Asa se explica cum in topul celor mai citite carti ale anului 2007 se regaseste Mircea Cartarescu (trilogia „Orbitor”), alaturi de Umberto Eco („Istoria uratului”) si Peter Collett („Cartea Gesturilor”).

La mare cautare in acest an raman volumele de psihologie practica. Cel mai bun exemplu este Peter Collett, cu „Cartea Gesturilor”. Cu toate ca preturile nu le transforma in achizitii tocmai accesibile, romanii sunt convinsi ca o cheltuiala de 20-40 de lei poate fi o investitie numai buna pentru ei. „Nu am timp prea mult sa citesc”, ne-a declarat Maria-Roxana, 27 de ani. „Asa ca prefer ceva care sa ma ajute sa ma perfectionez. Eu aleg cartile ce dau sfaturi legate de modul in care sa te porti si ce atitudine sa ai in anumite situatii. Si in acest an majoritatea cartilor pe care le-am luat sunt din aceasta categorie”.

Din topul celor mai citite carti in 2007 se numara si exemplarele de beletristica. In opinia Cristinei Argintaru, PR la Humanitas, unul dintre cele mai achizitionate titluri este trilogia „Orbitor” a lui Mircea Cartarescu. Florentina Teodorescu, Marketing PR la RAO, este de parere ca tot ceea ce poarta semnatura lui Marquez are toate sansele sa se regaseasca in topul preferintelor cititorilor.

Cautat este si cel mai in voga scriitor din Franta, Marc Levi. Silviu Dragomir, Publisher la Editura Trei, considera ca la noi cartile lui Levi au avut vanzari impresionante. Iar publicitatea creata in jurul primului sau volum „Si daca e adevarat…”, ecranizat de Steven Spielberg, i-a convins pe multi sa o cumpere. 

Distributia, cheia succesului

La inceputul anilor 2000, pesimistii au catalogat piata autohtona a cartilor ca fiind in metastaza. La mai bine de sapte ani dupa acest diagnostic sumbru, rezultatele financiare arata ca in Romania piata de carte este intr-o continua crestere. Cu toate acestea, cifra anuala, de aproape 60 de milioane de euro, nu ne ofera sansa sa aspiram la un loc in topul consumului de carte in Europa.

Adevaratul boom al vanzarilor de carti a fost marcat in momentul metamorfozelor librariilor, la nivelul imaginii si al strategiei de vanzare. Aparitia lantului Diverta si a librariilor-cafenele Carturesti a revigorat piata printr-un nou concept de marketing literar.

Atrasi de inovatia prezentarilor, a designului interior si a promotiilor atractive, consumatorii de carte au fost incurajati sa aloce sume din ce in ce mai mari pentru achizitiile literare. Aceasta evolutie a incurajat cele aproximativ 2.000 de edituri la nivel national.

Cartile cadou

Data  fiind calitatea discutabila a consumatorului de carte din Romania, raspunsul la aceasta intrebarea poate fi in egala masura pozitiv si negativ. Impulsul indus la achizitie prin diferite strategii de marketing creste sansa ca subiectul cartii sa nu fie pe gustul cititorului.
Cea mai buna ocazie de a observa cumparatorul de carte este direct pe teren. Iar Targul de Carte Gaudeamus, deschis pe 21 noiembrie, a fost ocazia ideala pentru a descoperi ce prefera romanii sa citeasca.

Teodora Ivan, Coordonator PR la Nemira, ne-a declarat ca pe primele doua pozitii in preferintele cititorilor de la Nemira se afla Aurora Liiceanu si Alice Nastase, cu „Dincolo de bine, dincoace de rau. Despre iubire”, precum si „Cartea ignorantei” a lui John Lloyd.

Un mare procent dintre cititori au declarat ca multe dintre cartile achizitionate cu aceasta ocazie vor face obiectul cadourilor de Craciun.

Cititi si:

Calatorie imaginara prin lumea lui Marquez

Carti ieftine la Gaudeamus 

"Orbitor" la Gaudeamus

Febra cautatorilor de carte

Artileria grea vine astazi la Targul de Carte