu facem nimic. Nu se ţine însă cont că abonaţii plătesc aproximativ 12 euro pe an pentru abonament, în condiţiile în care britanici plătesc 17 lire sterline pe lună. Cum să ai un post comparabil cu BBCul la o asemenea diferenţă. Cu bani mulţi poţi cumpăra filme bune şi poţi aduce oameni competenţi. Noi avem cea mai mică sumă alocată televiziunii publice din Europa. Se poate spune că avem o televiziune de câţi bani dăm.

Ce propuneri aveţi pentru noua conducere a TVR?
Încerc să fac o mai bună coordonare între secţiile de la canale – cei care propun titlurile ce urmează să fie achiziţionate şi Biroul de achiziţii film de care mă ocup eu. Ar trebui să exploatăm mai bine achiziţiile, mai ales că există încă titluri care aşteaptă să fie difuzate. Un pachet de filme înseamnă minimum trei ani de exploatare, adică o difuzare şi trei reluări. O altă propunere ar fi o organigramă, la care deja lucrez, în care Departamentul film să fie implicat, alături de selecţioneri în strategia şi achiziţionarea producţiilor.

Audienţa TVR a crescut mult datorită telenovelelor coreene…
Ideea îi aparţine Luminiţei Boerescu. Ea a prevăzut că furia telenovelelor sud-americane va trece, şi cultura şi tradiţia asiatică se pot impune. Nu sunt un fan al telenovelelor, dar cele coreene sunt superioare. Se situează pe o treaptă mai înaltă, sunt mai culturalizate şi prezintă obiceiuri.

Cum vi s-au părut filmele înscrise în TIFF anul acesta?
"O bucurie într-o casă închisă". Cinematografia românească se amăgeşte cu premiile pe care lea obţinut. Cu mici excepţii, filmele au conţinut urât, iar realismul minimalist oboseşte deja. La TIFF mi-a plăcut "Bună, ce mai faci?", al regizorului Alexandru Maftei, iar "Marţi, după Crăciun", al regizorului Radu Muntean, m-a contrariat.

Vă vom vedea în noi emisiuni?
Voi continua să realizez "Ca la carte", dar am şi un proiect nou care e în fază de discuţie. În niciun caz nu e vorba despre un talk-show. Un astfel de format nu mă atrage, iar piaţa e deja saturată. Îmi doresc să realizeze o serie de reportaje cu românii din jurul României. Cred că trebuie făcută o emisiune despre minorităţile ro mâ neşti din ţările vecine.