Funcţionarii care lucrează cu publicul sau vor să promoveze, vânzătorii care încearcă să seducă potenţialii cumpărători sau angajaţii centrelor de asistenţă care sunt obligaţi să fie prietenoşi cu clienţii suferă cu toţii de stres în caz că în „fişa postului“ figurează şi zâmbetul profesional.
În opinia psihologului german Dieter Zapf, profesor al Universităţii Goethe, din Frankfurt, mascarea sentimentelor reale prin zâmbete false face mai mult rău decât bine.
Zapf a declarat revistei „Apotheken Umschau“, preluată de „The Sunday Telegraph“, că „zâmbăreţii profesionişti“ ar trebui să ia pauze dese, în care să fie cât mai naturali cu putinţă. Zâmbitul contra voinţei poate duce la depresie, hipertensiune şi chiar la proasta funcţionare a sistemului imunitar, arată profesorul german, care a ajuns la aceste concluzii la finele unui studiu făcut timp de doi ani pe 4.000 de subiecţi voluntari.
Subiecţii, împărţiţi în două tabere, au fost supuşi unor abuzuri psihologice într-un simulacru de centru de asistenţă telefonică. Membrii uneia dintre tabere au avut dreptul să exprime sincer tot ceea ce gândesc sau simt, iar ceilalţi au fost obligaţi să menţină aparenţele de politeţe. Efectele negative (în principal puls accelerat) s-au înregistrat şi în grupul „celor sinceri“, dar acestea s-au atenuat rapid. „Zâmbăreţii“, pe de altă parte, au continuat să prezinte simptome multă vreme după încheierea unei convorbiri telefonice.