Dramele care au loc pe şoselele României sunt cauzate, de foarte multe ori, de şoferii care conduc sub influenţa alcoolului ori cu viteză excesivă sau de cei care adorm la volan. În ultima săptămână, primele în „Top şocant” s-au aflat accidentele în care au fost implicate TIR-uri. Aproape în fiecare zi mor cinci oameni, iar alţi 40 sunt răniţi grav. Tragediile îşi fac loc în statisticile Poliţiei Rutiere sau ale IML. Sunt, însă, şi cazuri în care victimele nu apar în statistici, dar ascund poveşti cutremurătoare. Un exemplu este cazul lui Gheorghe Gherghic.
Am aflat de povestea sa incredibilă de la Ştefan Răcăşan, preşedintele Asociaţiei Victimelor Accidentelor Rutiere (AVAC). Omul de 53 de ani, dinTuzla, judeţul Constanţa, a fost lovit, în timp ce se afla la volanul maşinii sale, de un bolid care i-a făcut praf dubiţa. Cu ea îşi câştiga pâinea de zi cu zi, pentru el şi familie. În loc de daună totală pentru duba cumpărată cu 7.000 de euro, bani împrumutaţi de la bancă, victima a primit doar 1.500 de euro. Acum, din salariul de şase milioane nu-şi poate plăti nici ratele.
Ziua fatidică
Era 27 noiembrie 2010. În jurul orei 11.00, Gherghic se afla pe strada Dezrobirii, din municipiul Constanţa. Mergea încet pe banda doi, cu 30 la oră, şi traversa o intersecţie. Atunci l-a lovit năpasta: o Toyota Rav 4, condusă de Remulus Creţu. Bolidul i-a lovit Fiatul Doblo, apoi a ricoşat în alte două maşini şi s-a oprit într-un stâlp de beton pe care l-a şi dărâmat. „M-a aruncat la vreo 2-300 de metri în faţă. Avea viteză mare! Mi-am pierdut conştiinţa”, ne-a povestit chiar v i c t i m a . Poliţiştii au venit repede, dar, în graba lor, au uitat un lucru: victima: „Pe mine nu m-au văzut. Eu eram imobilizat între volan, scaun şi bord. Când am deschis ochii şi am început să realizez ce s-a întâmplat, în jurul meu nu era nimeni. După un sfert de oră am reuşit eu să ies. Am văzut în dreapta mea o farmacie. Mă durea rău ceafa. Am luat două pastile, dar Salvarea n-am văzut-o! M-am dus la primul poliţist pe care l-am văzut. I-am spus că am impresia că omul ăsta era beat! Poliţistul mi-a spus: «Ce te interesează pe dumneata? » Păi, pe mine m-a lovit, i-am zis. «Păi, unde te-a lovit?» Păi, uitaţi duba, aici, peste drum”.
Ce a urmat este de domeniul fantasticului. În procesul verbal încheiat de poliţist nu se pomeneşte de vreo victimă. „A scris că a găsit o dubă, în mijlocul străzii, cu frânele puse. Aşa a declarat celălalt. Poliţia i-a zis ce să scrie. Că am pus eu frână aiurea, în mijlocul străzii. Nu-i adevărat. Am făcut o sesizare la ministrul de Interne. A trimis un bărbat de la Bucureşti să ancheteze cum a fost cu măsurătorile. Aşa am aflat că am refuzat eu Salvarea. Poliţistul nu i-a dat lui Creţu niciun leu amendă, nimic, doar un avertisment”, povesteşte Gherghic.
Romulus Creţu a fost directorul CNM Petromin, om de afaceri şi profesor la CERONAV. În martie 2010,băut la volan, a lovit o altă maşină. Anul acesta, Creţu a murit răpus de cancer.
„Cum să refuz Salvarea dacă îmi curgea sânge din nas?! S-a minţit pe faţă!”
GHEORGHE GHERGHIC, victimă
Purtată între IML, Poliţie şi Parchet, victima a pierdut procesul
În aceeaşi zi, la scurt timp după accident, omul s-a dus singur la Poliţie. „Mi-era rău şi am zis că vreau să mă duc la spital. Poliţistul m-a rugat din tot sufletul lui să spun la doctori că am căzut din căruţă. Dar n-am minţit. Doctorii aşteptau victimele de la accident. M-au ţinut câteva zile şi mi-au zis că am nevoie de repaus 48 de zile. M-am dus la IML, să-mi scot certificat medical, dar acolo mi-au zis că să vin cu dovada de la Poliţie, că-s victimă. Poliţia mi-a zis că, cică, dacă nu au hârtie de la Salvare, nu-mi dă acte. Şi aşa m-au purtat pe drumuri vreo două luni! Până la urmă am reuşit, dar ce să mai vadă IML după atâta timp?!”, ne-a declarat victima.
Fără sancţiuni
Gheorghe Gherghic a făcut plângeri şi la Parchet, şi la Interne, faţă de soluţia dată de poliţişti. Ancheta de la Bucureşti s-a sfârşit aşa cum a început: fără sancţiuni.
Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanţa a dispus neînceperea urmăririi penale faţă de Creţu, iar plângerea victimei împotriva acestei rezoluţii a fost respinsă ca nefondată.Motivul: în certificatul medico-legal s-a scris că omul nu a avut zece zile de îngrijiri medicale, aşa cum cere legea. Dar, prin aceeaşi rezoluţie, prim-procurorul i-a respins şi cererea de reexaminare la INML „Mina Minovici”. În aceste condiţii, Gherghic s-a adresat judecătorilor: „În urma procesului penal pe care l-am avut cu omul ăsta, am pierdut eu!Aştept motivarea, că nu mă las!”
