După ce a vândut piese în Crângaşi, Ionuţ Plămădeală şi-a deschis, cu 300 de euro, un service pentru biciclete. Chiar dacă are probleme cu vremea şi cu hoţii, afacerea începe să dea roade.
Cu 300 de euro, un basarabean şi-a deschis un service de biciclete în cartierul Crângaşi din Bucureşti. Deşi are probleme cu taxele mari, cu vremea proastă şi cu hoţii, afacerea îi merge binişor: mai devreme sau mai târziu, bicicletele tot se vor strica.
Când avea 20 de ani, în 1999, Ionuţ Plămădeală a plecat din Republica Moldova şi s-a stabilit în România deoarece aici "era mai liber". Înainte de a sosi în Bucureşti lucrase în construcţii în Polonia şi Rusia. Pasionat de biciclete din adolescenţă, a început să vândă piese în piaţa Crângaşi, la tarabe: "Când eram acasă aveam două-trei biciclete ruseşti, am avut şi un motor. Era o perioadă rebelă, pe la 18 ani".
"Ideea te împinge de la spate"
Vânzarea pieselor de bicicletă a mers până prin 2005, când tarabele au fost desfiinţate, iar piaţa Crângaşi a fost renovată. Atunci s-a hotărât să-şi deschidă propria afacere: "Ideea te împinge de la spate, nu e nevoie să cauţi idei. S-a demolat şi a fost un pas ca să-mi închiriez un magazin", spune Ionuţ. Investiţia iniţială a fost de 300 de euro: a cumpărat câteva anvelope, camere de biciclete, saboţi de frână şi scule. "Alţii au început cu câteva mii", spune el. A închiriat în 2007 un spaţiu mic pe strada General Petre Popovăţ din Crângaşi, în care a început să repare biciclete.
"Un an am mers pe zero. Nu era niciun profit. Am început prin august şi cam prin septembrie se duce sezonul. A fost foarte greu. Prin 2008-2009 a început lumea să cunoască ce înseamnă bicicletele. Până atunci nu prea se dădeau jos din maşină", arată Ionuţ, şi completează că a reinvestit cea mai mare parte a profitului. Se fereşte însă să dea cifre. După o vreme, s-a mutat în actualul sediu, puţin mai mare, unde plăteşte 500 de euro chirie. "Toate bicicletele se strică"
În prezent, mersul de bicicletă a devenit foarte popular printre orăşeni, aşa că, în medie, repară cam patrucinci pe zi. Până de curând, afacerea i-a mers bine, însă impozitul forfetar şi TVA-ul crescut la 24% i-au cam dat peste cap planurile. Punctul forte al afacerii sale este că, întotdeauna, bicicletele se vor strica la un moment dat.
"Au părţi consumabile: camere, anvelope, cabluri de schimbători, de frână, cămăşi", spune Sebi Diaconu, 26 de ani, care lucrează în service-ul lui Ionuţ. Până de curând, Sebi a lucrat în telecomunicaţii, dar spune că îi place mult mai mult lucrul într-un service de biciclete deoarece s-a săturat de "munca de birou" şi de "corporatişti". El se ocupă şi de promovarea micii firme pe internet, pe Facebook, pe Twitter sau pe forumurile pasionaţilor de biciclete.
"Suntem dependenţi de vreme"
Dincolo de taxe şi impozite, un alt dezavataj este că afacerea este sezonieră, din martie până în septembrie. "Suntem dependenţi de vreme. Dacă plouă, cine iese cu bicicleta?", explică Sebi. Service-ul este deschis şi iarna, pentru bicicliştii "adevăraţi", care se plimbă pe zăpadă.
Iniţial, afacerea era axată numai pe service, însă ulterior au început să şi vândă biciclete. "Cereau clienţii. Tot ei au început să aibă diferite pretenţii la piese şi am început să aducem piese mai variate, să vindem şi accesorii", spune Sebi. De obicei, când unui client i se strică o piesă de la bicicletă, o cumpără de la ei şi tot ei o montează. Însă clienţii pot să-şi aducă propriile piese dacă vor.
RISCURI
Prădaţi în faţa uşii
Deşi traversează o perioadă mai dificilă, Ionuţ crede că mersul pe bicicletă va deveni şi mai popular. Asta dacă vor fi mai multe piste şi mai puţini hoţi. Într-o după-amiază, le-a fost furată o bicicletă din faţa serviceului.
"Am scos-o o secundă de aici. Toate astea au început de când s-au deschis magazinele de ierburi pe strada asta. Până în primăvară, nu am avut probleme. Nici nu erau legate. Nici primăria nu ne ajută. Era foarte uşor să punem în faţă un rastel de biciclete cu antifurt. Dar e spaţiu public şi primăria nu ne lasă", completează Sebi.