Nu mai este niciun secret, clasa medie are mari probleme de adaptabilitate în România. Cea mai mare parte a banilor se concentrează în conturile unui club restrâns, cu o reputaţie pe alocuri dubioasă, în timp ce tot mai mulţi compatrioţi întâmpină dificultăţi în a-şi duce traiul de zi cu zi. Comerţul cu maşini noi nu face nici el favoruri segmentului D, clasei medii – după denumirea populară.

Asta pentru că românii cu bani (sau cei care sunt convinşi că vor face faţă unui împrumut mai consistent la bancă) preferă fie SUV-urile, fie berlinele de mari dimensiuni sau modelele sport, în timp ce aceia cu o putere de cumpărare limitată se orientează către ofertele mai ieftine reprezentate de modelele compacte şi subcompacte.

Primul raport lunar întocmit de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile în 2011 evidenţiază următoarea realitate: dealerii de maşini noi au livrat 3.097 de vehicule aparţinând segmentelor B şi C (inclusiv gama Dacia), 668 de maşini din clasele E, F şi SUV (inclusiv Duster), dar numai 304 autoturisme de dimensiuni medii.

Mazda6 este unul dintre cele trei modele japoneze prezente în topul clasei D pe luna ianuarie – unul dominat autoritar de maşinile germane (Volkswagen Passat) sau de sorginte teutonă (Skoda Superb) – alături de Honda Accord şi Toyota Avensis.

Autoturismul japonez încearcă să scoată capul în mica sa lume subjugată de pasiunea pentru tot ceea ce este nemţesc, cu o propunere 3D – dinamism, dotări, discount – care cu greu ar putea fi socotită originală, dar care ar trebui să-l extragă din mediocritatea comercială apăsătoare.

Marketing de criză

Dinamismul a fost dintotdeauna unul dintre capitolele la care Mazda6 a lăsat o impresie pozitivă. Testul pe care l-am efectuat cu versiunea turbodiesel intermediară a gamei – CD163 – nu a făcut decât să confirme această realitate. Se pare însă că nu doar de o ţinută de drum sigură şi de reflxe bune avea nevoie maşina japoneză.

Sau de un pachet consistent de dotări, începând chiar de la al doilea nivel de echipare (în ordinea crescătoare a im portanţei): şase airbaguri, ABS, DSC (echivalentul ESP-ului), climatizare pe două zone, radio-CD , geamuri şi oglinzi electrice, cruise-control, scaune faţă încălzite, jante din aliaj de 17 inchi. Aşadar, vorbim de o maşină destoinică, decent dotată, cu un aspect deloc respingător, care pare că nu reuşeşte să-şi atingă potenţialul la vânzări.

Reprezentantul local Mazda a considerat, probabil, că un obstacol important pentru clienţi a fost costul ridicat de achiziţie. Motiv pentru care a venit cu un discount care relaxează cu 3.000 de euro preţurile tuturor versiunilor .

Teoretic, artificiul de marketing, valabil doar până la finele lunii viitoare, ar trebui să ajute. Cert este însă că nici măcar aşa, temporar, modelul japonez nu are cel mai competitiv preţ din segment. Şi asta fără a lua în considerare eventualele acţiuni similare gândite de concurenţă.

CLASA MEDIE – MODELELE CU CARE CONCUREAZĂ MAZDA6


  • * de top, cu excepţia modelului Honda Accord
  • ** versiuni cu cilindree şi/sau plajă de putere similare, cu tracţiune faţă şi cutie de viteze manuală
  • *** toate preţurile (de listă) sunt în euro cu TVA inclusă. Preţul promovat de dealerii Honda pentru modelul Accord este exprimat în moneda autohtonă – 114.452 lei cu TVA inclusă. Cel din tabel a fost convertit în euro, la cursul zilei.


INFORMAŢII ESENŢIALE