„După izbucnirea bulei din anii 90, veniturile au scăzut, iar ponderea gospodăriilor cu venituri mici a crescut pe măsură ce grupurile cu venituri medii și mari s-au micșorat”, spune Nagai, șeful diviziei japoneze din companie.

Cei zece ani de la începutul anilor 90 au fost adesea denumiți „deceniul pierdut al Japoniei”. Perioada a fost marcată de stagnare economică și deflație, după perioada de boom din anii anteriori.

Rata sărăciei din Japonia este de 15,7%, conform ultimelor cifre ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică.Măsurătoarea se referă la persoanele al căror venit pe gospodărie este mai mic decât jumătate din media întregii populații.

Clasa de mijloc dispare în Japonia, deși treptat”, a avertizat Nagai.

Un motor principal care determină distribuirea veniturilor a fost „sistemul său de angajare pe viață”, a declarat Nagai pentru CNBC. În acest sistem relativ stabil, dar rigid, salariile cresc doar treptat. Companiile pun, de asemenea, un accent mai mare pe securitatea locului de muncă, mai degrabă decât pe compensarea îmbunătățirii pe termen scurt a performanței sau productivității companiei, a spus Nagai.

Sistemul nu creează un „1% de top”, spre deosebire de sistemele de compensare occidentale în care directorii de top câștigă de obicei mult mai mult decât alți angajați. De fapt, economistul a spus că salariul executuniformizare.ivilor este „neglijabil” în comparație SUA, dar Nagai spune că elita din Japonia a fost „mulțumită” de această scară de salariu mai uniformă.

De ani buni, companiile japoneze au transformat, de asemenea, lucrătorii obișnuiți – care anterior se puteau bucura de sistemul „pe viață” – în lucrători cu program redus.

Această schimbare, potrivit Nagai, a început în anii 2000, când companiile au încercat să reziste concurenței cu economii în creștere cum ar fi China, unde costurile cu forța de muncă sunt mai mici.

Economistul aspune că dispariția clasei de mijloc ar putea duce la o stagnare suplimentară a consumului.

Cheltuielile consumatorilor au scăzut după o majorare a impozitului pe vânzări în octombrie. A scăzut și mai mult în acest an, pe fondul restricțiilor impuse de pandemie. Datele recente ale Ministerului Economiei, Comerțului și Industriei din Japonia au arătat că vânzările cu amănuntul din luna mai au scăzut cu 12,3% față de anul trecut.