Cosmarul bagajelor pierdute la aeroport

Cosmarul bagajelor pierdute la aeroport

Zecile de pasageri care mai spera sa-si recupereze valizele sunt tratati cu indiferenta de companiile aeriene.

Transportul aerian se transforma, pentru tot mai multi romani,  intr-un adevarat calvar.

Deschiderea granitelor si posibilitatea calatoriei cu pasaportul in Europa au ingramadit romanii in fata ghiseelor „check in”.

Trenul si „RATA” au fost inlocuite subit cu avioanele, existand chiar situatii in care oamenii au fost ingramaditi in cabina pilotilor pentru a putea calatori.

Prin calitatile sale - viteza si siguranta - transportul aerian a avut si in Romania „europeana” un succes fulgerator. Afluenta mare de clienti ai companiilor aeriene are insa si un revers: se pierd zeci de bagaje in fiecare zi.

Serviciul „lost and found” („Bagaje pierdute”) al Aeroportului International „Henri Coanda” Bucuresti nu mai face fata cererilor. Sute de oameni sunt tratati zilnic cu indiferenta de reprezentantii firmelor de transport si ai societatilor care se ocupa de manevrarea bagajelor.

Imaginea este dezolanta: zeci de calatori stau disperati in fata unui telefon pentru reclamatii la care se raspunde sporadic, si atunci cu indemnuri la rabdare.

Nu sunteti nici primul, nici ultimul”

Situatii in care se pierd valizele dupa o calatorie pot deveni uneori tragice. Este si cazul lui Ionica Radu din Ramnicu-Valcea, care nu si-a mai recuperat geamantanul din data de 14 iulie, cand a sosit cu o cursa Blue Air de la Madrid.

„Aveam in geanta medicamentele de diabet pe trei luni. Pana acum nu mi-a dat nimeni niciun raspuns, iar eu nu pot trai fara medicamentele alea. Pana acum am intrat in coma de trei ori”, s-a plans acesta.

Barbatul sustine ca atitudinea angajatilor Blue Air a fost departe de a fi una civilizata. „Eu eram disperat, va dati seama ca, pana in toamna, eu alte medicamente nu mai vad, si, dupa ce m-au pus sa fac o petitie, m-au luat in ras: „Ce sa facem, domnule, daca stiti cati sunt ca dumneavoastra. Nu sunteti nici primul, nici ultimul”„, a povestit Ionica Radu.

Romanul a calatorit pe cursa Blue Air din data de 13 iulie pe directia Madrid-Bucuresti, avand numarul de bagaj 0996UX264105. „Aveam o geanta de voiaj neagra, pe care scrie in lateral sport cu rosu, poate o gaseste cineva”, mai spera el.

„Ii rog sa-mi trimita acasa medicamentele” De aproape o luna de zile, valceanul nu a primit nicio veste legata de bagajele sale. „Renunt la haine, domnule, dar macar sa-mi trimita medicamentele acasa, ca mor cu zile”, a inceput sa planga barbatul. Demersurile incepute in Romania au avut aceeasi soarta si in Spania. La Madrid, fiul lui Ionica Radu a primit aceleasi raspunsuri pe care le-a primit si tatal sau. „Asteptati, ca se gaseste...”

A mers in cabina pilotilor si a ramas fara bagaj

Mariana Piroi a calatorit saptamana trecuta cu o cursa Myair din Italia si povesteste ca a fost cazata in cabina pilotilor din lipsa de spatiu. „Acolo se bea, se fumeaza, e bine. Eram cu sora-mea si, pentru ca nu era loc pentru mine, m-au luat acolo. Am platit banii, dar nu am vazut niciun bilet”, sustine aceasta.

Ajunsa la Bucuresti, Mariana a ramas si fara bagaj. „De o saptamana sun si nu raspunde nimeni. Am venit sa vad care-i situatia si nu ma lasa sa intru pe motiv ca nu m-au chemat ei”, se plange femeia care asteapta un raspuns de la un angajat Menzies, firma care se ocupa de bagajele pierdute pentru cursele Myair.

Daca Mariana Piroi nu a avut norocul sa-si recupereze bunurile, Antoaneta Buzoianu si Adrian Popa din Constanta au reusit sa primeasca in „numai” trei zile geanta pierduta duminica, pe o cursa Blue Air, pe ruta Corfu-Bucuresti. Surpriza mare a fost la despachetare: aproape jumatate din lucruri lipseau.

