Proiectul Guvernului de rectificare bugetară, criticat de Consiliul Fiscal

Proiectul Guvernului de rectificare bugetară, criticat de Consiliul Fiscal

Proiectul de rectificare bugetară prevede o derogare de la Legea responsabilităţii fiscal-bugetare pentru a permite cheltuieli mai mari, iar acest lucru "creează un precedent care poate genera în viitor şi alte derapaje de la principiile unei politici fiscal-bugetare responsabile şi predictibile", susţine Ionuţ Dumitru, preşedintele Consilului Fiscal, în opinia instituţiei referitoare la proiectul de rectificare al Exectivului.

Nivelul total al cheltuielilor bugetului general consolidat, excluzând asistenţa financiară din partea Uniunii Europene şi a altor donatori, propus prin proiectul de rectificare depăşeşte cu 2,9 miliarde lei plafonul de 194,4 miliarde lei aprobat de Parlament pentru acest an.

Conform articolului 16 din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare, "cheltuielile totale ale bugetului general consolidat, excluzând asistenţa financiară din partea Uniunii Europene, pot fi suplimentate cu ocazia rectificărilor bugetare numai pentru plata serviciului datoriei publice, şi pentru plata contribuţiei României la bugetul Uniunii Europene".

Consiliul Fiscal atrage atenţia asupra faptului că încălcarea acestei prevederi implică sancţiuni explicite: în funcţie de gradul de vinovăţie al persoanelor responsabile, este prevăzută o amendă între 2.000 şi 20.000 de lei şi recuperarea prejudicului, după caz.

"O practică regretabilă" Deşi proiectul de Ordonanţă de Urgenţă pentru rectificarea bugetară prevede derogarea de la prevederile articolului 16 al Legii responsabilităţii fiscal-bugetare, "Consiliul Fiscal consideră regretabilă practica de a eluda printr-un act normativ regulile instituite prin legea 69/2010 pentru promovarea disciplinei în execuţia bugetară", se arată în opinia instituţiei, transmisă Guvernului.

Potrivit lui Ionuţ Dumitru, chiar dacă majorarea cheltuielilor poate fi justificată parţial de necesitatea plăţii arieratelor, suspendarea temporară a prevederilor legii responsabilităţii fiscale creează un precedent care poate genera alte derapaje.

"În plus, recursul la derogare de la regulile instituite de legea responsabilităţii fiscal-bugetare nu este de natură să contribuie la stabilirea unui cadru credibil şi predictibil de derulare a politicii fiscal-bugetare", mai adaugă şeful Consiliului Fiscal. Proiectul de rectificare bugetară, comentat de Consiliul Fiscal

Proiectul de rectificare bugetară prevede majorarea veniturilor şi cheltuielilor bugetului general consolidat cu 2,98 miliarde lei, menţinând ţinta de deficit bugetar.

Majorarea proiecţiei veniturilor bugetare se datorează pe de-o parte performanţei mai bune a veniturilor din accize înregistrată la finele primului semestru al anului, această categorie de venituri fiind revizuită ascendent cu 1,6 miliarde lei, şi pe de alta parte unui plus de venituri din TVA (+550 milioane lei) şi veniturilor nefiscale (+876 milioane lei), generat de implementarea unei scheme de stingere "în lanţ" a arieratelor bugetare.

Conform acestei scheme, 1,426 miliarde lei vor fi transferaţi din bugetul de stat către bugetele locale şi către anumite companii de stat astfel încât în final aceste transferuri să conducă la stingerea unor obligaţii restante către buget.

Majorarea cheltuielilor totale cu 2,98 miliarde lei reflectă, pe de o parte, impactul schemei de stingere "în lanţ" menţionate (1,426 miliarde lei, cu impact la nivelul capitolelor de cheltuieli "subvenţii" – 735,5 milioane lei, "asistenţă socială" – 236,6 milioane lei, "alte transferuri" – 442,3 milioane lei, "alte cheltuieli" – 12 milioane lei), iar pe de altă parte, suplimentarea cheltuielilor totale cu 1,549 miliarde lei, spune Consiliul Fiscal.

Această majorare este localizată în principal la cheltuielile cu bunurile şi serviciile (+433,2 milioane lei, din care 300 milioane lei către Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate), la cheltuielile de capital (+320,8 milioane lei), la fondul de rezervă (+228 milioane lei), la cheltuielile cu subvenţiile (+220,8 milioane lei), la cheltuielile cu asistenţa socială (+116,3 milioane lei), reflectând impactul net al majorării cheltuielilor la nivelul Bugetului Asigurărilor Sociale de Stat cu 809,5 milioane lei şi la nivelul bugetului de stat cu 10 milioane lei şi al reducerii cu 694,9 milioane lei a cheltuielilor cu indemnizaţiile de şomaj) şi al categoriei "alte transferuri" (+116,7 milioane lei).

Ne puteți urmări și pe Google News