Te-ai îmbrăcat în combinezon, ți-ai pus masca pe față, ochelarii de protecție la ochi, ai intrat într-un spațiu ca al unui laborator de cercetări, îți alegi nuanțele cu atenție și, în special – aici cred că e secretul cel mai mare – ai capacitatea de a vedea în spațiu.

Artiștii vopselurilor

Cu pistoul în mână, cel de vopsit, evident, trebuie să privești bucata de metal din toate unghiurile, ca s-o acoperi în mod uniform. Nici măcar un milimetru, dar ce spun milimetru, poate un micron, nu trebuie să rămână neglazurat.

Nu sunt doar niște simpli vopsitori de mașini, ci artiști în toată puterea cuvântului, cred că le pot spune fără doar și poate în acest fel. Numai dacă le vezi mișcările, dând roată subiectului pe care îl au în lucru.

E foarte multă liniște în jurul fiecărui banc de lucru. Concurenții au nevoie de concentrare pentru a dialoga cu tabla pe care trebuie s-o facă să renască. Baletul vopselurilor are niște reguli matematice.

La final, vin componenții juriului și se uită cu atenție de microscop la calitatea produsului finit. Exact ce vă ziceam mai devreme. Nimic să nu fi rămas neacoperit. De-a lungul suprafețelor să poți mângâia tabla cu privirea. Uniformitatea e o regulă de bază.

Sute de candidați

Cea dintâi competiție din România dedicată vopsitorilor auto profesioniști a fost organizată de Policolor, prin Divizia Performance Coatings. S-a întmplat în București, în ziua de 28 octombrie și se poate spune că a fost ocazia pentru crema meseriașilor de a-și demonstra abilitățile.

Spun asta pentru că nu mai puțin de 234 de vopsitori auto din întreaga țară s-au înscris în aria îndemânării, visând la marea finală, unde au intrat primii zece. Cei mai rafinați dintre cei mai buni.

Juriu internațional

Și ca să vă dați seama de nivelul ridicat al întrecerii, aflați despre componența juriului. A fost una internațională.

Cei invitați să-i aprecieze pe concurenți au fost Yunus Tak, Sată Export Sales Manager South Eastern Europe, Nicolae Ochișor, Sales Engineer Dynabrade Bulgaria, Moldova & România, Valentin Adam, responsabil Secție Vopsitorie Top Lac, Yvonne Rohde-Hofbauer, Regional Trainer Central Europe Glasurit, Sebastian Toma, redactor-șef revista Autobild și Florin Cicireagă, director comercial Policolor, Divizia Performance Coatings.

Cine are urechi, să audă…

Aduc în atenție și o altă componentă. Nu doar stabilirea unei ierarhii între maeștri, ci și încurajarea unui domeniu despre care aud că se află oarecum în suferință, la noi. Altfel spus, meseria de vopsitor auto pare a fi mai degrabă pe cale de dispariție.

Cu atât mai semnificativă apare inițiativa Policolor, în calitatea sa de producător de vopsea auto, dar și de importator al brandului de autorefinish Glasurit – BASF.

Organizatorii marșează în mesajele lor și pe nevoia unui nou început pentru o meserie care nici pe departe nu merită să fie uitată, ci mai degrabă redescoperită.

Dacă însă vrei ca o activitate profesională să primească un balon de oxigen, să fie din nou apreciată, rezultatele ei trebuie să fie de o calitate excepțională.

Competiția are deci și scopul de-a impulsiona pe cei din branșă să își prezinte abilitățile și, în același timp, să-și sporească viziblitatea.

”Rolul calității ar trebui să devină esențial”

Vorbește despre acest aspect, de bază, chiar un reprezentant al gazdelor, Cristian Tache, director național de vânzări B2B Policolor Auto.

„Într-o industrie vastă, rolul calității ar trebui să devină esențial.

Iar atâta timp cât companiile auto se întrec în a lansa noi modele pe piață, Policolor, alături de cele mai importante mărci din industria de reparații auto, este interesată de ceea ce se întâmplă cu aceste mașini, odată ce își fac primele vizite în service-uri”.

Câteva cifre

Cum în industrie se lucrează cel mai adesea cu cifre, nu putem nici în acest caz să le ignorăm. Așadar în România, aflăm de la specialiști, piața de vopsea auto are un volum anual de 7.000 de tone.