70% dintre şoferii implicaţi în accidente erau băuţi la volan
O explicaţie a faptului că accidentul de la Constanţa lipseşte din statisticile Poliţiei Rutiere ne-a dat-o comisarul şef Paul Toma, din cadrul Direcţiei de Poliţie Rutiere a Poliţiei Române. „Tamponările nu sunt raportate de poliţia judeţeană”, a declarat acesta pentru EVZ.
În anul 2010, când a avut de suferit Gheorghe Gherghic, în România au avut loc peste 9.000 de accidente grave. Cam 25 pe zi. Au murit 2.377 de oameni. Grav este faptul că mulţi dintre morţii în accidente, fie şoferi, fie pietoni, erau în stare de ebrietate în ultimele clipe de viaţă. În primele opt luni ale acestui an, din aceeaşi cauză, au avut loc 669 de accidente soldate cu 112 decese şi 696 de răniţi grav. IML arată că, în anul 2011, s-au efectuat 4.203 expertize pentru calculul retroactiv al alcoolemiei. În 68% din cazuri s-a stabilit că, în momentul accidentelor, şoferii aveau peste 0,8 mg/l alcool în aerul respirat. Cifrele furnizate susţin realitatea.
Pe 26 septembrie, un cunoscut om de afaceri vasluian, Eugen Balica (55 de ani), a fost accidentat mortal de un şofer care, la cei 65 de ani pe care îi are, a urcat băut la volan. Accidentul a avut loc pe DE 581, pe raza localităţii Crasna. Şoferul a pierdut controlul direcţiei, s-a izbit de un cap de pod. O roată s-a rupt şi autoturismul s-a oprit într- o maşină parcată regulamentar, al cărei proprietar se pregătea să urce la volan. Eugen Balica a fost prins ca într-o menghină, între autoturismul lui şi o autoutilitară parcată mai în spate. Poliţiştii sosiţi la faţa locului l-au testat cu aparatul alcooltest pe şoferul rănit uşor, care a fost şi el dus la spital. Rezultatul: 0,72 mg/l de alcool în aerul respirat.
Alcoolul este un factor agravant. Trei accidente pe zi au fost provocate, anul acesta, de şoferi beţi
Reducerea numărului de morţi cu 50%, un scop ratat
Siguranţa circulaţiei este o preocupare din ce în ce mai dezbătută în ţările din Uniunea Europeană. „Anual, costurile sunt între 1,5 şi 2 la sută din PIB, la nivelul fiecărei ţări. Ştiţi cât reprezintă acest buget la nivel naţional? Cât bugetul Ministerului Apărării Naţionale sau al MAI pe un an”, susţine Ştefan Răcăşan, preşedintele AVAC.
Cheltuielile care se fac pentru salvarea oamenilor, intervenţiile de la locul accidentelor şi despăgubirile date de societăţile de asigurări ar putea fi reduse dacă s-ar investi mai mult în educaţia rutieră. „Cheltuielile pentru educaţia rutieră s-ar reîntoarce, în timp, în bugetul statului dacă s-ar pune mai mult preţ pe acest lucru”, este de părere Răcăşan. Pe hârtie, avem o Strategie de Siguranţă Rutieră, dar membrii comisiei care o gestionează, din opt ministere, sunt ca şi inexistenţi. La conducerea acestei comisii este ministrul Transporturilor, Ovidiu Silaghi, iar preşedinte onorific, însuşi primul ministru.
„Dacă îi întrebaţi, cred că nici nu ştiu acest lucru. Aş putea să pariez! Doar MAI se mai ocupă, dar şi ei câte să facă? „, a adăugat preşedintele AVAC. România s-a angajat să respecte recomandarea UE de reducere a morţilor din accidente rutiere cu 50%, dar nu a reuşit să reducă nici măcar cu o treime”.

Moartea pe patru roţi vine duminica, la prânz
Din datele înregistrate la Poliţia Rutieră reiese că cele mai multe accidente au loc în zilele de vineri, sâmbătă şi duminică.

  • În primele 6 luni, în weekend, între orele 12.00 şi 18.00, au avut loc 1.217 de evenimente rutiere grave.
  • Între orele 6.00 şi 12.00, s-au produs 1.267 de accidente, iar între 18.00 şi 24.00, 1.144. Cel mai des, spun poliţiştii, accidentele grave au loc duminică după amiază, când este fluxul cel mai mare şi la plecare şi la venire.
  • Judeţele în care au murit cei mai mulţi oameni sunt Ilfov, Constanţa, Timiş, Mureş. La capătul opus se află: Botoşani, Covasna şi Vaslui.
  • Au existat şi cazuri rarisime: în 19 zile din acest an n-a murit niciun om pe şosele.

40 de grav de grav răniţi şi 5 morţi, acesta este în medie bilanţul zilnic al victimelor accidentelor rutiere în România
CITIŢI ŞI:

  • ETILOTEST CONFUNDAT CU STICLA.Peste 3.500 de şoferi au condus cu o alcoolemie de 2 LA MIE!!! | VIDEO