"Am cerut o maşină fabricată în 2010, am primit din 2009"

"Am cerut o maşină fabricată în 2010, am primit din 2009"

Un bucureştean care şi-a cumpărat un Citroën C1 reclamă numeroase nereguli: maşina este fabricată cu un an înainte decât cel cerut şi nu are toate dotările variantei comandate.

În martie, un bucureştean în vârstă de 39 de ani şi-a cumpărat un Citroën C1, în valoare de 8.000 de euro. Încă de la primirea maşinii, bărbatul a avut numeroase surprize neplăcute: maşina nu era fabricată în 2010 aşa cum a cerut, ci în 2009, lufturile maşinii erau inegale, iar tapiţeria era alta decât cea cerută.

De cealaltă parte, oficialii firmei Citroën România neagă toate acuzaţiile aduse şi spun că maşina e "conformă". Reprezentanţii protecţiei consumatorului îi recomandă bucureşteanului să aştepte un răspuns de la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), iar dacă acesta nu-l mulţumeşte, poate să dea Citroën în judecată.

Reclamă mincinoasă?

Ne puteți urmări și pe Google News

"Pe 10.03.2010 am comandat un autoturism Citroën C1, varianta de echipare SX, an de fabricaţie 2010. Aceste lucruri sunt trecute şi pe «bonul de comandă »", spune bucureşteanul. Când a primit maşina şi a citit documentele, a aflat că autoturismul era fabricat în 2009, şi nu în 2010, aşa cum era trecut în bonul de comandă.

"Nu am fost informat nici măcar în momentul ridicării maşinii cu privire la această eroare. Practic, dacă vreau să vând maşina, deja am pierdut 15% din cauza acestei erori. Pe de altă parte, din factura proformă reiese că am plătit pentru varianta Citroën C1 - X 1.0i 5p, deşi eu am comandat varianta Citroën C1 - SX 1.0 5p. Atât în prezentarea de pe pliante, cât şi din configuratorul de pe site-ul www.Citroën.ro, varianta SX se poate configura doar cu tapiţerii din velur, acest lucru nu s-a întâmplat la maşina mea, tapiţeria fiind confecţionată din alt material. Asta nu este reclamă min - cinoasă?", se întreabă el.

Acestea nu sunt singurele nereguli sesizate de către cumpărător. "Lufturile maşinii sunt inegale. Distanţa dintre plafon şi uşile aflate pe partea stângă este mult mai mare decât cea de pe partea dreaptă. Acelaşi aspect poate fi observat şi în privinţa haionului, capota faţa şi far stâng-drept. Partea de jos a uşii din dreapta nu este în linie cu bara din spate, încât pare că uşa este deschisă. De asemenea, se poate observa o diferenţă de nuanţă a vopselei între bara din spate şi restul caroseriei", mai spune reclamantul.

Riscurile la care se supunea dacă nu accepta maşina

Bărbatul spune că a acceptat maşina pentru că îl obliga să facă acest lucru contractul tipizat pe care l-a semnat. Altfel, spune el, avea mai mult de pierdut: dacă nu ridica autoturismul plătea câte 25 de euro pentru fiecare zi de staţionare, iar după 30 de zile pierdea maşina şi, automat, avansul de 3.850 de euro.

"Am cerut o expertiză tehnică. Mă interesează dacă această maşină corespunde standardelor de calitate Citroën Franţa. În plus, am depus şi o reclamaţie la ANPC", arată bărbatul demersurile făcute, adăugând că momentan nu a primit niciun răspuns de la ANPC şi Citroën România.

Se poate ajunge în instanţă

Reprezentanţii organizaţiilor care se ocupă de protecţia consumatorilor îi recomandă bărbatului să aştepte răspunsul de la ANPC.

"Dacă acesta nu este satisfăcător, singura soluţie de rezolvare este în instanţă", spune Mihai Titichi, şef Serviciu juridic al Asociaţiei pentru Protecţia Consumatorilor.

POZIŢIA CITROËN

"Maşina a fost declarată conformă de un expert"

Reprezentanţii firmei Citroën România susţin că pe bonul de comandă iniţial figura un Citroën C1 de culoare "gri carlinite", iar ulterior clientul a dorit altă culoare - "gri gallium".

"Acest model a fost fabricat în 2009. Deşi pe bonul de comandă nu s-a modificat decât culoarea, nu şi anul de fabricaţie, clientul a fost informat verbal. În plus, modelul achiziţionat este varianta de echipare SX. Am verificat în sistem şi nu înţeleg despre ce dotări prevăzute pe nivelul X vorbeşte clientul. Este normal ca un vehicul care are un nivel superior să includă toate dotările de pe cel inferior, plus echipamente suplimentare", spune Laura Antonov, directorul de marketing al Citroën România.

În plus, oficialii companiei mai spun că defecţiunile enumerate de reclamant nu sunt reale. "Maşina a fost analizată de un specialist şi a fost declarată conformă. De altfel, clientul a semnat în momentul recepţionării toate documentele, fără nicio observaţie legată de aceste defecte evidente", conchide Laura Antonov.

FACSIMIL. Pe bonul de comandă scrie că maşina e fabricată în 2010

SFATURI

Ce drepturi aveţi la service-urile auto

Operatorii economici care funcţionează ilegal şi lipsa termenelor de garanţie pentru serviciile prestate sunt câteva dintre neregulile constatate de inspectorii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) la un control făcut recent în aproape 1.000 de service- uri auto din ţară.

Experţii ANPC vă sfătuiesc să ţineţi cont de câteva recomandări pentru a evita surprizele neplăcute:

  • Înainte de a lăsa maşina într-un service, asiguraţi-vă că unitatea respectivă funcţionează legal şi că este autorizată de Registrul Auto Român.
  • Service-ul este obligat să vă dea o factură, care trebuie să conţină următoarele informaţii: denumirea şi adresa societăţii, numele clientului, data şi locul efectuării reparaţiei, modul de calcul al manoperei, piesele de schimb utilizate, consumabile utilizate, numărul de înmatriculare al autoturismului şi, eventual, kilometrajul.
  • Solicitaţi un deviz, pentru că vă ajută să estimaţi costurile. El trebuie să conţină descrierea precisă a lucrărilor care se vor efectua, costul manoperei, lista pieselor de schimb necesare, termenul de reparaţie, durata de valabilitate a devizului. Dacă devizul e semnat de ambele părţi, se poate transforma într-un contract comercial şi trebuie să se emită o notă de comandă pentru reparaţie.
  • Nota de comandă se redactează pe un formular cu antetul societăţii şi trebuie să cuprindă: data, identitatea clientului, tipul/ modelul autovehiculului şi kilometrajul, natura exactă a reparaţiilor de efectuat, costul probabil al acestor intervenţii, durata imobilizării maşinii. Nota de comandă semnată de cele două părţi permite contestarea facturii ulterioare, dacă apar reparaţii suplimentare neacceptate, şi va constitui dovada pentru lucrări neefectuate sau necorespunzătoare. Pe de altă parte, dacă maşina nu e restituită în termenul stabilit, puteţi soma service-ul printr-o scrisoare recomandată, cu confirmare de primire.