Dar din toată cantitatea asta numai 1.000 de tone înseamnă, ca destinație, vopseaua ready mix și pigmenții utilizați în toate felurile reparații și de retușuri de vopsitorie, așa cum sunt ele realizate în service-uri. Datele apar într-un studiu foarte recent, al Interbiz.

Cifre. Alte cifre care ne arată o piață în continuă mișcare, chiar dacă seamănă mai mult cu valurile, ba înalte, ba în retragere.

De pildă, Institutul Național de Statistică ne spune că, la începutul acestui an, activitățile de întreținere și de reparații ale mașinilor au înregistrat un regres de 11%.

Bizar, am putea spune, având în vedere numărul tot mai mare de mașini second-hand care circulă pe șoselele din țara noastră.

Dureri vechi

Dar hai să vedem câți angajați sunt în atelierele de reparații ale automobilelor. Datele la nivel național ne arată un număr de 38.000, al căror nivel de pregătire profesională este diversificat.

Foarte căutați sunt electricienii auto – știu din proprie experiență cât de greu se găsește un atelier de profil. Dovadă că și patronilor din domeniu le e greu să identifice și să angajeze mâini de aur. Adevărate păsări rare.

Cerința de personal calificat este la fel de mare pentru vopsitori și pentru tinichigii auto.

Aici se poate începe o discuție amplă despre rolul pe care ar trebui să-l aibă învățământul românesc, în special școlile de meserii. Din păcate, tocmai aceste entități au fost pe nedrept marginalizate după 1990. Abia când ne doare industria ne dăm seama de greșelile strategice ale celor din sfera Educației.

Uriașul potențial

În orice caz, e clar că atelierele de reparații auto, cu toate componentele lor, si vopsitorie, și tinichigerie, și electrică, și multe altele, nu-și mai văd capul de treabă.

Poți să îți dai seama de asta numai dacă te uiți și la o altă cifră. Parcul auto din România avea, la finalul lui 2018, nici mai mult nici mai puțin decât 8,2 milioane de unități.

Creșterea este, în acest caz, de peste 7%, având în vedere că în 2017 erau înregistrate mai mult de șapte milioane de mașini. Datele aparțin Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor.

Dacă mai luaăm în calcul și faptul că piața vopselurilor auto însumează 47,4 milioane de euro – vorbim, din nou, despre ce se întâmplă la noi în țară – și că o felie importantă din tot acest segment – 4% din volum și 18% din valoare – revine atelierelor și companiilor care se ocupă de reparații, atunci avem în față un tablou care, în mod normal, ar trebui să prezinte numai indicatoare de creștere.

Un anunț cât o strategie

Ne întoarcem, în finalul acestui material, la nevoia acută de personal calificat. Concursul destinat ”Vopsitorului anului 2019” nu ne mai apare doar ca o competiție în sine. E mai mult de atât. Un semnal că lucrurile trebuie să se miște, în reconfigurarea acestei meserii, și că avem nevoie de profesioniști.

Ca atare, Policolor ne anunță că tot ce s-a întâmplat în ziua de 28 octombrie este doar începutul unei tradiții. ”Vopsitorul anului” se va organiza în fiecare an.

Și nu va fi doar întrecerea în sine. Dacă vrei competitori de înaltă clasă, dacă vrei meseriași care să crească în creativitatea și în iscusința lor, e nevoie și de un cadru în care ei să țină pasul cu noile tehnologii.

„Noi ne ocupăm de culoare, de vopsele și lacuri, de calitatea finală a unei lucrări de vopsitorie auto.

Ne propunem ca, alături de specialiști europeni și naționali – parte dintre susținătorii și juriul internațional al acestei competiții, să promovăm adevărații profesionișți în vopsirea auto.

Dorim să organizăm anual competiția Vopsitorul Anului în România, iar între etapele anuale să facem traininguri și să implicăm cât mai multe service-uri în organizare.

Vorbim de o profesie extrem de cerută, oamenii care ajung la nivelul profesionist pot câștiga foarte bine și, nu în ultimul rând, vorbim despre o Românie care are nevoie să își creeze noile generații de meseriași, după ce mult timp a exportat oameni cu experință peste granița.

Este datoria noastră, în calitate de lider de piață, se ne implicăm în creșterea gradului de profesionalizare”, spune Florin Cicireagă, director comercial Policolor, Divizia Performance Coatings.

Așa să fie! Spre binele industriei românești. Al mașilor. Și al șoferilor.

Reportaj realizat cu sprijinul Policolor