Cel mai slab sezon estival din ultimul deceniu

Cel mai slab sezon estival din ultimul deceniu

Ca să economisească bani, românii au stat la hotel în sejururi scurte şi au preferat să mănânce la terase ieftine şi de la supermarket. Cel mai slab sezon din ultimii zece ani, cu turişti puţini şi scumpi la pungă, veniţi în sejururi scurte mai ales la sfârşit de săptămână - aşa descriu hotelierii sezonul estival de anul acesta.

După două luni de vară cu vreme capricioasă, când în spaţiile de cazare bătea vântul în ciuda ofertelor speciale, turiştii au regăsit drumul spre mare.

Speranţele hotelierilor că vor reuşi să recupereze din timpul pierdut s-au năruit însă destul de rapid: turiştii veneau în special de vineri până duminică, şi cei mai mulţi consumau în restaurant doar micul dejun. Prin urmare, unii proprietari de hoteluri se gândesc să majoreze preţurile pentru pachetele care includ numai o masă pe zi.

Gunoaie şi maidanezi, la fel ca anii trecuţi

Şi-au propus să-şi diversifice serviciile, să concureze cu bulgarii şi să facă litoralul mai atractiv. Nici autorităţile şi nici lucrătorii din turism n-au reuşit însă să-i convingă pe români să-şi cheltuiască banii la mare.

Curăţenia, problema câinilor vagabonzi şi a locurilor de parcare la sfârşit de săptămână au fost la fel de grave ca anii trecuţi.

O tentativă de schimbare a venit din mediul privat - unii hotelieri au scăzut tarifele, au organizat locuri de joacă pentru copii şi au amenajat plajele concesionate. Cu toate acestea, turiştii s-au plâns de preţurile exagerate, dar şi de gunoiul care stăpânea litoralul la fiecare pas.

S-a mâncat în cameră şi mai puţin în restaurante

În lipsă de bani, turistul român de la mare a renunţat în mare parte la restaurante şi la cârciumi şi a optat pentru "împinge tava" sau pentru mâncarea cumpărată de la supermarket, ca în anii ’90.

"Circa 70% dintre turişti au cumpărat pachete doar cu mic dejun şi cazare. Probabil că mulţi mâncau în cameră, dacă ne luăm după cantitatea de gunoi zilnică pe care trebuia s-o debarasăm", spune Linica Stan, directoare THR Marea Neagră, companie care deţine peste 10.000 de locuri de cazare în staţiunile de la mare.

Potrivit acesteia, turismul de weekend a fost mai prezent ca niciodată, iar circa 20% din totalul oaspeţilor au petrecut în hotel doar două nopţi. O altă parte dintre aceştia a optat pentru varianta de sejur scurt, de patru nopţi.

Pe ultima sută de metri

Nu toţi s-au plâns de lipsa clienţilor. "Ca număr de turişti nu a fost rău, dar încasările sigur vor fi mult mai slabe decât anul trecut", spune Alin Burcea, de la Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT).

El susţine că reducerile de preţuri, de până la 20%, au afectat serios profiturile operatorilor. "Încheiem binişor pentru ce se întâmplă acum în România", susţine Ciprian Constantinescu, deţinătorul a două unităţi de cazare în sudul litoralului.

Abia la finalul sezonului hotelurile au fost integral ocupate, după un început foarte greoi. "Mulţi turişti au mâncat de la magazine sau pe stradă, lucru tot mai frecvent în ultima perioadă", spune şi Constantinescu.

Majoritatea hotelurilor vor mai fi deschise până la mijlocul lunii, pentru cei care se înscriu în cadrul programului "Litoralul pentru toţi". De exemplu, la un hotel de două stele din Eforie Sud, turiştii au plătit în jur de 72 de lei, în plin sezon. "Circa 70% dintre turişti au cumpărat pachete numai cu mic dejun şi cazare.“, LINICA STAN, director THR Marea Neagră

ÎN 2011

Tarife mai mari pentru anumite pachete

Pentru anul 2011, hotelierii lucrează la tarife noi. "Ne gândim să majorăm tarifele pentru pachetele fără masă, ca să le facem mai atractive pe cele cu masă", spune Linica Stan, directorul THR Marea Neagră.

În plus, tot pe lista planurilor pentru 2011 este şi revenirea în ţară a unui alt touroperator german, FTI. "I-am convins să revină după cinci ani de absenţă. Sperăm să funcţioneze colaborarea", spune Dragoş Anastasiu, directorul companiei Eurolines.

Pentru Bursa de litoral care va avea loc în perioada următoare, hotelierii pregătesc tarife care se apropie în cea mai mare parte de cele practicate în cursul acestui sezon.

"După experienţa din 2009, am învăţat că trebuie să fim mult mai atenţi la concurenţă atât prin tarife, cât şi ca modalităţi de distracţie", spune Nicolae Buzdun, reprezentatul Perla Majestic.

Ne puteți urmări și pe Google News