„Am avut astăzi o întâlnire la Romatsa, nu știu cum să spun dacă a fost conciliere, mediere… . Cel mai important este că nu s-a rezolvat niciuna dintre cele 14 revendicări ale noastre. Nu am știut absolut nimic (despre întâlnire — n. r.). Am aflat de la presă că domnul Titea (secretarul de stat din Ministerul Transporturilor n.r.) a intrat în Romatsa la ora 10,00. Din păcate, ca și până acum, în prezența domnului ministru, domnul director general face afirmații că este de acord cu toate cele 14 puncte, așa cum a spus și în fața presei. Ok, haideți să stingem punctul 1. A, păi aici nu sunt de acord. Punctul 2. Nu, păi aici nu pot face chestia asta. La punctul 5, nici aici nu sunt de acord. Absolut nimic. Niciunul dintre cele 14 puncte nu s-au rezolvat", a declarat, luni, pentru AGERPRES, Gabriel Tudorache, controlor de trafic aerian la Romatsa, liderul Sindicatului Controlorilor de Trafic Aerian și purtător de cuvânt, citat de Agerpres.

Gabriel Tudorache a afirmat că directorul general al ROMATSA a dat o decizie retroactivă prin care a tăiat salariile liderilor de sindicat și a mărit sporurile unor directori și șefi de tură pentru a convinge oamenii să renunțe la greva de avertisment.

Potrivit normelor europene, orice instituție care lucrează la „foc continuu” este obligată să asigure pe perioada protestelor 30% din activitate, a declarat pentru EVZ Tudorache. 

„Legea internă ne obligă să asigurăm zboruri care au ca pasageri președinți, monarhi, zboruri umanitare sau de poliție aeriană”, a explicat acesta. 

Potrivit lui Tudorache, în decursul unei zile circa 3.000 de avioane zboară deasupra României, însă unele intervale orare sunt mai puțin aglomerate iar altele mai aglomerate. În intervalul 11-13, câteva sute de avioane ar trebui să zboare în spațiul aerian românesc, dar numărul acestora va fi redus cu 70%. 

Probleme cu patronatul

Tudorache spune că negocierile cu patronatul pe tema contractului colectiv de muncă s-au blocat, deoarece conducerea nu ar fi acceptat niciuna din cele 14 revendicări. 

„Au încercat să ne impună semnarea unui acord prin care să acceptăm parțial o parte din propunerile patronatului, dar am refuzat deoarece pe perioada derulării acordului nu am fi putut desfășura protestul”, a spus Tudorache, pentru EVZ. 

O revendicare importantă viza creșterea veniturilor pentru angajații Romatsa cu 2-3% în 2015. „În schimb, conducerea ne obliga în cadurl negocierilor să acceptăm cheltuieli salariale cu 2 milioane de lei mai mici. Banii erau pentru cele 40 de posturi pe care le-au trecut în organigramă, la nivleul conducerii”, a mai spus liderul sindical. 

De asemenea, în timpul mandatului ministrului Dan Șova,a fost semnat un memorandum privind pensionarea controlorilor de zbor la aceeași vârstă prevăzută în normele europene, care însă nu au fost tranpuse încă în legislația națională. „Dacă până în 2001 exista grupa 0 de muncă pentru noi, acum ne pensionăm ca toți ceilalți angajați, la 65 de ani, în condițiile în care în majoritatea statelor europene pensionarea se face la 50 , 52, 54 de ani”, a mai spus Tudorache.