Refuzul medicilor de a prescrie reţete şi lipsa medicamentelor sunt în topul reclamaţiilor primite la „linia fierbinte” a Ministerului Sănătăţii.
Peste 3.000 de români au reclamat diverse abuzuri în sistemul de sănătate la linia telefonică înfiinţată în luna ianuarie, după ce controalele făcute în mai multe spitale, după „scandalul Slatina”, au arătat deficienţe majore.
Nemulţumiri se leagă, spre exemplu, de refuzul doctorilor de a prescrie reţete gratuite copiilor, de lipsa unor medicamente în farmacii sau spitale, de întârzierea cu care vin ambulanţele sau de conduita pe care unele cadre medicale o au faţă de pacienţi. La numărul gratuit pus la dispoziţie de Ministerul Sănătăţii au sunat însă şi persoane care doreau să primească locuinţe sociale, terenuri sau care îşi uitaseră buletinul la spital.
Din ce în ce mai puţine reclamaţii
Dacă în prima luna de la înfiinţare, mai bine de 2.400 de sesizări au ajuns la MS, între 15 şi 27 aprilie s-au mai primit doar 254 de mesaje şi e-mailuri. „Multe persoane reclamă lipsa unor medicamente din farmacii, probleme legate de asigurările de sănătate, refuzul unor medici de a prescrie reţete gratuite sau probleme legate de vaccinarea la timp a copiilor. Aceste din urmă reclamaţii sunt în curs de investigare”, afirmă medicul Raed Arafat, subsecretar de stat în Ministerul Sănătăţii.
Mulţi nu oferă date concrete
O parte din nemulţumririle românilor au legătură cu modul în care sunt trataţi de personalul medical din spitale. „Şi aceste cazuri le verificăm şi le sancţionăm, dacă e cazul, însă e un pic mai greu pentru că investigaţiile trebuie făcute cu martori, iar unele situaţii reclamate sunt generale, nu spun concret ziua în care s-au întâmplat. Mulţi refuză să dea datele concrete”, mai spune Raed Arafat.
Linia „Ce te doare” poate fi apelată gratuit la numărul 0800.800.885. Pacienţii şi medicii nemulţumiţi de sistemul de sănătate pot transmite mesaje şi la adresa de e-mail: cetedoare@ms.ro.
DESTINATARUL GREŞIT
Cereri de terenuri, case sau acte pierdute
O parte din nemulţumirile reclamate la linia „Ce te doare” a Ministerului Sănătăţii nu au nicio legătură cu sănătatea. Spre exemplu, s-au primit cereri pentru acordarea de terenuri sau locuinţe sociale. În plus, unele persoane care au sunat s-au declarat nemulţumite că nu se plătesc la timp indemnizaţiile persoanelor cu handicap şi nu se cunoasc drepturile acestora. Pentru că nu pot fi rezolvate de MS, aceste din urmă sesizări au fost trimise către insituţia care se ocupă de persoanele cu handicap. S-a cerut ajutor şi pentru recuperarea unor acte de identitate uitate în spital.