Cheltuim cu 50% mai mult pe mâncare în perioada Sărbătorilor față de 2019

Cheltuim cu 50% mai mult pe mâncare în perioada Sărbătorilor față de 2019 Sursa foto: Arhiva EVZ

Un sondaj realizat de Colliers în rândul consumatorilor din Bulgaria, Republica Cehă, Ungaria, Polonia, România și Slovacia dezvăluie că respondenții intenționează să cheltuiască anul acesta mai mult pe alimente și cadouri în comparație cu 2019, an de dinainte de pandemie, inflația fiind principalul motiv, a anunțat compania, citată de BTA.

Sondajul mai arată o conștientizare sporită a problemei risipei alimentare și o dorință de reducere a cantității de produse alimentare achiziționate din acest motiv, declarată de maghiari (24%), polonezi (18%) și români (16%).

Cele mai căutate cadouri de sărbători

Pentru toți respondenții, cele mai populare cadouri de sărbători sunt cosmeticele (54%), jucăriile (49%) și produsele multimedia (46%). Cosmeticele sunt preferate în Bulgaria (67%), Polonia (63%) și Ungaria, împreună cu bijuteriile (50%).

În majoritatea țărilor, produsele multimedia sunt căutate de 30-60% dintre respondenți, cu excepția României, unde doar 16% dintre respondenți au declarat că cumpără produse din această categorie. Jucăriile sunt foarte populare în toate țările chestionate - sunt alese de 45% până la 58% dintre participanții la sondaj, potrivit 24chasa.bg.

Ne puteți urmări și pe Google News

În casele românești, spre deosebire de cele din alte țări, produsele din categoriile modă și încălțăminte sunt mai des întâlnite sub arborele veșnic verde (66%).

De unde vin cadourile?

Dominika Jedrak, Director al Serviciilor de Cercetare și Consultanță pentru Polonia și Europa Centrală și de Est, a comentat: „Atmosfera cumpărăturilor de sărbători se simte nu numai în centrele comerciale, ci și online. Ideea nouă este că, față de 2019, există acum un interes crescut pentru magazine mici, de cartier. Cumpărăturile online și în centrele comercială au rămas la niveluri similare în acest an. Cumpărăturile online, atît înainte, cât și după COVID, au fost preferate de aproximativ 50% dintre respondenți din Polonia, Republica Cehă, Slovacia și Ungaria. O creștere mare a interesului vizavi de comerțul electronic după pandemie se observă în Bulgaria (de la 10% la 40% dintre respondenți) și România (de la 24% la 47% dintre respondenți)”.

Coșul de consum 2022

Majoritatea respondenților declară că vor cheltui cu siguranță mai mulți bani pe alimente în acest an decât în 2019 (49%), invocând creșterea inflației ca principal motiv. Creșterea prețurilor la bunuri și servicii la nivel mondial va determina 13% dintre consumatori să reducă numărul produselor alimenatre pentru mesele de sărbători. Conștientizarea sporită a problemei risipei de alimente va determina o parte din unguri (24%), polonezi (18%) și români (16%) să limiteze cantitatea de alimente pe care o cumpără din acest motiv.

Cât vom plăti pentru mâncare?

Din cauza creșterii inflației și a prețurilor la alimente, 32% din toți respondenții nu pot estima cât vor cheltui pe alimente în perioada sărbătorilor. Aproximativ 30% dintre respondenți intenționează să investească până la 30 de euro de persoană pentru mesele festive. Bulgarii declară cele mai mari cheltuieli în acest sens, aproape 40% dintre respondenți cred că vor cheltui până la 100 de euro de persoană. Mese somptuoase vor fi și în Cehia, unde 15% dintre participanții la sondaj au declarat că ar cheltui mai mult de 100 de euro de persoană.

Cine va pune masa?

95% dintre cei chestionați au spus că își pregătesc mesele de sărbători singuri sau împreună cu familia. Doar 3% declară că ei comandă mâncare de sărbători de la firme de catering (cei mai mulți în România -7%). O mică parte din oameni merg în vacanță sau la un restaurant în perioada sărbătorilor de iarnă (mai puțin de 2% din toți respondenții).

La sondaj au participat aproape 500 de persoane din Europa Centrală și de Est - 6 din grupele de vârstă 35-44 și 25-34 de ani. Dintre respondenți, 32% sunt bărbați și 66% sunt femei. Veniturile nete predominante ale respondenților sunt între 1001-2000 de euro, cei mai puțini respondenți indicând venituri de sub 500 de euro. (Rador)

 

https://www.24chasa.bg/biznes/article/13380342