„E cea mai proasta companie pe care am vazut-o si am facut o greseala ca am apelat la serviciile ei”, s-au aratat dezamagiti cei doi. In timp ce constantenii se dadeau de ceasul mortii in tara, bagajul lor a calatorit prin Europa, a ajuns in Rusia, dupa care s-a „oprit” la Zürich, si abia apoi a sosit in Romania. „Suvenirurile au disparut, am ramas fara ele, ce oameni... Doamnee!”, spune deznadajduita femeia, in timp ce scotoceste printre lucruri.

Criza

Alitalia, in topul neglijentei Nebunia pierderii bagajelor nu a cuprins doar aeroporturile din Romania. La inceputul saptamanii, politia italiana a demarat o ancheta pe cel mai mare aeroport din Roma, Fiumicino, pentru a stabili vinovatii pentru pierderea a mii de bagaje.

Potrivit presei internationale, 100.000 de pasageri s-au imbarcat la bordul curselor aeriene care au decolat duminica trecuta si doar o parte dintre acestia si-au recuperat bagajele la aterizare.

Daca pentru aceasta situatie au fost gasiti vinovati angajatii aeroportului, care ar fi incetinit intentionat gasirea bagajelor, in ultima vreme, tot mai multe companii aeriene primesc reclamatii ca pierd valizele de cala.

In topul operatorilor care au serioase probleme cu bagajele pasagerilor se afla si Alitalia, companie aflata intr-o situatie critica, dupa o privatizare ratata, mii de curse amanate din cauza grevelor saptamanale ale angajatilor si pierderi economice foarte mari. Chiar si in acest context, preturile biletelor le concureaza serios pe cele impuse de companii europene mari.

Un bilet de avion la Alitalia pe ruta  Bucuresti-Roma, dus-intors, ajunge la 400  de euro in conditiile in care pasagerii pot calatori la aproximativ acelasi pret cu Lufthansa, Tarom sau Austrian Airlines.

In 2007, Alitalia ar putea inregistra pierderi de peste 380 de milioane de euro, cu mult peste nivelul estimat initial de oficialii companiei. Numai in primul trimestru al lui 2007 pierderile companiei au ajuns la 135 de milioane de euro.

British Airways conduce Compania britanica British Airways a pierdut anul trecut peste 1 milion de bagaje, fiind urmata in clasament de Air Portugal, Alitalia, Air France si Lufthansa, operatori care au ratacit impreuna 2,3 milioane de valize. In iunie 2007, British Airways a transportat peste 3 milioane de pasageri. Numarul de bagaje pierdute intr-un an de companie reprezinta peste 33a din numarul de pasageri imbarcati intr-o luna in aeronavele operatorului. (Mihaela Dinca)

Fara solutie

Companiile fug de raspundere, autoritatile sunt neputincioase

Identificarea responsabililor de aceasta problema e mai complicata decat pare la prima vedere. Firmele de transport aerian arunca pisica moarta in curtea celor care se ocupa de manevrarea valizelor. Acestia au o singura lozinca: „Aveti rabdare”, sau, dupa caz, invinuiesc firma transportoare. 

Reprezentantii OPC Bucuresti sustin ca depunerea unei plangeri la unul din sediile sale poate duce la rezolvarea problemei. „Unele au fost rezolvate, iar pentru cele nesolutionate i-am indrumat pe calatori sa se adreseze instantelor de judecata”, a declarat directorul executiv OPC Bucuresti Constantin Cerbulescu.

El a adaugat ca exista un cadru legislativ in aceasta privinta, incluzand Tratatul de la Varsovia, care prevede ca despagubirea nu poate depasi valoarea de 20 USD per kilogram, indiferent de natura sau de continutul bagajelor. In cazul furturilor, pagubitii pot face reclamatii si la Politia Transporturi Bucuresti. Comisarul-sef Marian Chirion a explicat ca in urma unei sesizari se incepe o ancheta care stabileste pierderile si valoarea bunurilor disparute, dar a caror existenta in bagaje poate fi ulterior probata.

Sfaturi

> faceti economie la bagaje

> asigurati-va bunurile

> apelati la alte servicii de transport: tren, autocar, masina proprie

> interesati-va care va sunt drepturile si care sunt institutiile care va pot ajuta 

> daca apelati la serviciile unei agentii de turism pentru concediu, interesati-va dinainte cu ce firme de transport aerian colaboreaza

Ne puteți urmări și pe Google News