Americanii de la Bechtel, alungaţi de pe Autostrada Transilvania
- Cristina Sb îrn
- 4 august 2011, 01:39
Compania americană Bechtel va părăsi Autostrada Transilvania în 2013, după ce va fi finalizat, în zece ani de zile, 116,5 kilometri din totalul de 415 câți are Autostrada Brașov-Borș.
Acordul încheiat de autoritățile române cu americanii prevede reluarea lucrărilor la un singur tronson în această toamnă și părăsirea autostrăzii, care ar fi trebuit să lege Brașovul de graniță, în 2013.
Potrivit ministrului transporturilor, Anca Boagiu, la negocieri un rol important l-a jucat Ambasada Statelor Unite la București și președintele Traian Băsescu. 18 kilometri vor fi dați în folosință în 2012 Potrivit acordului, singurul tronson care va mai fi făcut de Bechtel este cel dintre Suplacul de Barcău și Borș, unde au fost executate deja 42% din lucrări. Totodată, 18 kilometri din acest tronson trebuie finalizați și dați în folosință anul viitor, urmând ca, în 2013, să se încheie lucrările la întregul tronson. Ministrul transporturilor, Anca Boagiu, a declarat că acest tronson va fi construit cu circa 6,8 milioane de euro pe kilometru, respectând astfel standardele de cost asoptate de statul român. Prețul mediu al unui kilometru de autostradă construit de Bechtel, până acum, a fost de 16 milioane de euro. Ne-ar fi costat 10 miliarde de euro Șase din cele opt tronsoane ale Autostrăzii Transilvania, însumând peste 298 de kilometri, vor rămâne fără constructor și vor fi scoase la licitație. ”Tronsonul dintre Gilău și Mihăești (24 de km) va fi scos la licitație imediat ce va fi plătită o parte din datoria către Bechtel”, a declarat șefa de la Transporturi. Noii constructori care vor fi desemnați nu vor primi mai mult de 7,2 milioane de euro pe kilometru, ne asigură Boagiu. Costul final al Autostrăzii Transilvania va fi, astfel, de 3,8 miliarde de euro. Dacă autoritățile române ar fi continuat contractul cu americanii, am fi plătit pentru 415 kilometri de autostradă circa 9,9 miliarde de euro. Timp de șapte ani, americanii au finalizat doar circa 54 de kilometri de autostradă pe tronsonul Câmpia Turzii – Cluj Vest (Gilău), dar au încasat de la statul român peste 1,5 miliarde de euro. Potrivit standardelor de cost adoptate de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale, un kilometru de autostradă trebuie să se înscrie în intervalul 3,86 milioane euro - 6,1 milioane de euro. Datoriile vor fi achitate până în decembrie Potrivit surselor citate, autoritățile române s-au angajat să achite în două tranșe, în septembrie și decembrie, datoria pe care o au către americani, în valoare de 94,181 milioane de euro, fără TVA. Acordul semnat, zilele acestea, cu Bechtel mai prevede și plafonarea cheltuielilor pentru lucrările neprevăzute, care trebuiesc justificate, la 5% din valoarea sumei fixe stabilită pentru finalizarea întregului sector. De asemenea, penalitățile nu pot depăși 10% din valoarea secțiunii respective. Până la 31 august, trebuie semnat cel de-al doilea amendament la contract și trebuie promovată Hotărârea de Guvern. Ambasada SUA salută acordul încheiat de Boagiu „Mă bucur că Bechtel şi Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii au reuşit să identifice împreună o soluţie în cazul acestui important proiect. Rezultatul este un succes pentru toate părţile, în special pentru cetăţenii români care se vor bucura de beneficiile unui sistem modern de autostrăzi în acele regiuni ani de zile de acum înainte”, a declarat ambasadorul Mark Gitenstein, potrivit unui comunicat de presă.
Ambasadorul subliniază că acest acord preliminar trebuie ratificat de către Guvernul României, iar în acel moment se va pune la punct acordul final.
„Acum scopul nostru ar trebui să fie finalizarea acestor segmente ale Autostrăzii Transilvania fără întârziere”, a adăugat acesta.
- Boagiu: Statul român este liber să liciteze cele șase tronsoane pe care nu se lucrează
SCURT ISTORIC Contractul cu Bechtel, la a treia renegociere Nu este prima oară când autorităţile române renegociază contractul cu americanii de la Bechtel. Moda a fost dată de Gheorghe Dobre, în 2005, la numai doi ani de la atribuire. Şi un alt ministru PDL a încercat o înţelegere cu Bechtel. Este vorba despre Radu Berceanu.
Acesta a încheiat un acord cu americanii, în 2009, prin care aceştia renunţau la perceperea avansului pentru lucrările care au fost efectuate în acel an şi se angajau să finalizeze câteva zeci de kilometri de autostradă. Acordul semnat de Berceanu cu Bechtel a vizat doar anul 2009.
În contractul semnat în 2003 de către Guvernul Năstase cu firma americană, costul final al autostrăzii a fost stabilit la 2,2 miliarde de euro. Fiecare ministru care s-a perindat în aceşti şapte ani pe la Transporturi a declarat că ducerea la bun sfârşit a acestui contract păgubos pentru statul român va însemna câteva miliarde de euro peste costul iniţial. Citiţi şi:
- Câte milioane de euro plătim pentru fiecare kilometru din Autostrada Bechtel?
- Doar jumătate din Autostrada Bechtel se va face cu bani de la buget