Comercianţii ploieşteni au început să migreze către angrouri şi în oborul improvizat din centrul oraşului, unde chiriile sunt mult mai mici decât cele din malluri.
Faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, când un metru pătrat de spaţiu comercial din centrul Ploieştiului se închiria cu 30 de euro, acum pretenţiile financiare ale proprietarilor au scăzut la jumătate. Chiar şi în aceste condiţii, oferta depăşeşte cu mult cererea, astfel încât numărul contractelor de închiriere a devenit unul simbolic.
„Din cauza restrângerii activităţii în toate domeniile, spaţiile destinate comerţului, birourilor sau sediilor de firme şi unităţilor bancare se golesc de la o lună la alta. În această perioadă se renegociază tarifele de închiriere, iar proprietarii trebuie să accepte venituri mult mai mici decât erau obişnuiţi până acum, altfel rămân cu spaţiile goale”, susţine Dragoş Stoica, directorul unei agenţii imobiliare.
De la 25 de euro la 500 de lei
Pentru a evita falimentul, comercianţii preferă să-şi mute afacerea din malluri şi spaţii centrale în angrourile şi oboarele, care au rezistat pe piaţă în ultimii ani.
„Lumea nu mai are bani să cumpere ţoale scumpe. Am plecat dintr-un complex comercial, unde aveam doar vizitatori şi plăteam 25 de euro pe metru pătrat într-un angrou unde, pentru o boxă plătesc o chirie de 500 de lei pe lună. Renunţ la hainele de firmă şi mă apuc din nou să fac Europa (complex comercial din Capitală, unde majoritatea articolelor provin din China – n.r.)”, spune Paul Manea, unul dintre numeroşii ploieşteni care s-au întors la comerţul anilor´90.
”Nu mă plâng de vânzări”
Astfel, oborul deschis acum doi ani lângă platoul Halelor Centrale a devenit neîncăpător. Asta pentru că acolo se vând articole de îmbrăcăminte şi încălţăminte ieftine, chiar dacă din punct de vedere calitativ lasă de dorit.
„Nu pot să mă plâng de vânzări. Merg destul de bine pentru că la mine un tricou e 15 lei, iar lumea a sărăcit”, explică Maria Donţu, unul dintre chiriaşii oborului.
Şi cumpărătorii sunt mulţumiţi, deşi trebuie să suporte aglomeraţia din cauza spaţiilor comerciale restrânse. „A venit căldura şi trebuie să îmi schimb garderoba. Prefer să îmi cumpăr de aici fuste şi sandale pentru că sunt la jumătate de preţ faţă de mall, unde te mai duci doar ca să te plimbi la aer condiţionat”, spune Adriana Tomescu, o clientă fidelă a oborului.
Chiar şi atunci când îşi fac cumpărăturile zilnice, ploieştenii au devenit mai chibzuiţi. Astfel, datorită produselor proaspete, autohtone şi mai ieftine decât cele din hipermarketuri, vânzările precupeţilor au crescut spectaculos. „Criza nu ne-a afectat încasările din închirierile de tarabe, ci dimpotrivă. Oamenii vin la piaţă pentru că au de unde alege”, a declarat Valentin Spânu, directorul societăţii Hale şi Pieţe, care administrează pieţele din Ploieşti.