Franţa şi Germania își doresc să valideze „până în primăvară” un acord industrial care ar trebui să ducă, în 2026, la realizarea unui demonstrator de zbor pentru Sistemul de luptă aeriană al viitorului (SCAF). Acesta este programul-far al cooperării în domeniul apărării între cele două ţări, relatează AFP, preluată de Agerpres.

Avion de luptă franco-german

„În următoarele câteva săptămâni, vom fi depăşit ultimele puncte nerezolvate şi apoi am speranţa că, până în primăvară, vom putea să avem acordurile administrative şi politice care sunt aşteptate pentru a ne respecta calendarul şi ambiţiile”, a declarat preşedintele francez Emmanuel Macron la finalul unui consiliu franco-german pe apărare cu Angela Merkel.

Celor două ţări li s-a alăturat şi Spania. Acumcele trei speră să valideze, până la alegerile legislative din Germania din luna septembrie şi scrutinul prezidenţial din Franţa, din primăvara lui 2022, contractele industriale de studiu (faza 1B).

Scopul este obţinerea unui demonstrator de zbor al SCAF. Acesta ar urma să înlocuiască, până în 2040, avioanele franceze Rafale şi avioanele Eurofighter, de producţie germană şi spaniolă.

Care sunt pașii următori

Pentru a realiza acest lucru este nevoie de un acord între guverne. Apoi de votarea bugetului în Bundestag şi de semnarea contractelor cu companiile ce vor contribui la construirea aparatului de zbor militar.

Însă validarea acestui acord ar complica major orice eventuală încercare de a abandona proiectul. Motivul: suma investită este de un miliard de euro pentru faza 1B. Potrivit unei surse apropiate de acest dosar, costul total pentru obţinerea demonstratorului este de 6 miliarde de euro.

Cele două ţări au angajat în părţi egale 150 de milioane de euro în februarie 2020 pentru primele analize ale demonstratoarelor (faza 1A), prevăzute să dureze 18 luni.

Avion de luptă franco-german. Nu merge totul chiar ușor

Cancelarul german Angela Merkel spune că există „progrese în privinţa repartizării sarcinilor”. Dar ea a transmis totuşi o atenţionare părţii franceze, în cadrul videoconferinţei comune. „Ştim că este vorba de un proiect sub conducere franceză, dar trebuie să fie un proiect în care cele două ţări joacă de la egal la egal, iar aici mai sunt încă multe lucruri de clarificat”.

Merkel și Macron au vorbit mai ales despre chestiunile de proprietate intelectuală, care reprezintă subiectul unor discuţii aprinse între state şi companii. Dassault Aviation şi Airbus sunt cele mai cunoscute dintre firmele implicate.