Arabii vor sa creeze la Abu Dhabi o „clona” a muzeului parizian Luvru.
Intentia conducerii institutiei pariziene de a imprumuta, timp de trei ani, cateva exponate in Emirate a starnit un imens scandal in Franta. Este o greseala impardonabila ca Luvrul sa-si trimita capodoperele la expozitii in Statele Unite sau in Emiratele Arabe Unite in schimbul unor fonduri generoase? Aceasta intrebare a impartit in doua tabere lumea artistica din Franta, noteaza agentia Associated Press. Pana acum, peste 1.400 de persoane au semnat petitia postata de Didier Rykner pe site-ul „La Tribune de l’Art” (www.latribunedelart.com).
Arta deturnata
Catalogati de cotidianul britanic „The Times” drept puritani, cei care critica intentia conducerii Muzeului Luvru de a face rost de bani prin imprumutarea unor exponate sustin ca muzeele franceze au ajuns „sa-si vanda sufletul”, iar guvernul este acuzat ca transforma arta in comert. „Valorile culturale nu sunt bunuri de consum”, afirma initiatorii protestului. In schimb, modernistii considera ca globalizarea necesita o abordare de tip nou a valorilor culturale.
Muzeul Luvru „a exportat” deja cateva opere de arta catre High Museum of Art din Atlanta, masura facand parte dintr-un proiect ambitios cu o durata de trei ani. Negocierile pentru construirea unui mini-Luvru la Abu Dhabi, in Emiratele Arabe Unite, sunt in toi, nemultumindu-i profund pe conservatorii din lumea artistica.
Intr-un interviu acordat agentiei Associated Press, Didier Rykner acuza guvernul francez ca incearca sa deturneze arta. El a precizat ca sustine schimburile culturale si sponsorizarile private, dand asigurari ca nu se teme de globalizare.
Cand muzeul se prostitueaza
Scandalul a izbucnit pe 13 decembrie 2006, odata cu aparitia in ziarul „Le Monde” a unui text semnat de trei personalitati artistice franceze: Francoise Cachin, fostul director al sistemului de muzee din Franta, Jean Clair, ex-director al Muzeului Picasso, si Roland Recht, profesor la College de France. Intitulat „Muzeele nu sunt de vanzare”, articolul a constituit baza petitiei de pe internet. Autorii au criticat si ideea ca opere ale lui Poussin, Murillo si Rafael „au fost trimise in orasul bogat al Coca-Cola”, timp de trei luni sau chiar un an in schimbul sumei de 13 milioane de dolari.
Directorul muzeului Luvru, Henri Loyrette, justifica proiectul „Abu Dhabi” prin obtinerea unei sponsorizari de 7,2 milioane de dolari care va acoperi costul renovarii galeriilor de arta. Intr-un interviu acordat cotidianului „Le Monde”, el l-a acuzat pe Cachin ca a permis ca un tablou pictat de Claude Monet, expus la muzeul Orangerie, sa fie plimbat in toata lumea mai bine de trei ani, in scopul obtinerii unor fonduri de restaurare a cladirii.
Loyrette argumenteaza ca Luvrul a fost finalizat in timpul Revolutiei franceze si ca muzeul are o valoare universala. „Nu putem refuza sa raspundem la provocarile globalizarii. Toate muzeele lumii, de la British Museum pana la Ermitajul din St. Petersburg depasesc granitele nationale. Ambitia noastra este sa inventam un model propriu”.
Proiectul este sustinut si de fostul ministru socialist al culturii, Jack Lang, care apara finantarile private: „Sa nu facem pe fecioarele inspaimantate. Nu se pune problema sa ne vindem colectiile publice. Operele noastre sunt inalienabile. Muzeele negociaza doar imprumuturi temporare”, a spus el. Insa Didier Rykner ineaca in vitriol toate argumentele modernistilor, acuzand ca „muzeele se prostitueaza”.
Moneda de schimb a lui Chirac
Criticii proiectului banuiesc ca presedintele Frantei, Jacques Chirac, se foloseste de Luvru in scopuri diplomatice. In ultimii zece ani, Emiratele Arabe au semnat contracte in valoare de zece miliarde de dolari cu Franta si au facut o comanda importanta de 43 de avioane de pasageri Airbus A380.
Suspiciunile au aparut atunci cand guvernul francez, care finanteaza si controleaza reteaua de muzee, a inceput negocierile pentru deschiderea unei filiale a Centrului Pompidou la Shanghai, in China, acolo unde Chirac urmareste reintarirea istoricei influente galice. „Ce e mai rau abia urmeaza”, avertizeaza autorii textului publicat de „Le Monde”. Ei acuza guvernul Frantei ca a facut „un cadou diplomatic” imbogatitilor din petrol din Emirate si intreaba retoric: „Nu e ca si cum ti-ai vinde sufletul?”.
„Le Monde” a dezvaluit ca muzeele franceze care isi vor expedia capodoperele la Abu Dhabi vor castiga 653 de milioane de dolari. Emirii vor ca Luvrul sa fie unul dintre cele cinci mari muzee care vor contribui la crearea unui imens centru cultural pe insula Saadiyat. Acesta va include un muzeu Guggenheim, o sala de concerte, galerii de arta si hoteluri. Edificiul Luvrului din Emirate ar putea fi construit de un arhitect francez, Jean Nouvel, autorul apreciatei cladiri a muzeului din Quai Branly. Costurile proiectului sunt estimate la 27 de miliarde de dolari. O cheltuiala pe care seicii sunt dispusi s-o faca de amorul artei.
Simbol
Sanctuarul culturii franceze
Construit in secolul al XII-lea de regele Philippe Auguste, Luvru (foto) a fost la inceput o fortareata care avea rolul de a proteja Parisul. Arhitectura de astazi a muzeului se datoreaza lucrarilor ample de reconstructie impuse de regii Ludovic al XIII-lea, al XIV-lea si al V-lea.
In 1793 au fost deschise primele sali: Galeria Mare, Salonul Patrat. De-a lungul timpului, operele de arta au fost expuse in intreaga cladire.
Pe o suprafata de peste 60.000 de metri patrati, Muzeul Luvru adaposteste 35.000 de exponate. Patrimoniul total include 300.000 de opere de arta. Un bilet costa intre 6 si 13 euro.