Vitezomanii au scapat de amenzi pe DN 2A, spre litoral!

Vitezomanii au scapat de amenzi pe DN 2A, spre litoral!

Monitorizarea traficului rutier in judetul Ialomita a devenit neoperationala din 15 decembrie 2006, la o jumatate de an de la lansarea oficiala a proiectului-pilot de siguranta rutiera.

In ciuda evidentei, Politia a continuat sa sustina ca lucrurile se deruleaza normal. Conducerea IPJ Ialomita a anuntat chiar ca in primele 6 luni ale anului 2007 au fost validate peste 237.000 de contraventii!

Sperietoare fara dinti

„Pro Sigur”, proiect-pilot de siguranta rutiera, a fost lansat cu fast in luna iunie 2006 la Slobozia chiar de chestorul Dan Fatuloiu, seful de atunci al Politiei Romane.

Pe portiunea ialomiteana a DN 2A, ruta folosita pentru deplasarea spre litoral, intre localitatile Sinesti si Giurgeni urmau sa fie montate, in decurs de un an, 108 camere de luat vederi performante.

Dotate cu aparate radar complet echipate si sisteme de detectie a trecerii pe culoarea rosie a semaforului, acestea trebuiau amplasate - cate doua - in fiecare comuna si in municipiile Urziceni si Slobozia.

Camerele urmau sa fie legate la un sistem unic de date, iar transmisia inregistrarilor trebuia sa fie on-line, astfel incat in cel mai scurt timp operatorii din centrul de comanda de la Slobozia sa trimita spre tiparire procesele verbale de contraventie.

In prezent exista doar doua camere video amplasate in Cosereni, una nefunctionala, in fata sediului Politiei Ialomita - ce are rol doar de sperietoare pentru conducatorii auto -, plus doua radare montate pe trepied, din care unul este defect. In aceste conditii, numarul de contraventii inregistrate a scazut abrupt.

Politia, garant moral

Politia Romana a fost elementul de legatura intre primarii si Asociatia Centrul Regional pentru Siguranta Rutiera (IRSA), institutia dand garantii ca totul este doar in beneficiul comunitatilor locale. Potrivit protocolului, sumele incasate din amenzi urmau sa fie impartite intre primarii si IRSA.

In primele 9 luni de functionare, aparatele radar montate de IRSA au inregistrat 400.000 de soferi ce depasisera viteza legala. La o valoare medie de 10 euro amenda, teoretic ar fi trebuit incasata suma de 4 milioane de euro.

Practic, nu este deloc asa. Sa luam, de exemplu, cazul comunei Cosereni. Suma totala incasata din amenzile auto pe camerele fixe din localitate abia a depasit 180.000 lei (sub 60.000 de euro), foarte putin in raport cu numarul de contraventii inregistrate de radare.

Diferenta uriasa are mai multe cauze:

> numarul mare de inregistrari invalide (doua masini in cadru in acelasi timp; nu se vede complet numarul de inmatriculare; masini inmatriculate in afara Romaniei);

> intarzierea validarii si a tiparirii proceselor-verbale de contraventie;

> scoaterea masinilor aflate in misiune etc.

In plus, au aparut probleme legate de conturile unde trebuie virati banii, dat fiind ca majoritatea soferilor amendati nu au domiciliul in Cosereni ori unde a fost montat radarul pe trepied (numit deja de soferi „vaduva neagra”).

Au ramas si fara banii din amenzi

Intrata in hora colaborarii numai pentru prevenire, Politia a ramas si fara banii din amenzi, si fara cele peste 100 de camere ce trebuiau montate in localitatile de pe DN 2A.

„La Cosereni se inregistreaza deja o diminuare a numarului de accidente de circulatie si o reducere a vitezei de deplasare. La fel si in Andrasesti, acolo unde soferii s-au obisnuit cu prezenta radarului pe trepied. Insa e treaba IRSA cand vor fi montate celelalte radare”, a declarat comisarul Stan Batlan, seful Politiei Ialomita.

El s-a straduit sa tina secret faptul ca sistemul nu mai functioneaza inca de la sfarsitul anului trecut, ba chiar in bilantul la 6 luni a furnizat si cifre ce indicau ca programul merge ca uns.

Cu toate acestea, raspunzand solicitarilor  EVZ, domnul Batlan a recunoscut evidenta: „Proiectul a devenit neoperational din data de 15 decembrie 2006, data de la care IRSA nu a mai tiparit si expediat prin posta documentele de aplicare a sanctiunilor la regimul de viteza, motivand ca aceste costuri nu sunt acoperite de sumele incasate ca procent din amenzi. De aceea, finalitatea procesului de aplicare a sanctiunilor este zero.”

Asta inseamna ca mii de conducatori auto surprinsi de radar cu viteze prea mari vor scapa fara amenda. Pentru ei, termenul legal de sase luni pentru tiparirea si transmiterea procesului-verbal de contraventie este depasit.

Legea e de vina!

Dana Voicu Baciu, director de operatiuni in cadrul IRSA, recunoaste ca de la sfarsitul anului trecut nu s-au mai tiparit amenzi pentru soferii care au depasit viteza nici in Ialomita, nici in Arges ori pe DN 1.

„Din decembrie 2006 s-a modificat legislatia si incasarile s-au bulibasit. Din pacate, nu se specifica in ce buget local intra amenzile inregistrate prin sistemul Pro Sigur. In aceste conditii, nu s-au mai facut incasari si cota noastra de 30% nu a mai intrat in cont. Fara bani nu se pot acoperi cheltuielile de tiparire si expediere, sume ce ajung la circa 17% din valoarea amenzii.”

Doamna Baciu spune ca Politia poate evita pierderea unor sanctiuni daca va scrie de mana procesele-verbale de contraventie si le va trimite prin posta. Numai ca in acest caz costurile cad in sarcina Politiei, institutie ce nu se alege cu niciun sfant din amenzi.

„Nu e bine sa mediatizati ca sistemul nu functioneaza, pentru ca din punct de vedere al sigurantei rutiere este bine ca soferii sa vada camerele video si sa reduca viteza”, a adaugat directoarea de la IRSA.

Ne puteți urmări și pe Google News