Evenimentul Zilei > Actualitate > Agenţiile de turism cu datorii îţi pot face vacanţa un coşmar
Agenţiile de turism cu datorii îţi pot face vacanţa un coşmar

Agenţiile de turism cu datorii îţi pot face vacanţa un coşmar

Numărul de insolvenţe creşte îngrijorător în acest domeniu. Unii operatori au asigurare, astfel că pot oferi banii înapoi celor păgubiţi, în timp ce alţii îşi pot lăsa clienţii cu ochii în soare.

Atenţie la agenţiile cărora le încredinţaţi banii dumneavoastră de vacanţă. S-a deschis nu doar sezonul estival, ci şi cel al insolvenţelor din turism. Avertismentul vine chiar de la operatorii din domeniu, care şi-au restrâns drastic activitatea pentru a nu intra în incapacitate de plată. Nu toţi au reuşit însă să evite dezastrul, astfel că sunt purtaţi de creditori prin tribunale sau se află deja în reorganizare judiciară.

"Turiştii ar trebui să se intereseze despre agenţie înainte de a face rezervări. Evită, astfel, situaţiile neplăcute în care agenţia intră în insolvenţă. Informaţii despre agenţii pot găsi la Autoritatea Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) sau pe diferite site-uri, unde pot afla date despre cifra de afaceri a agenţiei, despre profit, pierderi, bilanţul pe ultimii ani", spune Mircea Vladu, vicepreşedinte ANAT. Potrivit lui, dacă agenţia vizată înregistrează pierderi în mod constant, e bine să fie evitată.

Datorii acumulate încă de anul trecut

Unul dintre operatorii care nu a mai putut evita insolvenţa este Tunisiana Travel, care a anunţat luna trecută sentinţa dată de Tribunalul Bucureşti. "Avem asigurare pentru caz de insolvenţă, astfel că vom înapoia turiştilor contravaloarea pachetelor", asigură Gheorghe Stoian, directorul agenţiei. Potrivit acestuia, "mărul discordiei" a fost o datorie către principalul concurent în valoare de câteva zeci de mii de euro, rulajul a două săptămâni de lucru într-un an obişnuit.

"Piaţa a scăzut foarte mult încă de anul trecut, când am operat toată vara avioane ocupate în proporţie de 50%. În aceste condiţii, nu reuşeam să acoperim costurile şi pierderile s-au tot acumulat", explică Stoian. Zborurile cu multe locuri goale au marcat bugetele tuturor operatorilor, dovadă că anul acesta au fost lansate mai puţin de jumătate din numărul de curse de anul trecut.

Pe de altă parte, şi unele agenţii revânzătoare au avut de suferit în lipsa clienţilor – un exemplu este Gea Impex Tour&Travel, a cărei insolvenţă a fost obţinută de o companie de leasing. Reprezentanţii companiei nu au putut fi contactaţi pe niciunul dintre telefoanele de contact existente. Agenţii care-şi continuă activitatea speră ca turiştii păţiţi să nu se organizeze singuri, ci să apeleze la alţi prestatori de servicii.

"Îi sfătuiesc pe turiştii care au apelat la o agenţie care a intrat în insolvenţă să se redirecţioneze spre agenţii stabile pentru că astfel au siguranţa că vor pleca în vacanţă", susţine Cristina Molfea, manager departament extern Christian Tour.

POSIBILITATE

Insolvenţa, cea mai simplă procedură pentru a exercita presiuni

Reprezentanţii unor agenţii cărora li se solicită insolvenţa spun că intentarea procesului nu înseamnă neapărat că firma are probleme financiare. Este cazul Alibaba Tour, căreia firma Newsoutdoor îi solicită insolvenţa. Directorul agenţiei asigură însă că firma operează în acest moment mai multe zboruri pe direcţia Antalya-Bodrun, iar turiştii pot apela cu încredere la serviciile lor.

"Este vorba despre un litigiu comercial, în cadrul cooperării. S-a ales această variantă pentru evitarea plăţii unei taxe de timbru, dar problema se va soluţiona înainte de luna noiembrie, termenul dat de tribunal", declară Ion Mihai, managerul Alibaba Tour. Potrivit acestuia, este vorba despre o datorie de circa 30.000 de euro care va fi achitată după ce părţile vor ajunge la un numitor comun.

În instanţă, termenele sunt foarte lungi, astfel că procesul poate dura chiar mai mult de un an. Turiştii care vor să se asigure de vacanţa lor trebuie să consulte toate sursele disponibile, apelând chiar şi la Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism şi consultând şi site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, unde mai multe firme din domeniul turismului apar cu datorii consistente către stat.

Anul trecut s-au înregistrat mai multe probleme în acest domeniu. În cea mai dificilă situaţie s-au aflat circa 100 de turişti care cumpăraseră pachete de la Exponent Travel şi nu au mai reuşit să-şi recupereze investiţia. Alte câteva agenţii şi-au închis porţile în 2009.